welke spullen die ieder mens in huis heeft zou ik als voeding voor mijn planten kunnen gebruiken

ik dacht aan een paar bladeren in de fik en dat in het water doen(net zoals iedereen altijd zeg dat een afgebrand bos hele vruchtbare grond heeft)
maar ik weet niet wat dat met de planten doet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Verse urine (als het vers is ruikt het niet).
Het gebruik van urine als meststof voor planten
wordt al sinds 25 jaar onderzocht. Dat gebeurt vooral in de VS. Vanuit het wetenschappelijke werk is intussen een burgerbeweging ontstaan, een coöperatie uit agrariërs en volkstuinders.
In een klein boek, dat door onderzoekers in Californië geschreven werd, noemt men urine ´liquid gold´, vloeibaar goud. Er wordt bericht over ervaringen met
het gebruik van urine - vooral in de Scandinavische landen. In Zweden is men hiermee al bijzonder ver. Daar weet men: bemesten met urine is net zo effectief als mest op basis van mineralen; het milieu wordt ontzien omdat de urine niet meer in het riool belandt. Sinds de jaren 90 bestaat iets dergelijks ook in Duitse wijken, bijv. in Bielefeld. In Nederland wordt op verschillende plaatsen het zogenaamde composttoilet gebruikt, bijv. in het gebouw van de Kleine Aarde in Boxtel.

Welke stoffen zitten in urine?

Urine bevat 85 % van de stikstof, kalium en 50% van de fosfor die het menselijke lichaam uitscheidt.
Verse urine is zo goed als geurloos. Als hij langere tijd staat, ontwikkelt zich door de verandering in ammoniak een scherpe geur. Voor het gebruik in de eigen tuin, balkon of kamerplanten zou men alleen verse, verdunde urine moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je eigen fruitschillen en groente afval..composteren..dat is goede voeding voor je planten ...ook eierschalen bevat kalk wat ook goed is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat composteren ?
- Groenten- en fruitschillen en afval
- Kleine hoeveelheden etensresten
- Niet zaaddragend onkruid en gemaaid gras
- Versnipperd snoeihout
- Eierschalen en notendoppen
- Verwelkte bloemen, planten en dode bladeren
- Koffiefilters, theebuiltjes en keukenpapier.

www.brico.be
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals gezegd maak je eigen compost van groente, fruit en tuinafval maar hierbij nog een tip, in compost geen stekelige stengels doen die kom je steeds weer tegen. Dus niet een uitgebloeid bosje rozen b.v.