Als een stel allebei het syndroom van down heeft, en ze krijgen een kind, heeft dit kind dan ook het syndroom van down?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
127.7K

Het beste antwoord

Die kans is wel verhoogd. Ik heb om me heen verschillende percentages gehoord maar heb ook wel eens begrepen dat het uiteindelijke risico moeilijk te geven is omdat veel zwangerschappen waarbij het kind Down syndroom heeft, eindigen in een miskraam.

Daarbij is de kans dat twee mensen met Down samen een kind kunnen krijgen, sowieso niet heel groot. Mannen met Down zijn vaak onvruchtbaar of zeer verminderd vruchtbaar. Vrouwen met Down zijn normaal tot licht verminderd vruchtbaar. Daarbij is seks (waarmee ik hier bedoel: geslachtsgemeenschap) nog wel eens lastig omdat mannen met Down vaak erectiestoornissen hebben.

Overigens mag dat alles nooit een reden zijn om aan te nemen dat een stel met Down zonder weloverdachte kinderwens geen anticonceptie hoeft te gebruiken. Afhankelijk van individueel functioneren zullen vaak ouders of zorgverleners in elk geval deels betrokken zijn bij keuzes rondom anticonceptie of zwangerschap. Veel meisjes en vrouwen met Down gebruiken de prikpil, omdat dit een relatief gemakkelijke en weinig ingrijpende anticonceptiemethode is die niet afhankelijk is van het vermogen van de vrouw om elke dag eraan te denken een pil in te nemen.

Vaak zijn pogingen vanuit de omgeving er vooral op gericht om een zwangerschap van twee mensen met een handicap als Down te voorkómen. Dat neemt niet weg dat er mensen met Down zijn die kinderen krijgen en dat die kinderen heus niet allemaal ongewenst zijn en die ouders ook niet altijd incapabel. Er zitten grote individuele verschillen in hoe mensen met Down cognitief en sociaal gezien functioneren, en de kwaliteit van het sociale netwerk en zorg van betrokken professionals kan ook een groot verschil maken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Volgens onderstaande site is de kans op een kind met Down 35-50% als één van beide ouders het heeft. Dat komt overeen met eerdere percentages die ik wel eens gehoord heb. De kans is groter wanneer beide ouders het hebben, maar daar wordt geen percentage voor gegeven. Waarschijnlijk zijn de gegevens daarover te beperkt (zie ook het begin van mijn antwoord).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Chromosoom 21, bedoel je. En het klinkt logisch wat je zegt, maar volgens mij is daar geen echte standaard voor te geven. Ik zou me kunnen voorstellen - hoewel mijn kennis van de genetica zeer beperkt is - dat het ook nog verschil kan maken of er sprake is van translocatie trisomie of een 'losse' trisomie, bijvoorbeeld, en of beide ouders al dan niet hetzelfde type hebben. Ik durf me in elk geval - bij gebrek aan tot nu toe gevonden voldoende specifieke informatie hierover - niet aan percentages te wagen ;-)