Wat gebeurt er met een vrouw nadat ze een kind gekregen heeft dat er een postnatale depressie kan optreden?

Vandaag te horen gekregen dat iemand bij ons in het dorp een eind aan haar leven heeft gemaakt. Ze was zwaar depressief en leed aan een postnatale depressie.

Een vriendin van me heeft vorig jaar na de bevalling ook in een diep dal gezeten. Zij is er gelukkig wel uitgekomen en staat nu sterker dan ooit in het leven.

Hoe ontstaat een postnatale depressie?
Wat gebeurt er met een vrouw als ze een baby heeft gekregen dat sommige vrouwen zwaar depressief kan maken? En waarom heeft de ene vrouw er meer last van dan de andere?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 goeie vraag, ik heb het gelukkig nooit gehad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt triest hoor..

Het beste antwoord

Hoe ontstaat het?
Een postpartum depressie kan veroorzaakt worden door zowel biologische, psychologische en/of sociale factoren.

Biologische factoren
Bij een postpartum depressie kunnen de volgende biologische veranderingen een rol spelen:

•evenwichts verstoringen in de stofwisseling
•tekorten aan bepaalde vitamines
•hormonale veranderingen
De productie van het hormoon progesteron neemt bijvoorbeeld af na de bevalling, hormonale schommelingen kunnen vervolgens aanleiding geven tot een depressie.

Ook een slaaptekort kan een negatieve invloed hebben op de stemming.
Psychologische factoren
Een pasgeboren baby brengt grote veranderingen in uw leven met zich mee. Uw dagelijks leven kan behoorlijk ontregelend raken. De stress die hiermee gepaard gaat, kan samen met de eerder genoemde hormonale veranderingen, leiden tot stemmingswisselingen.

Verder is het zo, dat de zwangerschap en de komst van een eigen baby, onverwerkte ervaringen uit het verleden op kunnen roepen. Als een vrouw zelf moeder wordt, wordt haar eigen relatie met haar moeder weer actueel.

Sociale factoren
Op het sociale vlak spelen zaken als het ‘moeten’ voldoen aan het beeld van de ‘ideale moeder’.

Ook andere maatschappelijke verwachtingen waar een vrouw voor haar gevoel aan moet voldoen, kunnen een rol spelen.

Sommige vrouwen hebben bijvoorbeeld het gevoel dat van hen wordt verwacht, dat zij volmaakt gelukkig zijn met hun pasgeboren kindje. Als deze jonge moeders zich echter niet gelukkig voelen, kunnen zij zich hier schuldig over gaan voelen. Dit schuldgevoel kan weer aanleiding geven tot een depressieve reactie.

Hoewel meestal vooral wordt gesproken van een postpartum depressie, kunnen ook andere stemmingsstoornissen beginnen na de geboorte van een kind.

Zo kan een jonge moeder ook in een manische periode terechtkomen. Een manische periode is herkenbaar aan een extreem vrolijke, opgewonden of prikkelbare stemming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien dat een vrouw een zware bevalling heeft gehad en geen steun van anderen krijgt.
(elke bevalling is zwaar, maar je snapt me wel neem ik aan)
Waardoor het nog zwaarder wordt.
Veel mensen onderschatten het krijgen van een kleintje.
Nachten wakker liggen, flessen, luiers etc, dat sloopt een mens hoor en vooral als je er alleen voorstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij was het de hormoon wisseling die me depressief maakte.

Vreemd genoeg heb ik 3 kinderen en alleen bij de eerste en laatste een depressie gehad, dus helemaal verklaren kan je het niet. Er zullen verschillende dingen meespelen, zoals vaak bij psychische klachten.

Verder is de een gevoeliger voor bepaalde veranderingen in haar lichaam dan de ander, net als dat de ene vrouw erg veel last heeft van stemmingswisselingen rond de menstruatie en de ander dit nauwelijks heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat verschrikkelijk. Wat een drama. Roept veel vragen bij mij op.
De één zegt: het is simpelweg een vitamine-tekort. De ander zegt dat het een intern psychisch probleem is dat onder veranderende omstandigheden manifest wordt. Weer een ander dat het ligt aan psycho-sociale omstandigheden van de moeder. Weer een ander dat het ligt aan de disbalans in hormoonspiegels. Met andere woorden: alles is waar en ook weer niet. Ieder geval moet weer op zich worden bekeken en behandeld. Ik denk dat alle factoren elkaar wederzijds beinvloedend ten gunste en ten ongunste de juiste diagnose is. En waar het om draait is denk ik: aandacht, medische behandeling, stabiele thuissituatie, erkenning, controle, doorpakken en mogelijk opname. Ergens op een vlak is het misgegaan bij je dorpsgenote. En een babytje heeft geen moeder meer.
Okee, het gebeurt. Maar het is en blijft een ramp.
Als het 'dichterbij' plaatsvindt: zorg voor garandering van onmisbare voorwaarden en grijp op tijd in. Schakel bijtijds professionele hulp in: medisch en psycho-sociaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is, wat gezondheidspleinnl er van zegt, (niet compleet)
De hormonale veranderingen na de bevalling hebben niet alleen veel effect op je lichaam maar ook op je emoties. Veel vrouwen hebben dan ook tussen de derde en tiende dag na de bevalling last van 'huildagen', ook wel kraamtranen of baby blues genoemd. Dit is een logische reactie op de nieuwe situatie, maar na een paar dagen gaat dit weer over en kun je van je kind genieten. Toch zijn er vrouwen die soms maandenlang neerslachtig blijven. Dit gebeurt bij ongeveer 10% van de vrouwen die een kind hebben gekregen, in meer of mindere mate.

In zo'n geval spreek je van een postnatale of postpartum depressie. De term postnatale depressie raakt wat in onbruik, omdat dat letterlijk betekent: 'depressie na de geboorte'. Dit zou kunnen suggereren dat de baby last heeft van een depressie, terwijl het om de moeder gaat. Beter is het daarom om te spreken van postpartum depressie: depressie na de bevalling.

Bij een postpartum depressie ben je bang, onrustig en depressief. Men vermoedt dat de oorzaak de zeer grote daling van hormonen is, met daarbij opgeteld de algehele uitputting en ongemak in de dagen na de bevalling. Een postpartum depressie begint meestal binnen een paar weken na de geboorte en houdt lange tijd aan. Soms kan het wel een jaar of langer duren. Vrouwen met een postpartum depressie voelen zich totaal niet opgewassen tegen de nieuwe situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ idd hormonale disbalans is de oorzaak. Vandaar dat bij een postpartum depressie ook meteen gestart wordt met medicijnen. De depressie kan zo diep zijn dat er een psychose ontstaat.