Veilig als anticonceptie?

ik ben al ruim 3 jaar aan de pil. Microgynon 20.

Nu heb ik gewoon een normale strip van 21 dagen geslikt plus 8 extra pillen, dit omdat ik niet op een bepaald moment ongesteld wilde worden. Als ik nu een stopweek van 7 dagen hou en vervolgens gewoon weer 21 pillen slik en weer het normale ritme volg, is het dan veilig als anticonceptie??
Bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Ja geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat is helemaal veilig, maar als je echt geen enkel risico wil nemen, gebruik dan tijdelijk nog een ander voorbehoedsmiddel erbij. Niet dat wij van GV achteraf te horen krijgen dat we verantwoordelijk zijn voor de geboorte van een baby ;-) Je moet er wel rekening mee houden, dat je menstruatie heftiger zal zijn dan normaal, omdat je het hebt uitgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja prima de stopweek uitstellen kan altijd, vervroegen niet. En daarna weer gewoon 21 pillen is precies de manier zoals het moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kunt de ' maanden; dat je slikt onbeperkt verlegen. Al sla je vier 'menstruaties' over en dan pas een stopweek, dat is geen enkel punt.

Wel belangrijk is dat de stopweek niet verlengd wordt ; als je niet 7 maar 10 dagen slikt, is de eerste periode (3 weken) de pil eigenlijk nog niet weer veilig. Dus bijtijds weer verder slikken, dan hoef je ook niet te hoofdrekenen.

De stopweek is ook niet zozeer nodig voor de werking van de pil ; die is meer om kunstmatig een soort ritme/cyclus aan te houden, en het kleine beetje opgebouwd baarmoederslijmvlies af te stoten ( want die kan zich opbouwen en -na lange tijd- voor een doorbraakbloeding zorgen, wat net erg maar wel vervelend is). Met een menstruatie heeft die zogenaamde 'onttrekkingsbloeding' niet zo veel te maken, en dus ook niet met je vruchtbaarheidscyclus. Je kunt die dus gerust af en toe of zelfs regelmatig uitstellen.

Toegevoegd na 54 seconden:
Sorry ; tweede alindea : moet zijn " als je niet zeven maar tien dagen OVERSLAAT" .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is absoluut geen probleem.
weet ook dat de pil niet 100% betrouwbaar is tegen zwangerschappen. en dat de pil je dus ook niet beschermt tegen soa