Klopt het dat er in Ned. geen Lithium meer mag worden voorgeschreven ? En zo ja, waarom ? En waar bestel ik dan Lithium Carbonaat ?

Lithium Carbonaat wordt meestal voorgeschreven bij Bi-Polar Disorder. Ik bleek gewoon een te laag level in mijn bloed te hebben, en slik het nu 4 jaar.
Je kan er niet zomaar mee stoppen, maar mijn huisarts weigert mij te helpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Gebruik NOOIT lithium op eigen houtje. De therapeutische breedte, het verschil tussen de dosering die het beoogde effect oplevert en vergiftiging, is bij lithium uiterst smal. Daarom is het zo belangrijk om regelmatig de bloedspiegel te controleren en de dosis aan de hand daarvan te bepalen. Laat je doorverwijzen naar een psychiater. Het is specialistisch werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien kun je je laten doorverwijzen naar een psychiater of desnoods een andere huisarts voor een second opinion.
Heeft je huisarts een reden gegeven waarom z/hij je dit niet wil voorschrijven, en hebben jullie gepraat over andere mogelijkheden?
Zelf bestellen is geen optie, je bent geen arts en sites die medicijnen zonder recept leveren zijn zelden betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt niet:

Kan ik zomaar met dit medicijn stoppen?
Bij gebruik tegen manieën of depressiviteit: veel mensen krijgen na stoppen met lithium opnieuw last van manieën of depressies. Overleg daarom goed met uw arts als u overweegt te stoppen.
Als u gaat stoppen, bouw dan langzaam af, in overleg met uw arts, over een periode van minimaal vier tot zes maanden. Als u geleidelijk afbouwt heeft u minder kans op meteen een nieuwe manische of depressieve periode.

Misschien afspraak maken met psychiater? Heb je daar niet nog een contactpersoon?