Stel je voor , je word op 16 jarige leeftijd zwanger.. waar heb je recht op ? mag je zelf bepalen bij wie je woont.. enz

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is moeilijk om hier antwoord op te geven. wat is je vraag nou precies ?

Antwoorden (3)

theoretisch gezien niet want je bent dan nog minderjarig, maar als alles in goed overleg wordt geregeld zal niemand hier wettelijk gezien problemen mee hebben. als je ouders gescheiden zijn en je het op die manier bedoeld mag je inderdaad zelf kiezen want bij gescheiden ouders mag je wettelijk gezien vanaf je 14e zelf kiezen of je bij je vader of moeder wilt wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Kiezen is vanaf je 12 de leeftijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag niet kiezen, maar je voorkeur aangeven vanaf je 12de jaar, bij een scheiding.
Onderstaande antwoorden zijn waar maar er zitten meer haken en ogen aan. Ten eerste je bent geen 18 dis niet automatisch gezaghebbende over je ongeboren kind. Stel dat de rechter het volgende niet toe wijst;

In principe moet je 18 jaar of ouder (meerderjarig) zijn om gezag te mogen uitoefenen over een kind. Alleen als je een moeder bent van 16 of 17 jaar kun je de rechter vragen om je meerderjarig te verklaren. Je kunt dan toch het gezag over je kind krijgen. In geval van zwangerschap kun je als je 16 of 17 jaar bent ook trouwen of een geregistreerd partnerschap afsluiten en zo gezag over je kind krijgen.

Dan krijgt iemand anders het gezag over de je kind meestal is dat een opa of oma en dan kan je niet zomaar kiezen waar jij gaat wonen met je baby.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoihoi!

Wist je dat er een stichting is die meiden zulke info kan geven? Heet Siriz. Je kunt hen ook anoniem bellen als je wilt. Als je meer wilt, kun je ook een gesprek krijgen en/of begeleiding.