Behalve de bijwerkingen die elk hormonaal anticonceptiemiddel heeft, zijn er specifieke kenmerken van elk middel, dat een voor- of nadeel kan zijn afhankelijk van de wensen van de vrouw. Voor implanon geldt dat het één type hormonen bevat, namelijk progestagene hormonen, en geen oestrogene, terwijl de combinatiepil beide bevat. Dit betekent dat de kans op vooral bijwerkingen zoals misselijkheid en braken minder zijn. Een nadeel van het feit dat het geen oestrogeen bevat, is dat de kans op ongecontroleerd bloedverlies wat groter is. Bij de meeste vrouwen neemt het bloedverlies echter enorm af, en bij velen verdwijnt het helemaal.

Implanon werkt ongeveer 3 jaar. Dit kan zowel een voor- als nadeel zijn: het voordeel is dat je je heel lang geen zorgen hoeft te maken over anticonceptie, en het nadeel is dat wanneer je last krijgt van bijwerkingen, het na het verwijderen van het staafje langer kan duren voordat deze bijwerkingen minder worden. Ook is dit nadelig wanneer een vrouw zwanger wil worden, omdat het na het verwijderen van implanon langer kan duren voordat ze weer vruchtbaar is.

Implanon is wat in opspraak gekomen omdat een aantal jaar geleden toch wel veel vrouwen zwanger raakten ondanks het hormoonstaafje. Dit bleek veroorzaakt te worden door een onjuiste plaatsing, en het wordt dan ook aangeraden om een arts te zoeken die hier ervaring mee heeft. Een nadeel blijft wel dat je minder goed dan met bijvoorbeeld een spiraaltje of met de prikpil kunt controleren of het echt goed zit. Verder kan het een nadeel zijn dat inbrengen en vooral het verwijderen wat pijnlijk kan zijn, en dat je dit niet zelf kunt. Een enkele keer raakt een staafje zoek in de arm, en is het verwijderen lastig. Soms ontstaat er bij het inbrengen of verwijderen een klein litteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het enige nadeel van Implanon is dat er kans is op een onregelmatig bloedingpatroon. Bij ongeveer 50 procent van de gebruiksters is er sprake van minder of geen bloedingen, terwijl circa 10 procent meer en/of langdurig bloedingen ervaart. Andere bijwerkingen zijn gevoelige of pijnlijke borsten, gewichtstoename, hoofdpijn en acne. Deze bijwerkingen zijn vergelijkbaar met die van de pil. Bij het inbrengen en verwijderen van het staafje kan een tijdelijke, kleine blauwe plek ontstaan. Soms blijft er na het verwijderen een onopvallend littekentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een van mijn vriendinnen moet geloven dan heeft de implanon eigenlijk weinig tot geen nadelen voor haar. Het enigste wat haar opviel was dat ze het altijd ongeveer rond dezelfde periode een paar dagen wat warmer had. En toen ie geplaatst was heeft ze een paar dagen last gehad. Verder is ze er alleen maar positief over. Ze word niet meer ongesteld en dat vind ze nog het mooiste aan de hele implanon. ( je hoort dat vaker dat de ongesteldheid dan stopt, het hoeft niet bij iedereen zo te zijn , maar het zou voor mij ook een reden zijn om de pil te laten staan en over te stappen op de implanon)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inmiddels heb ik de 2e imoplanon, de eerste haalde geen 3 maar 2,5 jaar, maar verder kan ik het van harte aanbevelen, niet meer ongesteld, nooit iets van bijwerkingen bemerkt.
in en uit halen stelt vind ik niks voor.de rust in mijn lijf, mensen het is heerlijk!