Hoe komt het dat vrouwen doorgaan als veel mannen het al opgeven?

Onze jongste zoon heeft een behoorlijke handicap en woont nu niet meer thuis.
Maar toen hij nog wel thuis woonde was dat heel zwaar en moeilijk.
Waar ik soms even wegliep omdat ik het niet meer aankon, bleef mijn vrouw onvermoeid doorgaan.
Ook in andere gezinnen zie ik het heel vaak dat vrouwen maar door blijven gaan, terwijl mannen uitgeteld zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Misschien omdat de moederband anders is. Moederliefde geeft enorme kracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks

Andere antwoorden (7)

Vrouwen zijn zelf al beter in emoties uiten en daarmee omgaan, terwijl mannen dat niet of minder goed kunnen. Ik denk dat daar het vooral mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen mijn beleving struikelt een man vaak over het feit dat hij meteen concrete oplossing wil bieden bij een probleem. Terwijl dat vaak niet kan, maar er meer effectiviteit zit in gewoon luisteren en eventueel kleine tussen oplossinkjes bieden, maar er vooral veel over praten, luisteren, het een beetje heen en weer schuiven van standpunten totdat degene met het probleem nieuwe inzichten gaat krijgen. Vrouwen houden dat langer vol dan mannen, mannen willen meteen aan een concrete oplossing werken, terwijl dat niet altijd de goede manier is. Daarom lopen mannen min of meer wanhopig weg.
Vaak bestaat een situatie uit zoveel facetten en is hij misschien wel niet meteen oplosbaar, maar is er heel veel over praten , heel veel luisteren, dus eigenlijk aan de zijlijn staan, maar niet meteen ingrijpen beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
herkenbaar, mannen willen een oplossing zoeken en die is er niet altijd. +1
Zonder vrouwen af te vallen kan je toch wel stellen, dat mannen meer overzicht hebben, als mannen al in een stress situatie zitten en door hun overzicht en inzicht ook nog zien wat er allemaal nog aan zit te komen , is dan alles bij elkaar net te veel en geven ze het op.

Vrouwen zien meer de situatie van het moment en minder in de nabije toekomst, waardoor het probleem van het moment minder groot lijkt.
Dus eigenlijk hebben ze meer overzicht en inzicht in het moment zelf en wat er daarna komt zien ze wel.
Ook krijgen ze meer motivatie als ze zien dat de mannen het niet meer zien zitten.
Ook dat verscherpt het inzicht en overzicht in de situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Ed, hier moet toch even op reageren.
Volgens mij overzien vrouwen de boel prima.
Je hebt alleen al een behoorlijk overzicht nodig om een gezin met een aantal kinderen draaiende te houden en alles soepel te laten verlopen. Dat was (en is?) toch vooral de taak van vrouwen. En die zien prima wat er allemaal nog aan zit te komen (boodschappen doen, maaltjd op tafel, wassen, strijken, agenda's van de gezinsleden bijhouden, etc. etc. etc.)
Gelukkig kunnen we veel dingen tegelijk doen, zonder dat we inzicht en overzicht verliezen. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Esme, de verwachtte reactie van een vrouw.
Het is niet uit te leggen zonder, of de mannen ,of de vrouwen, af te vallen.
Mannen zijn sterker in het overzicht van de toekomst en vrouwen zijn sterker in het veel dingen tegelijk doen en inzicht en overzicht van het moment.
Er is echt een verschil.
Als de mannen de taken van de vrouw met het gezin over zouden moeten nemen, zou het heel wat minder goed gaan, maar ook hier zijn uitzonderingen.
Als je het goed leest komen de vrouwen er echt niet zo slecht af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat me niet om beter of slechter hoor.
Want wat is slecht en wat is goed?
Ik geloof je wel, want zo uit je antwoorden te lezen, geloof ik dat je best wel een vrouwvriendelijke man bent :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ed voor je inzicht in het verschil tussen mannen en vrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is erg moeilijk zonder geprikt te worden brandnetels te plukken.
Aan Dounja en Esme welterusten voor straks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor ... als je je adem inhoudt tijdens het plukken, prikken brandnetels niet.
Jij ook trusten Ed Zzzzzzzzzzzzzzzzzz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welterusten Ed. En pas op voor de brandnetels... ;-)
Dat zit in de vrouwen ingebakken. Van oudsher zorgen de vrouwen voor de nakomelingen. Die gaan ongelooflijk ver als het gaat om beschermen van hun nakomelingen, kunnen zichzelf daarbij volkomen wegcijferen.

Als dit niet zo was geweest had de mensheid er wellicht niet zo florissant bijgestaan qua aantal. Een slimme truc van de genen.

Sommige vrouwen zijn als racepaarden die zich liever doodlopen dan op te geven als het om hun kinderen gaat. Je ziet dan ook dat als die vrouwen eindelijk instorten, ze wel een langere tijd nodig hebben dan mannen om weer op de been te komen.

Als mannen zich vroeger zover zouden hebben laten uitputten, dan zou hun gezin veel meer gevaar hebben gelopen, omdat ze hun niet goed konden verdedigen. Om goed te kunnen verdedigen moet je enigszins fit zijn. Slimme truc van de genen dus.

Er zijn natuurlijk verschillen sommige vrouwen hebben het meer dan anderen en datzelfde geldt voor de mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast psychologische en culturele factoren is er ook een genetische component.
Als je jaagt (en dat zouden de mannen vooral gedaan hebben) dan heeft het weinig zin om al je energie te verspelen aan een prooi die te snel voor je is of die je niet aankan. Dan kun je beter een andere prooi zoeken.
Vrouwen zouden zich bezig hebben gehouden met verzamelen en later landbouw. Daar is veel meer geduld en volharding voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had jij ook weggelopen als je wist dat je geen vrouw had die doorging?

Ik denk dat het ook een kwestie is van verantwoordelijkheid nemen: jij krijgt de kans je even terug te trekken en op te laden, omdat je weet dat je zoon in goede handen is bij je vrouw. Als je geen vrouw had, had jij waarschijnlijk wel langer volgehouden.

dit zie ik in combinatie met het antwoord van ietwat: als jullie je beiden tot het eind hadden ingespannen, hadden jullie beiden tegelijk volledig ingestort.

Aan de andere kant blijft jouw vraag dan staan, waarom jij er eerder (of vaker) ertussenuit moet dan je vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen denken globaal en zien een situatie als een geheel, vrouwen vertrouwen op nuances en details.