Mag ik zonder motorrijbewijs met een motor aan de hand lopen?

We hebben een meningsverschil, me collega zegt dat je de kans loopt dat je een bekeuring krijgt. Ik zeg dat het onzin is omdat je geen bestuurder bent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
7.5K

Het beste antwoord

Je bent wel degelijk een bestuurder. :)

Of je er voor wordt staande gehouden betwijfel ik, maar technisch gezien mag het niet.

Toegevoegd na 1 uur:
f. bestuurder van een motorvoertuig:
1. hij die het motorvoertuig bestuurt of
2. voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs AM, B, C, D of E, is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft of toezicht houdt in het kader van een vanwege de overheid ingesteld onderzoek naar de rijvaardigheid, niet zijnde een onderzoek als bedoeld in artikel 131, eerste lid, van de wet;
g. bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;

Of het voertuig nou aan staat of uit doet er niet toe. Een ruiter die met het paard aan de hand loopt bestuurt het paard en is daardoor een bestuurder.

Andere beweringen zijn incorrect...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, allemaal bedankt voor de reactie's
LeonardN
3 jaar geleden
-Min https://maxius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/artikel2 2.De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.

Andere antwoorden (8)

ja hoor dat mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een motor aan de hand meevoert op de openbare weg, ben je wettelijk gezien de bestuurder.
De collega heeft dus weldegelijk gelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de antwoorden blijkt dat dit verschil van mening verder gaat dan alleen tussen jou en je collega. Ik ben het eens met de stroming die zegt dat je dit niet mag. Je bent inderdaad de bestuurder. En dat het toch niet zo handig is om zomaar met een motor te gaan lopen zonder de daarvoor gevolgde rijopleiding, blijkt misschien uit het feit dat "het lopen met de motor aan de hand (en het gebruik van de standaard)" een van de bijzondere verrichtingen uit het rijexamen voor het motorrijbewijs is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de motor uit staat mag het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt het zelf goed. Met een motor aan de hand (motor uit) ben je geen bestuurder maar een voetganger. Voor jou gelden dan de regels voor voetgangers. Het motorvoertuig voer je aan de hand mee en op de stoep. Daarom mag je als je rijbewijs ingevorderd wordt wel verder lopen met een motor. Ze zeggen er altijd bij dat als je er op stapt je een misdrijf begaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je voert in deze situatie het motorrijwiel en berijdt het daarmee niet! Voor het berijden van een motorrijwiel (ook met uitgeschakelde/afgeslagen motor) is een geldend rijbewijs vereist.....

Toegevoegd na 12 minuten:
Deze dame hoeft geen rijbewijs te hebben....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestuurders moeten de ook gebruik maken van het fietspad of de weg. Voetgangers van de stoep. Het lijkt me niet echt handig en veilig om met je motor aan de hand op de weg te gaan lopen. Voor zover ik weet moet je dan, net als met de fiets aan de hand, op het fietspad lopen. Je bent dan dus een voetganger.

Nog een voorbeeld:
In ons winkelcentrum is het verboden voor fietsers, vandaar dat iedereen afstapt en verder loopt met de fiets aan de hand: Ze zijn dan namelijk voetganger.

Toegevoegd na 51 seconden:
Correctie: Voor zover ik weet moet je dan, net als met de fiets aan de hand, op het VOETPAD/STOEP lopen. Je bent dan dus een voetganger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een motor in de hand ben je weliswaar een voetganger maar je moet in het bezit zijn van een rijbewijs... echt waar.