Mag de school een facebook bericht tussen twee personen openbaren in een klas?

Een gast van me school had met iemand verkering, maar 't liep erg uit de hand, ze waren dagen met elkaar te klote en ruzie te maken over bepaalde dingen, en ik was erg boos wat er was gebeurd...

op een of ander manier heeft de jongen of de school op haar account gezeten, en de chats gelezen van het meisje, ze hebben het uitgeprint, en geopenbaard in mijn klas, ik zag tot verbazing dat uitgeprinte
briefje op mijn Meester zijn bureau, en mijn bloed begon te koken van woede, maar ik zelf moest ook op die zelfde dag naar hun klas, en ik werd midden in die klas voor schut gezet om die ruzie, en ik kreeg de schuldt.
dus, mijn vraag is of ze dit wel mogen doen, een situatie van een vriendin en zo'n gast uitprinten, en in de klas lopen te openbaren, want ze zitten nu met mijn privé te kloten, dit is een paar maanden geleden gebeurd om eerlijk te zijn.

is dit strafbaar wat ze gedaan hebben? zo ja? wat is er strafbaar aan, en hoe kan ik ze aangeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Wie heeft het dan geopenbaard in de klas? De leraar?
Poet
10 jaar geleden
Gaat het om een bericht dat iedereen op Facebook zou kunnen zien of alleen degenen die met elkaar chatten?
Poet
10 jaar geleden
Je zegt dat je naar die andere klas moest (waar die jongen en dat meisje in zitten). Van wie moest dat dan? En heeft de leraar toen in die andere klas gezegd dat het jouw schuld was dat er ruzie tussen die twee is ontstaan? Ik vind het eigenlijk maar een warrig verhaal.

Antwoorden (2)

Facebook is openbaar, alles wat daar op staat dus ook. Wellicht is er sprake van smaad maar dat lijkt me niet ze dit zelf online hebben gezet. Lijkt me een geval van eigen schuld dikke bult.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inbreken op iemands account is hacken en daarmee strafbaar.
Bewijs kan wel heel lastig zijn.
Het ligt echter veel moeilijker als je je computer, aangelogd op facebook, alleen laat zodat een ander er gewoon achter kan gaan zitten en lezen/printen. Dat is vergelijkbaar met het niet op slot zetten van je fiets en dan vreemd opkijken als ie gestolen wordt.