Waarom zijn mijn ouders zo raar?

Ik ben 13 jaar en ik zou graag naar een feest willen, in een café hier om de hoek. Ik wou al eens een keer eerder gaan, maar dat mocht niet omdat "ik daar te jong voor was" en ik er veel te laat mee kwam (een week van te voren, dat vind ik zelf nog redelijk op tijd.) Nu heb ik het 8 weken van te voren gevraagd, als dit niet op tijd is weet ik het ook niet meer. Ze zeggen weer dat ik te jong ben en ook dat mijn vriendin niet mag komen logeren. Nou ik heb geregeld dat ik samen met die vriendin bij nog een paar vriendinnen ga logeren, maar ze geloven me niet. Ik mag nog steeds niet omdat ze mij nogsteeds te jong vinden! En ik heb een vriendje, al behoorlijk lang, 5 maanden.. Ze kraken hem nog steeds af en ze denken steeds dat ik daar naar toe ga ipv dat ik bij die vriendin ga slapen. Ik heb nu dus dikke ruzie met mijn ouders! Wat moet ik doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je bent inderdaad nog wel erg jong, maar ik vind het eigenlijk ook wel wat kinderachtig van je ouders dat ze je een pleziertje niet gunnen (ik bedoel logeren, zo ernstig is dat niet) en desnoods zeg je dat ze naar de ouders van de vriendin bellen om te controleren of je er wel echt was.

Je voelt je al een hele meid, zeker ook omdat je een vriendje hebt, maar je bent pas 13!! Op die leeftijd is het moeilijk om echt verantwoordelijkheid te nemen, want je wilt er graag bij horen en zeker niet onder doen voor de rest. Je ouders zijn zich daar heel goed van bewust en daarom mag je niet uit. Ik vind dat terecht. Ik heb zelf ook een dochter en zij mocht op die leeftijd echt niet uit, zelfs niet naar de kroeg op de hoek. Ook een vriendje had ze niet op die leeftijd. We hadden daar soms wel woorden over, maar ze begreep ook wel dat wij haar te jong vonden voor dat soort dingen. Het gevaar is ook, dat als je zo jong al begint met uitgaan, je al vroeg alcohol gaat drinken. En alcohol is een onderschatte harddrug. Hoe jonger je ermee begint hoe erger de gevolgen zullen zijn. Wacht nog eventjes met dit soort dingen. Als je 15 bent mag je vast wel uit van je ouders en dat is vroeg genoeg. Ik hoop dat je begrijpt dat ouders het beste met je voor hebben.

Je ouders zijn inderdaad stomvervelend, dat heeft iedereen meegemaakt op die leeftijd. Prijs je met de gedachte dat ze er ooit overheen groeien; het vergt inderdaad wel veel van je geduld. Toegevoegd na 17 uur: Prijs = Vlij

hoi ik zou zeggen kijk of je oom bijv met je ouders kan praten

Je bent veel te jong voor een kroeg. Doe gewoon wat je ouders zeggen, ze hebben het beste met je voor.

Wat vervelend voor je. Ik snap hoe je je moet voelen, ik had ook altijd ruzie met mijn ouders toen ik 13 was. Het vervelende is dat je het gevoel hebt dat ze je niet vertrouwen. Dan krijg je toch juist de neiging om dingen maar stiekem te doen! Zoals zeggen dat je bij een vriendin gaat slapen, en dan iets anders gaan doen. Gedoe ook met vriendjes... je voelt je al bij voorbaat schuldig, en dat zien ze dan aan je houding... en dan geloven ze je al niet meer. Omdat je een meisje bent, zijn ze bang dat je dingen met je laat doen op seksueel gebied die je niet wilt, omdat je er nog niet aan toe bent . Jongens kunnen hun hormonen ook vaak niet beheersen en kunnen opdringerig zijn. Dat cafe om de hoek... lekker dichtbij toch? Vraag of je moeder ook komt, met een vriendin, kunnen ze samen ook even wat drinken, en ziet ze met wie je omgaat. Fijne avond!!

ik snap best dat je het stom vind. ik ben geen 13, maar ik begrijp je. Dat je niet bij je vriendinnen mag logeren dat vind ik echt heel stom... Ik mocht van af m'n 8e bij vriendinnen logeren. Ik weet opzich niet wat je er aan moet doen. Ik wens je in ieder geval veel succes

Ik zou je ouders vragen: wanneer mag het wel? Schrijf het desnoods op. Dan weet je waar je aan toe bent. Ga kijken wat WEL kan. Naar welke feesten mag je wel? Wat kan je wel doen? Je staart je nu helemaal blind op dat feest in de kroeg, maar er komen nog veel meer en waarschijnlijk ook veel leukere feesten!! Later kijk je terug op dit feest en denk je: waarom maakte ik me hier zo druk om...

Always question authority! Je hebt een mooi momentum bij het punt waar je zegt dat je ouders je vriendje afkraken. Vraag ze eens waarom ze dat doen en vertel dat dat jouw gevoelens kwetst. Je kunt daarbij vertellen dat jij vindt dat dat niet echt een volwassen manier van omgaan is met betrekking tot relaties van familileden. Als dat gesprek op gang is gekomen zit je in the flow om het eens te hebben over leeftijd, verantwoordelijkheden, liefde, sexualiteit, volwassen worden en de verwachtingen van jou en je ouders mbt. jouw groei richting volwassenheid. Als jij aan je ouders kunt laten zien dat je klaar bent voor een grote stap in je groei en ze kunt tonen dat ze je 'kinderachtig' behandelen zonder dat zelf op een kinderachtige manier te doen, ben je echt ontzettend op de goede weg. Good luck!

Een reactie van ouders die bezorgd zijn en zuinig op je zijn. Je kunt ze vragen waartegen ze je willen beschermen en kijk of je rond dat antwoord afspraken met hen kunt maken waardoor zij jou vertrouwen en gerust gesteld zijn.. Respect voor jouw ouders en jij dat je de vraag stelt.

Gewoon luisteren .. Ze hebben gelijk je bent te jong ik ben 14 en ik ga niet eens naar de café

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100