Hoeveel van de verschillende soorten leghennen hebben we momenteen in Nederland?

Ik ben op zoek naar het aantal kooikippen, scharrelkippen, vrije-uitloopkippen en biologische kippen in Nederland. Ik heb meerdere cijfers naar mijn hoofd geslingerd gekregen, maar deze kwamen of niet overeen met het aantal leghennen van 45 miljoen dat we op het moment hebben, of ze waren niet meer actueel... Als iemand het weet, hoor ik het graag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Volgens het CBS waren op 1 april 2010 bijna 48 miljoen leghennen. Ze geven hierbij geen info over hoe die hennen verdeeld zijn over kooi, scharrel, biologisch etc. (bron 1)

In een rapport uit 2010 geven zij wel cijfers (of een schatting?) over hoeveel kippeneieren er zijn uit die categorieën. In 2009 waren er 9650 miljoen consumptie-kippeneieren in Nederland, waarvan 3928 scharrel, 4362 voliere, 1148 vrije uitloop en 212 biologisch. (bron 2)
Maar of die verhouding van de eieren ook voor de kippen geldt, weet ik niet. Mogelijk zit er verschil in hoeveel eieren kippen uit verschillende categorieën leggen.

Volgens adopteereenkip.nl zouden er op dit moment in Nederland 46 miljoen kippen zijn, waarvan ongeveer 1,4 miljoen biologische.

Volgens wikipedia waren er in 2005 500.000 biologische kippen, 4.3 miljoen vrije uitloopkippen, 10.3 miljoen scharrelkippen en 14.5 miljoen batterijkippen; maar of deze cijfers betrouwbaar zijn, en of ze alleen over legkippen of ook over vleeskippen gaan, is me niet duidelijk.

Als je cijfers niet uitkomen, kan dat trouwens ook nog liggen aan het feit dat er allerlei verschillende cijfers gebruikt worden: alleen kippen die consumptie-eieren leggen, kippen uit de vleesindustrie, en kippen uit ei- en vleesindustrie die eieren leggen voor nieuwe vleeskippen en legkippen.