welke genen zijn sterker?

Hallo mensen,

M'n vriendin is zwanger van me, nog maar een paar weken. Zij is best donker en ik ben licht getint. Ik vroeg me altijd af, hoe gaat het kindje er qua huidskleur er dan uitzien?
als ik er over nadenk zou ik eerder denken dat het kindje donker word omdat zij donker is en ik licht getind.. of kan het allebei ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

Dat kan allebei, je kan namelijk een choco duo hebben.
Hopelijk hielp dit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de kleur van je huid hebben heel veel ver­ schillende genen invloed. Die genen zijn alle­maal even sterk, even ‘dominant’. Genen die even sterk zijn, worden ‘co­dominant’ genoemd.

Behalve de genen van je ouders, spelen ook de genen van je grootouders en andere verre voorouders een rol. Je voorouders kunnen een huidskleur hebben gehad die generaties lang verborgen is gebleven. Maar die nu, door een combinatie van de genen van de ouders, bij het kind een heel andere huidskleur geeft dan verwacht.
Huidskleur is niet te voorspellen.

Het is dus niet goed te voorspellen welke huids­ kleur een kind krijgt. Binnen een gezin kan de huidskleur variëren. Meestal ben je een men­geling van je ouders en voorouders. Sommige kinderen lijken precies op één van beide ouders. Anderen lijken op geen van beiden, maar meer op één van de voorouders.
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
En volgens mij gebeurt het ook wel dat het kind bij de geboorte heel blank lijkt, maar uiteindelijk toch aardig donker van huidskleur wordt.
Jullie huiskleur is zelf weer het resultaat van meerdere genen, en van elk gen heb je (meestal) twee allelen, waarbij je maar één allel doorgeeft aan je kind. De huidskleur van je kind is dus het resultaat van het mengsel van allelen dat jullie allebei doorgeven.
Meestal zal je kind dus een tint hebben die tussen die van jou en je partner in zit, maar dat hoeft niet halverwege te zijn. Sterker nog, als je meerdere kinderen krijgt, kunnen die ook (omdat ze elk hun eigen mengsel van genen/allelen meekrijgen) elk een heel andere tint/kleur hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvulling: je kunt dus helemaal niet spreken over 'welk gen is sterker'.