Ook zo'n last van opdringerig winkelpersoneel?

Je loopt amper de winkel binnen, en meteen springen ze in je nek met: " Kan ik U ergens mee helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Afschuwelijk, ik denk recessie problemen.

Daar heb ik nu geen last van... Maar ben er ook heel erg goed in om uit te stralen dat ze mij vooral niet moeten aanspreken... Nu moet ik wel zeggen dat ik voor mijn klanten die ook winkelier zijn graag een uitzondering maak...

Ja, vooral als ik ga winkelen...

Ja, ik ben mijn winkels mede op dit punt gaan 'uitselecteren'. Ik haat dat opdringerige gedrag als ik me rustig wil oriënteren. Het is niet goed voor mijn kop, dat ze niet goed bij hun hoofd zijn. Ik wijs het personeel (op een vriendelijke doortastende) wijze af.

Gebeurt me bij de AH en de Lidl niet zo vaak. In andere winkels wel. Het antwoord "ik kijk even rond" is meestal afdoende om geen last meer te hebben.

Nee hoor. Ik zeg altijd "nee dank u, ik help mezelf wel" en dan zijn ze snel weer verdwenen :) Ik vind het persoonlijk meer irritant wanneer ik winkelpersoneel nodig heb dat nergens is te bekennen.

Ja pas nog! Ik ging dus even een winkel in met de intentie een broek te kopen. Komt er zo'n muts die maar mijns inziens allang in een bejaardehuis opgenomen had moeten worden, mij vragen of ze me kan helpen. Ik bedank haar vriedelijk met de boodschap dat ik graag zelf even rondkijk. Ik loop naar een rek, pak daar een broek uit en bestudeer deze grondig. 'Hier heb ik er ook nog 1 met een rechte pijp, maar dan met een wat lichtere wassing'. Ik vertel haar vriendelijk dat ik wens zelf eerst rond te kijken, en als ik haar nodig heb dat ze het dat direct van me hoort. 'Prima', hoor ik haar nog antwoorden. Letterlijk nog geen 30 seconde later hoor ik haar van achterin de winkel schreeuwen: 'Jongeman, is dit anders niet iets voor u? Een iets wijdere pijp, maar dat ik helemaal hip'. Ik antwoord; 'mevrouw, volgens mij heeft u mij niet helemaal begrepen.. ik vind het prettig zelf eerst rond te kijken'. "Nou, bekijk het dan maar!!", was haar reactie. Dat was de druppel; weggelopen en nooit meer teruggekomen.

Ha, die Vira2003; Nou; elke keer als ze mij vragen of ik ergens mee kan worden geholpen en ik zeg dat ik graag even tussen mijn schouderbladen gekrabd zou willen worden weigeren ze dat pertinent!

Kun je die mensen dat kwalijk nemen als zij deze instructies gekregen hebben ? Zeg gewoon vrij nuchter assertief : ik kijk even rond .

Dat vind ik het probleem niet. Ik zeg nee dank je, en dan gaan ze wel weer weg. Het wordt pas echt erg als je ze nodig hebt en ze weten dingen niet.. Personeel in de doehetzelfzaak op zaterdag.. of autoverkopers.. heel veel blaat maar je hebt er niks aan! bah!

Ik merk het vaak bij kleding en schoenenwinkels. Heel irritant, maar ik blijf kalm en rustig. Respect is wat ik geef en ook terug krijg. Mijn standaard zin is : 'Als ik hulp nodig heb dan, vraag ik er wel om'

Ja dat is inderdaad heel vervelend! Je moet gewoon de indruk wekken dat je alles al weet en precies weet wat je nodig hebt. Maar aan de andere kant, vind ik het ook heel irritant dat als ik wel geholpen wil worden al het personeel heel druk bezig is. Maargoed weinig aan te doen lijkt me?

Ja, inderdaad bij sommige winkels is dit erg iritant. Ik denk dat je meer kunt verkopen door te laten weten dat je de klant gezien hebt en dan de klant rustig zijn gang te laten gaan. Maar ik weet ook dat sommige winkels door de economie heel streng letten op dat de mensen die de winkel binnenkomen ook daadwerkelijk iets kopen. Dit proberen ze te verhogen. Een vriendin van mij werkt in een winkel waar ze sinds kort hebben ingevoerd dat er wordt bijgehouden hoeveel omzet jij hebt gedraaid als verkoper. Als dit beneden een bepaald bedrag is word je ontslagen. Lijkt me niet leuk werken, maar het is wel zoals het gaat.

Ja, idd. Dan voel ik me ongemakkelijk. Maar die mensen doen ook hun werk en proberen je alleen maar te helpen. Toch moeten ze inzien, en ook zelf beseffen, omdat ze zelf ook wel eens gaan winkelen, dat het juist mensen afschrikt, de meeste mensen dan...

ik zou het ietsje anders zien, dan blijft het veel leuker winkelen. Het feit dat men je opmerkt bij binnenkomst, je groet en vervolgens een heel gewone vraag stelt, is veel eerder een fatsoensnorm dan een hinderlijkheid. Je bent per slot van rekening een potentiële klant voor degene die je aanspreekt, anders zou je daar niet binnenlopen. Véél erger vind ik het altijd wanneer ik een winkel binnenstap en compleet genegeerd wordt. Het betere soort winkels kun je direct herkennen aan de begroeting en zijn bij mij dan ook veruit favoriet. Als je duidelijk te kennen geeft éérst zelf te willen rondkijken zal de verkoper/ster met enige kennis van commercie je beslist met rust laten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100