De regels voor Nederland:

Abortus mag tot het moment dat een kind voor de wet levensvatbaar is buiten het lichaam van de moeder. Dat is bij 24 weken zwangerschap.

Er moet eerst een gesprek met een arts plaatsvinden. Na dat gesprek geldt een wettelijke wachttijd van 5 dagen. De abortus kan dan op de zesde dag na het gesprek uitgevoerd worden. De wachttijd is verplicht bij zwangerschappen van 16 dagen of langer.

Een overtijdbehandeling is afbreking van een vroege zwangerschap (tot 16 dagen). Dit mag ook alleen in een ziekenhuis of abortuskliniek. Een overtijdbehandeling is snel mogelijk, je hoeft geen vijf dagen te wachten.

Als de zwangere jonger is dan 16 jaar dan heeft zij de handtekening nodig van ten minste één van haar ouders of een voogd. Lukt dat niet dan kan gezocht worden naar een oplossing zoals een medewerker van de FIOM of een arts van de abortuskliniek die toestemming geeft.

Toegevoegd na 4 minuten:
De behandelend arts gaat na of de vrouw vrijwillig en zorgvuldig een besluit heeft genomen.

Er moet sprake zijn van een noodsituatie.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naast puur "wettelijke" regels, kunnen ook morele of religieuze redenen nog een rol spelen. Dit hangt uiteraard volledig af van de persoonlijke ingesteldheid van de betrokkene.
Amadea
10 jaar geleden
Vanzelfsprekend. Maar dan is er geen sprake van toegestaan zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enkel de wettelijke regels zijn geldig, morele of religieuze regels zijn louter facultatief.