wanneer moet alles klaar zijn kamertje en dergelijke?en wat komen ze controleren bij de intake van kraamburo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (7)

Ik denk dat het nog steeds klaar moet zijn met 7 maanden. Als de baby dan wordt geboren moet alles in huis zijn en voor het grijpen liggen.
Alles wil zeggen, dat wat nodig is bij een bevalling en alle kleertjes, luiers, navelbandjes enz. Je krijgt voor deze zaken een komplete lijst waar alles opstaat van de kraamzorg, zodat je optimaal voorbereidt bent als ze komen controleren.
14 jaar geleden
Een kamertje en dergelijke is helemaal niet belangrijk. Veiligheid bieden is niet meubeltjes en een kamertje mooi gemaakt hebben, maar de veiligheid is de zorg die de ouders bieden en veel belangrijker. Een wiegje naast het bed is naar mijn idee veel makkelijker. Bij de hand, veel gezelliger, elk geluidje kun je horen. Je kunt je kind er zo uit halen om 's-nachts te kunnen voeden. Dat kamertje komt dan wel in orde.
Voor het overige moet je kind kleertjes aan kunnen en verschoond kunnen worden. Dat ligt nogal voor de hand allemaal.
Via de thuiszorg hebben we in eerste instantie een geboortepakket gehad met alles er in. Klossen voor onder het bed hebben we er ook vandaan Verplicht omdat de verloskundige en verzorging niet hun rug forceren.
Later hebben we zelf een pakket samengesteld omdat we wel wisten wat er in moest uit ervaring. En nog een kind later ( we hebben er 3) kregen we via onze ziektekostenverzekeraar een pakket.
Als je het allemaal duur vind kun je tweedehands massa's spullen krijgen.
De controle door de intake is bij ons beperkt gebleven tot een telefoontje waarin verteld kon worden dat we alles wel in orde hadden.
Ik zou het klaar hebben wanneer je kunt gaan bevallen. Zes weken voor de uitgerekende datum kun je je gaan richten op de puntjes die je dan op die i gaat zetten.
Sterkte bij de bevalling en daarna, want het is lang niet altijd makkelijk. ( maar wel mooi en ook leuk )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rond 7 mnd. Als het goed is heb je een formulier gekregen van je verloskundige waarin staat wat je allemaal nodig hebt, voor zowel de bevalling, het pasgeboren kindje en de kersverse moeder. Die lijst gaan ze ook af als ze komen controleren van het kraambureau. Uit eigen ervaring weet ik dat ze heel erg goed op het ledikantje letten, deze moet absoluut veilig zijn, en de commode, die moet op goede "werkhoogte " staan. Ook vroegen ze mij toendertijd of ik de kleertjes, handdoekjes enz had gewassen met wasverzachter...dit mag dus niet! Door de wasverzachter nemen de kleertjes geen lichaamsvocht op.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een baby kan altijd te vroeg geboren worden, en het is aleen maar praktisch om daar rekening mee te houden. en op het eind van je zwangerschap wil je dat echt allemaal niet meer doen. spreek uit eiegen ervaring: 3 weken voor uitgerekende datum waren we ons bouwval nog aan het verbouwen... is echt niet relax.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je al hebt aangemeld bij een kraamzorgburo dan komen ze rond de 28e week bij je op huisbezoek mits je zorgverzekeraar dit vergoed.
Anders gebeurd het intake gesprek telefonisch.
Ze controleren niet of je alles hebt aangeschaft tenzij je dat zelf aangeeft dat je dat prettig vind.
Als je je hebt aangemeld krijg je van het kraamzorgburo papieren met daarbij ook een baby uitzet lijst. Navelbandjes worden niet meer gebruikt, evt voor een steunbh bij stuwing. Maar laat je het niet aansmeren bij een winkel.
Kleertjes ect. 3 weken voor de tijd wassen zonder wasverzachter, dit geeft huid irritaties bij zo'n teer baby huidje. Koop niet te veel van maat 50 krijgt tijdens de kraamtijd vaak ook kleren plus je baby is er vlug uit.
succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 7 maanden is een norm die vooral gehanteerd werd in de tijd dat ik geboren ben en daarvoor (bron; mijn moeder :)). Het gaat er dan met name om dat je als hoogzwangere niet meer aan het klussen gaat/wilt omdat je daar simpelweg de puf niet meer voor hebt. Ook willen vrouwen vaak alles klaar hebben voor de baby, klinkt erg truttig, maar het nestgedrag is er soms gewoon! Wat de controle inhoudt en hoelang van tevoren je alles klaar wilt hebben is een kwestie van ervaring en zelfkennis. Als het je eerste kindje is is het misschien prettig dat iemand anders even kijkt of je alles in huis hebt en of je de zaken goed geregeld hebt. Bij volgende kindjes weet je wat je nodig hebt en wat je allemaal kunt voorbereiden. Zo staan er een aantal zaken op je uitzetlijst waar je waarschijnlijk geen gebruik van maakt; dit is ook afhankelijk van de kraamverzorgster en of je kind in het ziekenhuis of thuis geboren wordt. Als je de controle niet wil omdat je dat ervaart als betutteling of overbodig, dan geef je dat aan. Ik zou je een tip willen geven; ga op je gevoel af en laat je niet teveel sturen door anderen! Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer jij en kamertje af wilt hebben is geheel aan jou, het gaat erom dat je bepaalde spullen in huis heb. de eerste dagen zal de kraamverzorgster toch rooming-in voorleggen, dit houd in dat je kindje bij jou op de kamer slaapt. Dit is omdat je kindje 9 maanden bij jou in de buik heb gezeten en dan als het geboren is helemaal alleen in zo een grote ruimte komt te liggen waar hij/zij ook niet meer zijn/haar moeder kan ruiken en horen en dat kan hee erg en frustrerend zijn voor je kindje. Je krijgt inderdaad een lijst van je kraambureau waarom staat wat je allemaal precies moet hebben, ik raad je wel aan deze lijst erg ruim te menen!! en zeker met de hydrofilluiers daar heb je er best wel wat van nodig want die gaan erg hard en zeker in het begin. verder kopen ouders van een eerste kindje altijd de hele collectie van zwitsal (is natuurlijk wel heel erg leuk) maar eignelijk nergens voor nodig, het balangrijkste om te hebben is een shampoo en een wasgel, een lekkere bodylotion om het droge huidje mee in te smeren. bad olie is in principe niet nodig maar wel lekker. verder is het handig om ook iets van bepanthen of sudocrem in huis te hebben voor de luier uitslag, en vasaline is handig voor de eerste dagen als je kindje zijn/haar eesrte ontlasting krijgt, dit heet meconium is zwart/groen en plakt heel erg, als je van te voren de billetjes met vasaline insmeerd dan is het makkelijker van de billetjes af te krijgen.
verder is het belangrijk om genoeg rompertjes en kleertjes van maatje 50 en 56 te hebben tenzij je en groot kindje verwacht dan zou ik beginnen bij 56.

bij de intake van het kraambureau controleren ze of het kindje en eigen bedje heeft, dat er een dekentje en geen dekbed aanwezig is (dit is inverband met wiegendood), of er minstens 2 setjes beddengoed voor de kleine en voor jezelf is. of je een aankleed kussen heb, het bed op klossen staat, (of in iedergeval verhoogd moet minstens 70 cm, het makkelijkste is klossen lenen bij de thuiszorgwinkel deze zijn gratis, maar bierkraten kunnen ook goed dienen, en als dat allemaal geen optie is dan kun je eventueel nog een extra matras eropleggen.
ze kijken ook of je minimaal 2 kruiken in huis heb, of er een termometer voor jou en de kleine aanwezig is.
verder zijn luiertjes niet onbelangrijk maar daar vragen ze niet naar. navelbandjes worden tegenwoordig niet meer gebruikt.