Hoe vergeet je iets?

Hoe kan het dat je iets vergeet, terwijl je dat op een eerder moment nog wist?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (9)

als jij je horloge kwijt bent, hoe kun je dan weten waar en hoe laat dat je hem verloren hebt?
Het is net als iets verliezen, op enig moment kom je erachter dat je het kwijt bent en je bent er nooit getuige van op het moment van verliezen...

vandaar...

Toegevoegd op 23-05-2009 23:01:25
Je verliest data uit je herinnering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat hier toch om vergeten en niet om kwijt zijn en verliezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is als verliezen, je verliest toch info...
Dat zijn de hersenen en de opslag van gegevens. Wanneer je je onvoldoende concentreert of kan concentreren dan zal de opslag niet of in onvoldoende mate geschieden. Dat betekent dat de informatie verloren is gegaan respectievelijk niet goed is opgeborgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle indrukken van buitenaf komen in volgorde binnen, eenmaal binnen wordt het naar waarde geschat en keurig opgeborgen in het juiste vakje. Korte of lange termijn geheugen.
De belangrijkste inf. komt in het vakje het dichtste bij de deur. Als de deur open gaat , komt het er als eerste uit en vergeet je de rest. Dus dan telt de volgorde niet meer.
Voorbeeld: je veter zit los en je bukt om hem vast te maken. Deze inf, wordt opgeslagen in een klein vakje ergens achteraf.
Terwijl je met de veter bezig bent, vliegt er een auto door de slagbomen, ramt een trein en komt recht op je af!!! Denk je dat je dan nog weet dat je veter los zat?
2 sec. ervoor wist je het nog. Maar de andere inf. wordt belangrijker geschat en beter opgeborgen.
Erger nog, na 20 jaar ben je die auto nog lang niet vergeten, dat van die veters na 2 sec.!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je op dat moment met iets anders bezig was,en dan vergeet je zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je waarneemt wordt opgeslagen in het geheugen, maar dat is veel meer dan je wilt weten of nodig hebt om te leven. Daarom werkt het geheugen selectief; we herinneren ons vooral dingen die voor ons van belang zijn. Voor die interessante dingen maken wij een paadje tussen al die oninteressante dingen door naar het plekje waar het wordt opgeslagen. Dat paadje onthouden wij en hoe vaker we dat paadje bewandelen hoe beter we het terugvinden. Als we het paadje maar een of twee keer afgaan is de kans groot dat je het later niet meer terugvindt. Als je het voorval graag wilt onthouden dan kunnen we bewust of onbewust ezelbruggetjes creëren; we zetten dingen langs de route waardoor we het paadje herkennen; bij meneer Vandersteen denken we aan een baksteen of zoiets en zo komen we dan makkelijker bij zijn naam.
Als iets nog niet zo vast in ons geheugen zit lopen we het paadje voorbij en dan zijn we het kwijt. Of iets wat we vroeger wel wisten te vinden zijn we voor een tijdje kwijt; onbewust blijf je dan zoeken en na een paar minuten ben je toch het goede paadje weer ingelopen daar zie je ergens die baksteen weer liggen en ja daar heb je hem weer.
Dit is natuurlijk niet letterlijk zoals het gebeurt maar wel de beste manier die ik heb om het uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om iets te onthouden zijn twee dingen nodig:

1. De inprenting van de informatie in je geheugen.
2. Het oproepen van wat je hebt ingeprent.

Als je iets vergeet, heeft dat te maken met een verstoring van een deze twee dingen. Je vergeet het omdat je het niet genoeg hebt ingeprent (je hebt het bijvoorbeeld niet voldoende geleerd). Of je vergeet het omdat de informatie op het gewenste moment niet uit je geheugen wordt opgeroepen.

Dit laatste is vaak het grootste probleem bij het vergeten. Het zit er wel, maar het komt niet naar boven. Misschien ken je de situatie dat je 'niet op kunt komen' terwijl je beseft dat je het wel weet.

Er zit veel informatie opgeslagen in je geheugen, maar dat komt pas naar buiten als daar een beroep op wordt gedaan. Daarom helpt soms het bekende trucje van de knoop in de zakdoek (of iets vergelijkbaars). Dat helpt je niet om de informatie te onthouden, maar om dit op het gewenste moment naar boven te halen.

Er is vaak een aanleiding, situatie, omstandigheid of voorwerp nodig die je helpt de opgeslagen informatie weer naar boven te halen. Soms wordt dit een 'trigger' genoemd. Die herinnering is overigens niet altijd prettig. Mensen die traumatische ervaringen hebben meegemaakt, kunnen door een 'trigger' plotseling de 'vergeten' ervaring weer herbeleven.

Overigens zijn er manieren die je kunnen helpen informatie gemakkelijker op te slaan in je geheugen en dit weer te reproduceren op het moment dat het je uitkomt.
Een 'geheugenschema' kan je bijvoorbeeld helpen. Een voorbeeld daarvan vind je onder de link bij de bronvermelding.

In het artikel dat je onder de link vindt, leer je optimaal gebruik te maken van 'lichaamsherinnering'. Daarbij maak je gebruik van je lichaam om je te helpen de gewenste informatie te reproduceren en je gevoelens op elk gewenst moment te herbeleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hersenen zijn zo geconcentreerd op één onderwerp dat ze het andere totaal vergeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het selectieve geheugen. De enorme toevloed aan informatie via verschillende kanalen maakt dat we ok heel selectief te werk gaan. Een voorbeeld : een beroepskelner onthoudt moeiteloos de laaste vijf à tien bestellingen van een bepaalde tijdsperiode. Eens betaald , wist hij die onbewust uit, tenzij een speciale tip werd gegeven. Ander voorbeeld : de bruto informatie, dwz alle nieuwsberichten van alle persagentschapppen staan in verhouding tot de gedrukte berichten in een relatie 20/80. Een goed redacteur is hierop getraind en onthoudt enkel de geselecteerde berichten. Conclusie: je vergeet vooral die informatie die volgens jouw normen niet relevant was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gisteren wist ik het nog......