Rood maakt druk omdat het bepaalde emoties opwekt: Rood staat niet alleen voor alle dingen waar wij als mens zo gelukkig van schijnen te worden, als liefde, warmte, passie, hartstocht en vriendschap. Rood is ook een vervelende kleur, die een negatieve reactie opwekt.

Blauw maakt rustig omdat deze kleur wordt geassocieerd met vertrouwen en evenwicht. Ook geeft de kleur blauw ruimte, hetzij van de zee, hetzij van de blauwe lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De frequentie van blauw is veel hoger dan van rood... Dus blauw is veel onrustiger...Rood is trager en dus rustiger...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je ogen rust wil geven kan je het best in een knalgele kamer gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door freq. bij gebruik bij xinix dacht ik daar aan. En je vraag is nog al open.
Ga nu links van ruth bekijken.
Leuke vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In geel geverfde ruimtes schijnen de prestaties en concentratie tijdelijk beter te zijn. Tegelijk verliezen mensen eerder hun geduld in zo'n ruimte en huilen http://psycholog.web-log.nl/ Ik wist, geel doet ook iets.
Rood is de kleur die het meeste effect heeft op de mens. Dat komt doordat onze verre voorouders grotendeels van vruchten leefden, vermits rijpe vruchten en bessen vaak rood zijn, is het menselijk oog zeer gevoelig geworden voor deze kleur. Ook omdat rood de kleur van bloed en van vuur is, valt ze zo op. Rood trekt zo sterk de aandacht dat het in heel de wereld gebruikt wordt als een signaalkleur, denk maar aan verkeerslichten, verkeersborden, achter-en remlichten, het rode tekentje op de warmwaterkraan.

Blauw is een koele, rustige en neutrale kleur. Het werkt kalmerend en verzachtend. Het opent de geest voor intuïtie, het is de kleur van sprookjes en fabels. Blauw is ook de kleur van de hemel. In alle tijden en alle culturen is de blauwe hemel de verblijfplaats van de goden en de godinnen. In de klassieke oudheid was blauw de kleur van de oppergod en dus een bovenaardse kleur. Later werd dit dan de kleur van de adel, omdat iedereen vond dat deze verheven waren boven het gewone volk. Vroeger dacht men dat blauw ook de kracht had om kwade machten te verdrijven, daarom werden de deuren en de luiken van de huizen vaak helblauw geverfd. Nu nog zie je in Zuid-Europa nog veel blauw aan de huizen, maar dit is om de vliegen buiten te houden, want deze vervelende diertjes houden echt niet van blauw.
Nachtblauw is het meest donkerst denkbare blauw. Het is het geheimzinnigste van alle kleuren, het is daarom de kleur van pure romantiek, maar ook van de dood.
Donkerblauw is een prima kleur voor uniformen van gezagsdragers en voor maatpakken van de zakenman, omdat deze kleur een serieuze en afstandelijke sfeer oproept.
Blauw wordt over de hele wereld gebruikt als kleur voor openbare mededelingen, pictogrammen en verkeersborden. Wit op blauw is de allerbeste combinatie voor teksten en mededelingen die op afstand gelezen moeten kunnen worden.

En zo heeft elke kleur weer een andere invloed op de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toffe tekst , veel info die ik niet wist ,van die blauwe luikjes bv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ide de link! Hier staat ook de uitleg van de andere kleuren op! http://www.omgangsvormen.nl/kleuren.htm