omdat ze een oog miste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Piraten waren nog al eens een oog kwijt door de schermutselingen of door de ontstekingen die daar het gevolg van waren
ronron1212
13 jaar geleden
Na een bepaalde tijd zijn je ogen gewend aan het donker en kan je ook in het donker goed zien.
Dat was de rede dat ze een ooglapje hadden, als het donker werd was 1 oog al vast aan het donker gewend.
Als ze bijvoorbeeld werden aangevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt als een bus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je heet niet voor niets 'piraatje' ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha dat heeft een andere reden.... maar heb wel me halve leven gevaren haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Har, har! Ik heb iets geleerd, dank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwaar de - ?
capthavoc
13 jaar geleden
echt wel plusje +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord van martijn klopt de rest is onzin.
vroeger was er niet veel licht beneden deks.
dus waneer je 1 oog afdekt met een lapje,heb je tenminste met 1 oog geen last van nachtblindheid.
kwestie van overleven.
probeer het maar eens. Toegevoegd na 1 uur:
p.s ik ben niet de minner
het stereotiepe beeld van een piraat zijn die afbeeldingen waar ze met een ooglap op staan. maar dat is fictie, gebaseerd op (waarschijnlijk) slechts één piraat, die wellicht een ooglap droeg. dat wil dan nog niet zeggen, dat ze allemaal een ooglap droegen.
op zich is het wel mogelijk dat er relatief veel waren met een beschadigd oog, want de gevaren (zowel in gevecht als door gebrek aan hygiëne) waren groot en de kans op verlies van een oog navenant.
maar het lijkt me niet logisch dat er veel piraten waren met deze handicap. Mensen met een oog missen namelijk een tamelijk belangrijke vaardigheid, als je op een schip over de wereld vaart: ze hebben erg veel moeite met het inschatten van diepte. dat is in het normale leven al vervelend, maar als je je weg moet zoeken over open zee uitermate hinderlijk. en dan hebben we het nog niet gehad over activiteiten als enteren, en 2 aan 2 gevechten in een bijzonder woelige omgeving. nee dit soort piraten zou niet lang succesvol kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is dat een cliché.
Ooglapjes , houten benen met een haak zijn er vooral voor de 'stoere verhalen' en 'films'
Er waren natuurlijk wel piraten met 1 oog , maar dat was zeker niet de exclusiviteit voor piraten.
Het eisen van de piratenvlag is wel waar. Dat werd ingevoerd door Christopher Content....de Jolly Roger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze al eens hun 's gelijke waren tegengekomen.
Soort zoekt soort hé!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al eens een piraat zónder ooglapje gezien?
Je zou hem niet eens herkennen als piraat.
En het is toch ook geen gezicht voor een echte piraat,
met zo'n bloot bakkes !!