Is het toch beter om in het ziekenhuis te bevallen?

Het is alweer 30 jaar geleden dat onze oudste zoon werd geboren.Ik wilde thuis bevallen omdat ik er vanuit ging dat er geen problemen zouden komen.Toch liep het bijna uit op een drama omdat de vroedvrouw niet allert reageerde en ons kind werd met zuurstoftekort en een keizersnede ter wereld gebracht.Gelukkig heeft hij er niets aan over gehouden maar het was wel ''kantje boord''.

http://www.nu.nl/algemeen/2140993/onrust-bij-vrouwen-thuisbevallingen.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Taurus , dat is eigenlijk heel persoonlijk. Ik weet niet of het persé beter is in een ziekenhuis.
Ik kan mij voorstellen, dat als je ver van een ziekenhuis woont, dat je daardoor sneller geneigd bent om ook maar in het ziekenhuis te bevallen.
Ze hebben alles daar bij de hand als de nood aan de man komt.
Maar ook daar kunnen ze steekjes laten vallen hoor.
Ik heb mijn bevallingen allemaal thuis kunnen doen en was daar erg blij mee, lekker in mijn eigen omgeving.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat er verder geen complicaties waren en ik ook een zeer doortastende verloskundige had.
Dus het is denk ik een kwestie van gevoel, waar je je het prettigst en veiligst bij voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Natuurlijk is he tbeter om in het ziekenhuis te bevallen. In vrijwel de hele wereld doet iedereen er een moord voor om in een ziekenhuis te bevallen. Alleen in een Nederland wordt gestimuleerd om thuis te bevallen. Dit is gewoon een financiele kwestie die door een handvol mensen wordt vertaald in 'natuurlijk'.

Voor de medische zorg was bevallen het gevaarlijkste wat je in je leven kon doen. En nog steeds is de kans op complicaties zeer groot. Vele vrouwen worden met spoed naar een ziekenhuis gebracht in het midden van de bevalling, omdat toch niet alles naar wens gaat.

Mijn vrouw bevalt lekker in het ziekenhuis, zoals normaal in het buurland Duitsland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik denk dat een antwoord hier op koffiedik kijken is. Vroeger werden alle bevallingen thuis gedaan en ging men alleen in zeer uitzonderlijke gevallen naar het ziekenhuis. Ook toen gingen er dingen mis.
Er gaan vele bevallingen goed en af en toe ook niet, ik denk alleen dat er meer nadruk gelegd wordt op de dingen die fout gaan omdat er tegenwoordig zoveel media zijn die er meteen opduiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in het ziekenhuis laten ze wel eens een steekje vallen. Ik ben twee keer thuis bevallen en zou het zo weer doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Taurus;

Jouw voorbeeld geeft precies het belangrijkste voorbeeld aan van het bevallen in een ziekenhuis. Helemaal niets mis met een bevalling thuis, maar als er iets niet goed gaat ben je in een ziekenhuis altijd beter af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap eigenlijk niet dat er uberhaubt nog iemand thuis bevalt. De verloskundige is geen arts en kan wel iets maar niet zo heel veel als het mis gaat.
Stel je krijgt een gehandicapt kind omdat er problemen waren tijdens de thuisbevalling en er niet adequaat genoeg gereageerd kon worden, dat vergeef je jezelf toch nooit? Alleen omdat jij het zo lekker ontspannen vind thuis?
Misschien klink ik wat fel, maar ik vond de bevalling echt een hel en begrijp niet dat iemand dat zonder arts en pijnstilling zou willen doormaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30 jaar geleden had je nog niet de keuze ,je moest het zelf betalen en er werd geen gebruik gemaakt van pijnstilling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof in een ziekenhuis niet wat mis kan gaan. Tijdens de bevalling is de arts er ook altijd bij en in geval van nood, moet hij evt. ook opgepiept worden, dus zo veel maakt dat niet uit. Pijn bestrijding is een ander punt; een ruggeprik zal men thuis niet zo snel krijgen (denk ik).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet elke bevalling is gelijk, jammer dat jij zulke vervelende ervaringen ermee hebt.
Heb mijn drie zoons ook thuis op de wereld gezet, maar denk dat als ik nú de keuze moest maken ik er toch meer over zou nadenken. Ook vanwege de pijnbestrijding, waarom moeten we toch zoveel doorstaan om ons kind op de wereld te zetten. Had , zeker bij de eerst graag iets van verdoving gehad en ik denk dat dat in het ziekenhuis ook sneller geven wordt. Maar ook voor de veiligheid en moet er niet aan denken dat je tijdens je bevallig even naar het ziekenhuis moet.
Nu zou ik een andere beslissing nemen, toen heb ik er verder weinig bij nagedacht, vertrouwde de verloskundige, mijn moeder was ook thuis bevallen allemaal dingen die meespelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thuis is beter, als er geen complicaties vooraf zijn te verwachten... De nieuwgeborene is meteen thuis... Alle verstoring is alleen maar verwarring en chaos... Lekker thuis als het kan, dan kan meteen een eigen plek gemaakt worden voor de nieuwgeborene...

En vroedvrouwen of ander personeel die niet alert reageren, dat gebeurt niet alleen thuis maar kan ook in het ziekenhuis gebeuren hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dat ik niet wil bevallen van een kind, maar als het zou moeten, dan toch echt in het ziekenhuis. Ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets zou doen zonder pijnstilling, en mogelijk zelfs met narcose...

Ik zou er niet over peinzen, thuisbevallen. Deze dame zit een week vantevoren klaar bij het ziekenhuis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het belangrijker is hoe de aanstaande moeder zich voelt. Als zij het liefst thuis is, dan is thuis het beste. Voelt zij zich in het ziekenhuis fijner dan moet je daar zijn.

De gevoelens van de moeder hebben erg veel impact op het baby'tje. Voor de baby is het een dusdanig grote gebeurtenis dat die alle hulp aan rust/vertrouwen/veilig voelen van de moeder nodig heeft. Ook de vader heeft natuurlijk zijn invloed, als die loopt te stressen heeft dat ook zijn negatieve werking.

Waar het precies is maakt minder uit. Natuurlijk zou de zorg bij thuisbevallingen wel beter kunnen, maar dat zal ook in het ziekenhuis het geval kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde paar maanden geleden ook graag in het ziekenhuis bevallen je weet maar nooit enzo. Maar toen het eenmaal zover was wilde ik niet meer het huis uit. Je mag pas naar het ziekenhuis op het moment dat de bevalling is begonnen of als de vliezen zijn gebroken, bij mij was dat om 23uur het geval, en moest er toen niet meer aandenken om nog naar het ziekehuis te gaan (taxi regelen enzo) Maar in 3 uur was de kleine man er al uit en zonder problemen. Nu zal ik niet zo snel meer voor het ziekenhuis kiezen, omdat je er toch pas op het laatste moment heen mag, daarnaast bleek achteraf dat het ziekenhuis te vol was geweest en we alsnog naar een ander ziekenhuis hadden moeten gaan. Nee hoor de volgende probeer ik ook weer thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is altijd beter om in het ziekenhuis te bevallen... Altijd!
Daar is altijd alles bij de hand om eventuele complicaties te behandelen! En tenslotte wil je voor je kindje altijd het veiligste!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je vlak bij een ziekenhuis woont, kun je makkeljik thuis bevallen, en bij onverwachte complicaties toch snel in het ziekenhuis zijn.

Mijn oudste zoon was er binnen 2 uur nadat de vliezen waren gebroken: het ziekenhuis had ik toch niet gehaald dus.

Maar zoals in het artikel staat: gyneacologen zijn buiten kantooruren ook niet in het ziekenhuis aanwezig en moeten opgeroepen worden! Of willen we het zoals in Amerika, dat je op een tijd die de gyneacoloog uitkomt op afspraak bevalt ? De meeste baby's komen hier 'snachts of 'smorgens vroeg.

en een pluim voor de verloskundigen in Nederland. Die zijn betrokken en deskundig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thuis of in het ziekenhuis, voor beide plaatsen zijn voor- en nadelen te bedenken. Ik heb van mijn vier kinderen er drie in het ziekenhuis gekregen, en eentje thuis.
Ik heb nooit het idee gehad dat er thuis minder zorg was voor mij of de baby, de mensen die vinden dat de verloskundige niet snel genoeg ingreep moeten er eens bij stilstaan dat lang niet bij iedere ziekenhuisbevalling er een gyneacoloog aanwezig is.
Zwanger zijn is geen ziekte, en bevallen niets onnatuurlijks. Mijn mening is dan ook: als er geen medische complicaties zijn, is een ziekenhuis overbodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf hebben wij de thuisbevallingen als zeer positief ervaren.
Zijn er echter complicaties te verwachten, dan zou ik zeker voor het ziekenhuis kiezen,
Het gesol met een barende vrouw naar het ziekenhuis is een marteling die zijn weerga niet kent....
Tegenwoordig kan men beter inschatten, gelukkig is in Nederland de thuisbevalling niet verboden, in sommige andere landen is dat wel het geval.
Ook niet altijd gewenst, in een ziekenhuis heb je alle infectiebronnen bij elkaar en gaan de meeste mensen dood, omdat ze niet meer te redden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA....het is zeker beter om in het ziekenhuis te bevallen. Al is het maar voor het geval dat. Als het wel misgaat dan moet je eerst nog maar een bij het ziekenhuis zien te komen en ben je dan nog wel optijd? In NL is de sterfte bij geboorte 1 op 100 en dat is véle malen hoger als in alle andere omringende landen. En dat alleen omdat NL als énigste toestaat dat een vrouw thuis mag bevallen!!!

- er is laatst een programma geweest op ZEMBLA daarover, misschien kun je het nog terug vinden op programma gemist etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef je niet helemaal gelijk. Vele malen hoger is het niet. Zie hier statistiek:
http://www.welt-in-zahlen.de/laendervergleich.phtml Per 1000 babies sterven:
4,96 voor NL, 4,12 voor Dld, 4,62 voor Be, 3,89 Tjechie, 5,08 voor UK, 4,21 voor Fr, 4,98 voor Portugal. behoorlijk (Europees) gemiddeld dus.