Je bedoelt waarschijnlijk een hormoonspiraaltje (met een koperspiraal wordt je namelijk wél ongesteld, vaak zelfs zwaarder dan zonder spiraal).
Een hormoonspiraaltje is zeer veilig. De kans op zwangerschap is kleiner dan de pil. Je kunt er dan ook redelijk van uitgaan dat je niet zwanger bent.
Overigens houdt een hormoonspiraaltje de natuurlijke cyclus (eisprong) in stand. Het baarmoedervlies bouwt nauwelijks op waardoor je vaak niet ongesteld zal worden, maar uit ervaring kan ik melden Dat de hormonale veranderingen wel merkbaar blijven.
Ik merk dan ook aan lichte PMS-symptomen prima wanneer ik (afgezien van de vloeiing zelf) 'ongesteld' ben. Keurig iedere 28 dagen. Ik merk het als die regelmatigheid wordt doorbroken. Dat is tot nu toe één keer geweest, toen heb ik voor de zekerheid een testje gedaan. Vals alarm, waarschijnlijk was mijn cyclus even in de war geschopt door een stressvolle periode.
Eén keer in ruim zes jaar even voor de zekerheid een testje, één keer laten vervangen, verder geen omkijken naar gehad. Best een goede score, vind ik.