Wanneer mag ik een buikecho hebben?

ik ben 11 weken zwanger . en ik heb altijd al inwendige echo's gekregen . ik ben benieuwd wanneer ik een buikecho mag hebben . kunne jullie mij helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't lijkt me dat je daarvoor toch echt naar je dokter moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar de verloskundige, niet naar de dokter, die doet niet zoveel

Antwoorden (6)

Dat hangt van de reden voor de echo af, niet elke verloskundige laat echo's maken.
Ik heb bij mijn drie zwangerschappen maar 1 keer een echo gehad, dit om te bepalen hoever de zwangerschap was.
Echo is geen standaard onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig wel nelly. Omdat de Nederlandse prenatale zorg op dit gebied gewoon tekort schoot, krijgt tegenwoordig iedere zwangere minstens een termijnecho (meestal ergens tussen 9 en 12 weken) en een twintigwekenecho aangeboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O jeetje ik word echt oud geloof ik :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie: het is nog steeds bar en boos in Nederland. Daarom zijn er vrij recent nieuwe maatregelen genomen. De twee standaard-echo's waren volgens mij het eerste, en nog maar vorig jaar zijn er nieuwe richtlijnen vastgesteld over bevallingszorg. Het is nu simpeler om voor een ziekenhuisbevalling te kiezen (al worden vrouwen bij zwangerschapscursussen daar nog steeds van afgepraat), in zo'n ziekenhuis moet 24 uur per dag pijnbestrijding beschikbaar zijn, er wordt eerder ingegrepen als (vooral een eerste bevalling) het te lang duurt etc. Laten we hopen dat dit de situatie wat verbetert.
Tot ongeveer 12 weken is het vruchtje te klein om met een buikecho goed te kunnen zien, vandaar de inwendige echo.

Mocht je hierna nog echo's laten maken, zullen het uitwendige echo's worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige vrouwen krijgen al vroeg in de zwangerschap een zgn. termijnecho, dit om te kijken hoe lang je zwanger bent. Dit wordt soms inwendig, soms uitwendig gedaan.Vanaf 12 weken is het sowieso uitwendig. Tegenwoordig is het zo dat je er voor kunt kiezen met 20 weken zwangerschap ook een echo te laten maken. Tijdens deze echo wordt gekeken naar de groei en ontwikkeling van het kind, daarbij kunnen ook ernstige lichamelijke ontwikkelingen worden gezien. En je kunt natuurlijk, als je dat wilt, het geslacht van je kindje te weten komen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hopelijk bedoel je hier een pretecho mee.

Voor het bepalen van het geslacht kan dit vanaf 20 weken maar je kan er ook voor kiezen langer te wachten.
Wil je bv een 3D echo op dvd is je kindje 'mooier' als de zwangerschap wat verder voldragen is.

andere echo soorten (en de aanleiding hiertoe):

Termijnecho:
Deze echo wordt bij voorkeur gemaakt vóór je eerst controle (het intake-gesprek). De echo vindt meestal plaats bij een zwangerschapsduur van 9 à 10 weken. Deze echo wordt gemaakt door Mirjam Leusenkamp (verloskundige en echoscopiste).
Het volgende wordt bij deze echo bekeken:

Vaststellen of de zwangerschap zich in de baarmoeder bevindt
Vaststellen van een intacte zwangerschap; dat wil zeggen dat het hartje klopt
Vasstellen van een éénling- of meerlingzwangerschap
De precieze duur van de zwangerschap: de afmetingen van het kind geven een vrij nauwkeurige indruk van de termijn en de uitgerekende datum
Structureel echoscopisch onderzoek (SEO):
Deze echo wordt, indien gewenst, gemaakt tussen de 20 en 22 weken. Tijdens deze echo wordt gelet op:

De groei van het kind
De hoeveelheid vruchtwater
De plaats van de placenta
De ligging van het kind
Eventuele afwijkingen van het kind *
*niet alle afwijkingen zijn zichbaar.

Een echo geeft dus niet automoatisch garantie op een gezond kind.

Zowel de termijnecho als het structureel echoscopisch onderzoek wordt vergoed door de zorgverzekering. Soms is er een medische indicatie om tijdens de zwangerschap nog meer echo’s te laten maken. De meesten worden gewoon in onze praktijk verricht. Bij bijzonderheden wordt er verwezen naar de echoscopisten van het MST te Enchede/Oldenzaal. Zie ook www.rivm.nl/zwangerschapsscreening

Redenen voor extra echo’s kunnen o.a. zijn:

Als de verloskundige twijfelt over de groei van het kindje
Als de verloskundige twijfelt over de ligging van het kindje, aan het einde van de zwangerschap
Als bij een eerdere echo de placenta laag in de baarmoeder lag, voor de bekkenuitgang
Als er sprake is van ruim of herhaaldelijk bloedverlies

een hele fijne en gezonde zwangerschap toegewenst!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van af 12/13 weken kan je uitwendige echo's krijgen.
hoop voor je dat je niet te veel echo's krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een uitwendige echo gehad met 9weken en 1 dag. Alles was goed te zien maar volgens mij is een inwendige echo duidelijker.