Waarom gebruiken wij bouwzand?

Ik reed met Duitse vrienden over de A2 tussen Abcoude en Vinkeveen. Daar werd gewerkt aan verbreding van de A2. Er lagen grote hopen bouwzand.

De Duitsers vroegen zich af waar al dat zand vandaan kwam. Ik vertelde dat dat als fundering voor de verbrede weg diende.

De Duitsers waren zeer verbaasd. ZAND als fundering? Zand bleek voor hen het instabielste materiaal te zijn. Als er zand ligt, graaf je dat eerst weg, anders verzakt alles wat je erop bouwt. Eerst iets stevigs en stabiels ervoor in de plaats leggen, dan pas bouwen!

En wij halen eerst weg wat er ligt, en doen daar zand voor in de plaats. Wij bouwen juist op dat zand dat de Duitsers zo instabiel vinden.

Vanwaar dat verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

Ha, die Rotaluclac;

Vreemd dat die Duitschers daar dan anders over denken, want een zandlaag is juist (na rotsen misschien) de stevigste natuurlijke ondergrond die je kunt vinden. Waar geen zand ligt en moet worden gebouwd wordt in ons land geheid en die palen gaan net zo diep de grond in tot ze een zandlaag tegenkomen. Die is immers niet samen te persen, klei of veengrond wel. Mijn huis staat in een duingebied en afgezien van het egaliseren is de bouwgrond destijds niet bewerkt; sleufje graven, kleine fundering en bouwen maar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat we in Nederland voor het grootste deel alleen maar drassige klei hebben, kun je daar geen wegen opbouwen. Een zandlichaam dat ingeklonken is, biedt een uitstekende fundering, ze gebruiken dat ook als funderingslaag onder nieuwbouw. Dat inklinken duurt minstens een jaar. Ingeklonken zand is dus verre van instabiel. Als je rotsachtige grond hebt, zoals in vele buitenlanden, dan kan je deze dure bouwmethode overslaan.
14 jaar geleden
Ik heb dit hier ook gezien met de aanleg van de A73-zuid...

Men graaft in principe eerst een diepe/brede sleuf, waar men dan een dikke laag zand in legt. Dit omdat Nederland voor een erg groot deel uit klei bestaat. Als je het zand dan met een wals aandrukt en in elkaar geperst word dan is dit een stuk voorspelbaarder dan de klei als ondergrond. Over deze laag zand word vervolgens een vrij dikke laag steentjes gelegd, waarna ook dit met een wals word aangedrukt. Hierna volgt één dikke laag ZOAB die nog van een tweede laag ZOAB. Het ZOAB dat wij zien op de snelweg is maar een dun afwerklaagje in verhouding tot de anderhalf á twee meter dikke in elkaar geperste funderinglaag van zand, steentjes, 2 ZOAB lagen en 1 ZOAB afwerklaag...

Klei heeft wel weer als voordeel dat als het zand er eenmaal ligt dat het ook geen kant meer op kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die grote zandhopen die je ziet liggen als ze een weg aanleggen gebruiken ze niet als fundering.
Dit zand gebruiken ze als massa om de grond eronder in te klinken.