Beschermt een zwaardere pil (anticonceptiepil) beter tegen zwangerschap dan een lichte pil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

Bij de anticonceptiepil wordt een onderscheid gemaakt tussen zware en lichte pillen.
· Combinatiepillen bevatten zowel oestrogeen als progestageen. Toen de pil voor het eerst op de markt kwam (de zogenoemde eerste generatie pillen) was de hoeveelheid oestrogeen hoog: meer dan 50 microgram. Deze pillen werden achteraf 'zwaar' genoemd. Tegenwoordig schrijft men alleen 'lichte' pillen voor (de zogenoemde tweede en derde generatie pillen), met minder dan 50 microgram oestrogeen (de zgn. sub-50 pil).
· In de regel worden pillen met 50 microgram oestrogeen tegenwoordig alleen voorgeschreven als daar een reden voor is, bijvoorbeeld voor vrouwen die een geneesmiddel slikken dat de pil minder betrouwbaar maakt.
· Naast de lichte pil heb je ook de zogenaamde minipil, waar een minimale hoeveelheid progestageen in zit en geen oestrogeen. Het meisje moet deze pil elke dag op hetzelfde tijdstip slikken en geen stopweek inlassen. Deze minipil is minder betrouwbaar dan de ‘lichte’ pil.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de lichte pil is even veilig en betrouwbaar als de zware pil.