Onze Cavia is ziek! (Denken we)

Onze Cavia is net 2 jaar en hij was best speels! We lieten hem lopen over de grond en maakte een bij-hok voor hem! hij gaat vaak op avondtuur uit en doet vaak stoute dingen.. Maar sinds 2 weken deed hij niks meer hij zat in zijn kooi en wou er niet uit.. hij kan er ook zelf uit maar hij bleef zitten waar hij zit... dat is nu 2 weken als zo en had ook een rare bobbel/bult onder ze kin.. we weten niet wat hij heeft..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

Als een cavia laat merken dat hij ziek is, is hij ook echt heel ziek. Een cavia is een prooidier. Prooidieren zullen zo lang mogelijk net doen of ze gezond zijn om niet gepakt te worden.

Ga dus morgen direct met je cavia naar een dierenarts.

Toegevoegd na 4 minuten:
Eigenlijk vind ik dat je dat 2 weken geleden al had moeten doen zodra de gedragsverandering was opgemerkt. Dieren kunnen nu eenmaal niet aangeven wat er aan de hand is. Je kunt dit zien aan de gedragsverandering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een cavia eerst heel speels was en door de kamer rende en dat nu plotseling niet meer doet en stil blijft zitten dan is er iets aan de hand. Gelukkig dat hij nog eet anders was hij wellicht al overleden. Cavia's moeten nl. altijd eten omdat hun maag/darmstelsel niet stil mag komen te liggen. Een cavia zal niet snel aangeven dat hij ziek is. Dus bij elke niet normale gedragsverandering moeten de alarmbellen rinkelen. En dan vind ik 2 weken wachten nogal lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Zoals GamesJS het omschrijft voelt deze cavia zich helemáál niet lekker. En het is een kwestie van tijd tot een cavia die zich zo rot voelt stopt met eten. En dan kun je zomaar definitief te laat zijn.
Ga naar een dierenarts, vraag zoiets niet hier. Voor je het weet ben je te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat het zieke beestje aan de dierenarts zien, dat is de enige oplossing en je krijgt gelijk te horen wat er aan mankeert.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://members.chello.nl/f.koornneef/algemziekten.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zieke cavia wordt maar zelden beter. Je kan er dus het beste maar zo snel mogelijk bijzijn. Dat wordt dus duimen voor je cavia en naar de dierenarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de dierenarts, nu metéén!

Een cavia die zich ziek gedraagt is ook echt héél ziek. En bij cavia's gaat het heel snel als ze geen medische zorg krijgen. Eigenlijk had je twee weken geleden al bij de dierenarts moeten zitten, maar goed, daar heb je niets aan. Wat je wel kunt doen, is als de wiedeweerga *onmiddellijk* alsnog naar een dierenarts.

Als je dat niet doet, gaat je cavia sowieso dood. Dat klinkt heel dramatisch, maar het is wel waar. Vandaag of morgen houdt hij dan op met eten, en dan is het met een paar dagen gedaan.

Het eerste waar ik aan denk dat het zou kunnen zijn, is een abces. Je cavia heeft waarschijnlijk behoorlijke pijn, daarom wil hij zijn kooi niet uit en zit hij stil. Een abces moet behandeld worden door een dierenarts, anders kan het knappen waarbij er pus vol bacteriën in het lichaam van je cavia terecht komt.

Wat het ook zou kunnen zijn, is een tumor, die verwijderd zou moeten worden door de dierenarts. Of een vetbult.

Wat het ook is, zoek uit welke dierenarts een knaagdierspecialisme (of nog beter, caviaspecialisme) heeft in jullie buurt, en zorg dat je bij het eerstvolgende spreekuur in de wachtkamer zit.