Hoe word je harder?

Hoe word je harder? Ik word het zat om over mij een gelopen te worden. Ik doe zoveel voor vriendinnen en ze doen geen eens halve moeite ervoor terug en als we ruzie hebben ben ik de gene die het altijd goed maakt en boeit het hun geen eens. Dit zijn toch geen vrienden? Hoe word ik harder zodat dit me niet meer boeit n er niet meer over me heengelopen word en ik harder word tegenover mensen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat zijn geen vrienden, ik heb het ook te vaak mee gemaakt. Ik stop tegenwoordig het contact met zulke vrienden, maar ik ben inmiddels 47 Heeft lang geduurd voor ik zover was. Ik zou niet zo lang wachten als ik jou was. Heel veel succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meer je eigen hart volgen i.p.v. de ander pleasen / de harmonie bewaren ten koste van jezelf ... Het is ook een leermoment voor je. Meer vertrouwen in jezelf, wees geen kudde dier, durf zo veel mogelijk voor jezelf op te komen. Succes

Antwoorden (9)

Een goed idee is een assertiviteitscursus te volgen. Hier leer je 'nee' zeggen.
Op deze manier kom je voor jezelf op en lopen mensen minder snel over je heen. Zo'n training kun je in het hele land volgen, Google er maar eens naar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook zou ik leukere vrienden proberen te zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik heb niet echt problemen met nee zeggen maar ik ben alsnog gewoon een goed en zacht aardig mens en ik zou graag tips willen om gewoon wat harder te kunnen Zijn of minder er van aan trekken of boeien
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Assertiviteitscursus? Alsjeblieft? Haar vriendinnen zouden beter zoiets nemen aan haar verhaal te zien. Ga alsjeblieft jezelf niet zoiets aandoen want dit zijn meestal amateurpsychologen die zelf niet weten waar ze over praten. Het enige wat je met zo'n cursus doet is jezelf een aandoening aanpraten en het hele topic zwaar maken. Dit is precies de manier hoe bepaalde mensen in een depressie komen door er zo'n zwaar onderwerp van te maken.
Je moet leren nee te zeggen als je vriendinnen vragen iets voor hen te doen. Het is een kwestie van oefenen. De eerst keren zul je je misschien rot voelen maar na een paar keer zal het je waarschijnlijk gemakkelijker afgaan. Misschien realiseren zij zich niet eens dat jij zoveel voor hen doet en zij niets voor jou. Zij zijn gewoon gewend dat jij altijd alles voor hen doet.
Het zou ook nog weleens zo kunnen zijn dat, als jij niet meer zoveel voor hen doet, de vriendschap gelijkwaardiger wordt. Je vriendinnen vinden het misschien zelfs wel prettiger als jij meer voor jezelf op komt. Ik bedoel, iemand die altijd maar toegeeft daar hoef je ook niet veel moeite voor te doen.

Het kan ook zo zijn dat je vriendinnen wat jij ruzie noemt, helemaal niet als ruzie zien maar meer als een meningsverschil.

En, als het echt geen vriendinnen blijken te zijn, zoek dan een andere vriendinnengroep, bijv. door een hobby te zoeken waar je andere mensen bij ontmoet, naar een sportclub te gaan of dergelijke.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was nog aan het typen toen jij je reactie op het 1e antwoord gaf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat is waar, maar soms zeg ik ook gewoon heel vaak nee maar ik snap het niet? Hoe kan je iemand zo makkelijk in de steek laten of laten vallen die altijd alles voor je doet naar je luistert je advies geeft er voor je is en veel moeite doet.. Hoe kunnen ze zo een persoon laten vallen? Dit zijn toch geen echte vrienden? 9 van de 10 keer moet ik het gesprek beginnen, als ik geen gesprek begin praten we nooit en een zo een vriendin werd laast boos op mij omdat ik precies express hetzelfde terugdeed zodat ze het zou beseffen, is ze nu boos zei ik van je hebt geen reden om boos te zijn om iets wat je zelf ook altijd doet zei ze jajajaja je hoeft gelijk geen hele levensverhalen te vertellen is goed je hebt gelijk heb geen zin om ruzie hierom te maken heeeel geirriteerd zei ze het zovandoe normaal? Ik doe altijd moeite voor je en dan loop jij zo te doen.
Of je harder zou moeten worden dat weet ik niet. Maar wat ik wel belangrijk vind is om te weten wat ik wil. Voor je het weet wil je anders alleen maar datgene wat anderen willen. Harder? Nee. Resoluter? Beslist. Dat dat dan zo af en toe een conflict(je) oplevert is daar dan een consequentie van. Die moet je dan natuurlijk wel accepteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het al een stuk scheelt als je niet teveel van je vriendinnen verwacht. Doe alleen iets voor hen of met hen, als jij daar zin in hebt. Jij vindt het fijn om anderen te helpen. Prima. Hou dit vast! Doe het alleen niet met het idee dat de ander dan ook wat voor jou zal doen. Het is wel heel belangrijk (vind ik) dat als je hun echt nodig hebt dat ze er dan voor je zijn. Zo niet, maak de afstand dan groter. Dan worden het meer kennissen met wie je af en toe iets leuks doet en geen echte vriendinnen meer. Sta met beide benen stevig op de grond. Doe dit letterlijk en figuurlijk. Een beetje egoïstisch mag je best zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat jij al zegt, als vriendinnen over jou heenlopen, zijn het geen echte vriendinnen. Hoe hard het ook klinkt en hoe moeilijk het ook is. Probeer eens wat gas terug te nemen met deze mensen en probeer nieuwe vrienden te maken. Echte vrienden accepteren je hoe je bent en lopen niet over je heen ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vermeldt juist een aantal eigenschappen die je moet koesteren, zoals dingen doen voor een ander en het goedmaken. Als je harder gaat worden verlies je alles en iedereen, maar vooral je bent jezelf niet meer.

Het is beter op een liefdevolle manier duidelijk maken wat jij echt wilt, dus assertiever worden op een wijze manier. Aangeven waar je grenzen liggen en niet
dingen doen tegen je zin, maar dit juist aangeven.
Of je groeit hierdoor verder naar je vrienden toe of er juist van af.

Als je teleurgesteld bent in je vrienden vergeef ze, maar ga tevens op zoek naar
ook wat andere vrienden met dezelfde interesses. Blijf niet uit dezelfde vijver vissen.

Gooi geen oude schoenen weg, voor je nieuwe hebt gevonden.. en wees
dan overtuigd dat je ze ook echt niet meer wilt, want oude liefde roest niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echte vrienden zouden hetzelfde terug doen als wat jij voor hun doet maar helaas bestaan echte vrienden bijna niet en is dit een illusie

Veel mensen hebben het gevoel dat ze veel vrienden hebben, totdat het even zwaar wordt en zij zichzelf moeten opofferen voor jou, dan zie je ze ineens niet meer terug. Vandaar dat succesvolle personen altijd stikken van de vrienden maar een zwerver op straat maar zo vreselijk alleen is.

Het beste is gewoon om een sterk individu te worden die onafhankelijk is van anderen, je familie heb je sowieso, wat vrienden betreft, help ze 1 keer, help ze 2 keer maar genoeg is genoeg, zeker als je daar nooit wat voor terugkrijgt. Het belangrijkste is dat je altijd jezelf in de spiegel kan aankijken en zonder blozen zeggen dat JIJ wel een goede vriendin bent geweest ten alle tijden!

Je kunt met iedereen lachen in het leven maar helaas bijna niemand vertrouwen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zorg dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Geen nee zeggen terwijl je dat wel wilt heeft vaak te maken met te weinig zelfvertrouwen.
Heb je er al eens aan gedacht om te gaan (kick)boksen? Ik doe het nu een halfjaar en merk dat ik er zelfverzekerder van ben geworden. Je leert voor je zelf op te komen en je gaat inzien dat jij degene bent die moet veranderen om veranderingen te zien. Als jij wil dat er niet over je heen wordt gelopen zul jij nee moeten gaan zeggen, want jouw vriendinnen zullen echt niet zomaar veranderen. Natuurlijk is dit voor jou makkelijker gezegt dan gedaan en ik denk dat (kick)boksen jou kan helpen meer zelfvertrouwen kan geven om dit ook in de praktijk te brengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoorden al ... en idd zou je niet harder moeten willen worden, maar duidelijker. In je vraagstelling ben je eigenlijk al redelijk "hard." Praat je zo ook wel eens naar die vriendinnen toe? Zeg je wel eens duidelijk en letterlijk "Ik wil ...", Ïk wil niet ..." of "Ik zou graag zien dat ..."?
Je geeft duidelijk om jezelf en om je vriendinnen en om die vriendschappen, maar de balans is niet goed .. je mag best meer om jezelf geven, sommigen noemen dat "egoïstisch", maar dat klint te negatief.
Je kan beter voor jezelf opkomen, je bent beter in balans als je meer om jezelf geeft, dan kan je ook meer voor anderen betekenen.
Verder is het ook wel zo dat je niet je hele leven met dezelfde vriendengroep hoeft/kan optrekken ... Mensen komen op je pad met een doel, al is dat doel niet altijd duidelijk. Zelfs mensen waar je je aan ergert zijn er met een doel, namelijk dat jij kan leren met die ergernis om te gaan. Als je dat tenminste wil, je kan ze ook uit de weg gaan.
Het lijkt er nu op dat die vriendinnengroep je kan leren beter voor jezelf op te komen, want daar vraag je naar, alleen weet je nog niet hoe. Nu worstelen velen met zo'n probleem, dus er is niets mis met je en kan je er goed uitkomen.
Het kan zijn dat er vriendinnen afhaken als je meer voor jezelf opkomt, so be it. Er kunnen, nee zullen, andere juist weer door op je af komen, want sommige mensen zoeken juist onbewust mensen die even sterk of sterker zijn. In feite doe jij dat ook, want je ervaart die vriendinnen als "sterker" en nu wil jij dat ook kunnen. En vriendinnen die nu afhaken kunnen over een paar jaar best wel weer "terugkomen."
Het is dus belangrijk dat je dit inzicht ook zelf krijgt en dat je ook beseft dat jij de stappen moet zetten (en dat besef je dus, want anders zou je het niet vragen).
Het zijn hier allemaal keuzes ... een mens kan en moet voortdurend keuzes maken... Wat ga ik eten, Wat trek ik aan, Met wie ga ik naar de film? Welke opleiding wil ik gaan doen? Welk werk zal ik zoeken? Waar ga ik wonen? Wil ik haar als vriendin? En al die keuzes scheppen nieuwe kansen. Als je nooit kiest en alles op je af laat komen ben je afhankelijk van het toeval en dat levert meestal niet veel aantrekkelijks op.
Tot slot (is niet van mij): Als je altijd alles op dezelfde manier blijft doen zal er ook steeds hetzelfde uitkomen ... Dus inderdaad ... een andere aanpak.
Success!