Welke invloed kunnen biotische factoren, abiotische factoren en een microklimaat hebben op de plek die boomalg heeft op de boom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.4K

Antwoorden (3)

De kant waarvandaan het regen zal de kant zijn waarop de boomalg de meeste vat krijgt, omdat daar de stam het meest nat is. Nu mag jij zelf bedenken of dat biotisch of abiotisch is, en of dat met microklimaat te maken heeft.
Denk verder ook nog eens aan zonneschijn, daglicht en dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vegeet naast de regen, zonlicht en dergelijke de lucht ook niet. Een vochtige lucht is bijvoorbeeld bevorderlijk voor de groei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de natuur heeft alles invloed op alles.
Gedurende de evolutie hebben organismen zich aangepast om te kunnen overleven.
De omstandigheden bepalen dus welke algen er op de boom kunnen groeien, veranderen deze omstandigheden, dan zullen deze soorten weer verdwijnen en misschien andere weer terug komen.
Algen, maar eigenlijk alle lagere planten zijn sterk afhankelijk van een microklimaat en hierdoor is hun biotoop dus ook zeer kwetsbaar.
Deze biotoop is altijd in beweging en zal blijven veranderen, soms ten gunste van de algen, soms ten ongunste er van.
Zelfs het afbreken van een tak van deze boom, kan de biotoop dusdanig verstoren, dat de algen verdwijnen of juist in omvang toenemen.
In alsmaar groeiende boom heeft grote invloed op deze biotoop, denk maar aan de hoeveelheid licht, het nadruppelen van een grote boom na regen, vogels die in een als maar grotere boom steeds vaker komen en ook hun afvalstoffen achter laten, waarin veel mineralen zitten.
veel algen hebben een hekel aan stikstof en dat zit ruimschoots in vogelpoep.
Zo is ook het klimaat ieder jaar weer anders, maar ook de nabijheid van de zoute zee is van belang, bij storm, kan veel zout water in de lucht zitten, die het einde beteken van veel lagere planten, dus ook algen, zo heeft alles invloed op alles en alles is ook maar tijdelijk aanwezig.