Ik ga een verhaal schrijven over oud&nieuw tradities. Kent iemand nog gekke gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (9)

traditie bij ons is als je dochter ongesteld wordt je met haar voor de eerste mooie setje lingerie uit gaat.
en met 16 jaar een zilveren ring krijgen.

Toegevoegd na 1 uur:
ik dacht dus oude en nieuwe tradities. en niet oud en nieuw tradities . sorry verkeerd begrepen. nu snap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft dat met oud & nieuw te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oude en nieuwe tradities?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh,ik dacht dat ze het had over tradities tijdens Oudjaar en Nieuwjaar,het is maar hoe je het leest natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hu?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Twente zeggen ze op nieuwjaar: Geluk in 'n Tuk.
(tuk = zak, bijv. broekzak, jaszak)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande reactie is eigenlijk als antwoord bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plaats het dan gewoon nog een keer, maar dan als antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is zo'n mooie verwijder knop eh
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar maak je je druk om.
Of het gek is weet ik niet maar bij ons in Drenthe en ook in Overijssel bakken we knieperties op oudjaarsdag.
Lekkere platte wafels die je ook kunt oprollen.

Toegevoegd na 32 minuten:
Op de site een foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ons zijn de oudjaarsdag smorgens al heel erg vroeg aan het carbiet schieten, dat gaat dan de hele dag maar door.
smorgens om een uur of 4 worden wij er al wakker van en pas de nieuwjaarsnacht stoppen ze ermee

Toegevoegd na 16 seconden:
de=ze

Toegevoegd na 1 uur:
wat ze trouwen ook regelmatig doen hier is de naambordjes van de straten verwisselen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deden wij vroeger ook inderdaad. Wij kleintjes met een verfblikje en de grote jongens met melkbussen. Inmiddels zijn het enorme kannonnen.
rebecca
13 jaar geleden
idd. de ramen trillen er gewoon van, ik woon vlakbij het sportveld waar ze het doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doen ze bij ons in de weilanden en dan vliegt er een bal of deksel weg.
Mogen het ook buitenlandese tradities zijn? In Spanje eten ze 31 december klokslag 12, twaalf druiven. Eentje doorslikken per slag. Als dat je lukt zal je een geweldig jaar krijgen. Zo niet, dan ziet het er iets somberder voor je uit. De laatste week van december is er in de winkels altijd een run op druiven; en ze zijn dan ook duurder dan de rest van het jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* In de Belgische Westhoek eten ze "Lukken",boterwafeltjes die geluk brengen.
* In Griekenland deelt St-Basilius cadeautjes uit aan kinderen op oudejaarsavond en op 1 januari wordt gebak aangesneden waarin een munt verstopt zit,wie de munt vindt heeft een heel jaar geluk.Ook houden ze op 1 januari in de ene hand een granaatappel en in de andere een stuk gietijzer vast.De granaatappel moet men in de kerk laten zegenen,terug naar huis mag de deur niet opengemaakt worden met een sleutel,dat brengt ongeluk.de eerst die binnengaat moet eerst de rechtervoet binnen zetten en de granaatappel achter hem stuk slaan.Boven de deur hangt een ui,brengt ook geluk.
* In Rusland gaan ze naar de sauna en vieren daar de overgang van oud naar nieuw,gevolgd door een feestmaal en veel wodka.Nadat de klok 12 uur heeft heeft geslagen gaan alle deuren en ramen open om zo het nieuwe jaar te verwelkomen.
* In Boedapest,Hongarije lopen in het zwart geklede schoorsteenvegers door de straten,ze gaan van deur tot deur en krijgen een geschenkje.Op nieuwjaarsdag geven de Hongaren een gedicht op rijm aan vrienden en familie met daarin de beste wensen.(vraag me ineens af waarom ik dat nog nooit gehad heb,aangezien ik toch een Hongaarse familie heb,maar dat terzijde).
* De Canadezen springen in ijskoud water op 1 januari,het jaar als ijsbeer beginnen brengt geluk.
* In Italië,m.n. Rome en Napels gooit men oude spullen door het raam.Het symboliseert het weggooien van het oude jaar.Inmiddels is het,vanwege gevaar voor voorbijgangers,een beetje in onbruik geraakt.
Ik kan nog wel even doorgaan,maar je kan nu wel even vooruit lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het oosten van het land slepen de jongeren 's nachts met alles wat niet vast staat.
Je moet er dus voor zorgen dat alle bankjes, brievenbussen, beelden e.d. binnen staan.
Alles wordt op het dorpsplein gezet of bij de burgemeester in de tuin.
Bij ons was dat dan ook nog met allerlei spandoeken om de mensen bewust te maken van allerlei dingen, of bijzondere zaken uit het afgelopen jaar nog even naar voren te halen. Allemaal met een hoop humor natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaaaaaaaa, slepen, ik heb wat versleept, heel gezellig.
In sommige delen van het land is melkbus schieten met carbid een traditie{kop van Overijssel} en vreugdevuren maken, en wat denk je van oliebollen bakken, mischien zijn het geen gekke gebruiken, maar wel de moeite waard om het op te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland worden nog steeds oliebollen en appelflappen (beignets) gebakken en die komen op tafel met een laag poedersuiker erop.
Meestal komt overal rond middernacht een huzarensalade op tafel of hier aan de kust een opgemaakte visschotel.
Klokslag 0.00 uur moet de kurk van de champagne vliegen.
Op tv. is altijd een eindejaarsshow, waarin een cabaretier een one man show geeft. Ieder jaar weer is het programma 'knallende kurken', met herinneringen aan tv. programma`s van het afgelopen jaar. Elk jaar weer, het vuurwerk, de kruitdampen, stressende huisdieren, telefoneren om gelukkig nieuwjaar te wensen en de volgende dag, kiken of je auto schade heeft omdat ernaast een 'mat' is afgestoken. Je stoep vegen omdat hij vol ligt met rood vuurwerk papier en dan diverse mensen bezoeken en overgebleven oliebollen etc. eten. Maar wat is het altijd gezellig!

In Duitsland gaan ze altijd 'Blei giessen'. Iedereen krijgt een lepel waarin een klompje lood ligt. Dit wordt boven een kaarsvlam gehouden totdat het lood vloeibaar is.
Dan wordt het in een bakje water gestort en wanneer het gestold is, dus weer een stukje lood geworden is, wordt door iedereen gekeken waar de vorm op lijkt. Lijkt het op een klein mensje dan wordt gezegd;" Je krijgt een baby",
lijkt het op een huisje, dan ga je verhuizen enz. Het is dus een soort voorspelling voor het nieuwe jaar.
Daar is het 'Silvesterabend' overigens traditie om Berliner Bollen te eten, ze worden dan 'Faschingskrapfen'genoemd.
13 jaar geleden
In deventer mag sinterklaas pas op 5 december in de stad komen .
En vroeger had men hier in twente de noaberhulp is burenhulp.
Als vroeger de boer ziek was en niet kon werken .dan kwamen de buren om te helpen met zijn werk .