Ik heb steeds het goevoel dat niemand van mij houdt, Wat kan ik daaraan doen?

Ik ben vroeger een tijdje gepest en een tijdje depressief geweest en nu heb ik steeds het gevoel dat mijn ouders me niet mogen en mijn vriendinnen, ookal laten ze dat wel merken dat het wel zo is, toch kan ik dat maar niet geloven. Ook als iemand iets iets minder vriendelijk verteld reageer ik daar heel fel op, terwijl dat vroeger nooit zo was. Wat kan ik hieraan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Rust. Je moet rust zoeken. Zoek een hobby, doe een teamsport. Je moet dingen samen met mensen doen. En denk positief.. Soms moet je gewoon doen, en niet denken. Let op wat voor dingen je doet, welke muziek je luistert, met welke mensen je om gaat, en daarmee hoe je leeft. De het lukt je wel, niemand is tegen je. Jij moet ook niet tegen mensen zijn, anders denken zij juist dat JIJ niet van ze houdt.. En dit doe je wel toch? Veel succes!

Hoi Azzi, Dat is heel vervelend voor je. Waarschijnlijk heb je een laag zelfbeeld. Daar kun je wel iets aan doen, maar dat moet je dan ook wel willen doen. Ga in gesprek met een professioneel hulpverlener van het GGZ. Je kunt daar alleen maar beter van worden. Mogelijke oefeningen die je kunt doen zijn de RET-methode toepassen. Of een G-schema uitschrijven. Heb je nog ooit een RET of G-schema uitgewerkt? Je kunt hier hulp bij krijgen bij het GGZ of vraag het iemand die daar ervaring mee heeft. En niet te vergeten: PRAAT erover met je ouders, je vriendinnen, je vertrouwenspersoon. Blijf daar niet alleen mee zitten! Verder helpt het als je wat aan je zelfvertrouwen kunt werken. Ga dingen doen waar je EN goed in denkt te zijn EN/OF die je gewoon leuk vind om te doen. Iemand opperde al een hobby zoeken. Dat is perfect, zeker als het ook "onder de mensen" is. Sporten is ook heilzaam. Ga hardlopen. Er komt dan een stofje vrij dat je een goed gevoel over jezelf geeft. Zoek naar de liefde voor jezelf in jezelf. Je moet het met jezelf doen, dus wees lief en mild voor jezelf, meer nog dan dat je ooit voor een ander bent of zult zijn. Dat is wat ik ook mijzelf dag in dag uit vertel.

Je moet proberen om je niet zo gesloten te houden. Wees open voor andere mensen, maar niet te open natuurlijk,alleen als je ze vertrouwd. En natuurlijk houden je ouders en vrienden van je, anders zouden ze je vrienden niet zijn, ze proberen er voor je te zijn, maar jij duwt hun telkens weg. Probeer hen uit te leggen wat er in je omgaat, ze zullen je begrijpen! :)

Wat vervelend, wanneer je steeds denkt dat zelfs je ouders je niet echt mogen. Laten ze je wèl blijken , dat ze van je houden? En ben je ook tevreden met jezelf? Want wanneer je jezelf accepteert zoals je bent, straal je dat ook uit. dan wordt het voor anderen gemakkelijker om ook jou aardig te vinden. Wanneer je op bovenstaande vragen een antwoord hebt, kun je misschien besluiten hoe je verder gaat. Daar kan ik je misschien bij helpen, afhankelijk van de uitkomst van de antwoorden :-)

Wat ik mij afvraag is: Hou jij eigenlijk wel van jezelf? En zo ja..dan weet je in elk geval zeker dat er iemand is die van je houdt. Maar deze conclusie is een beetje flauw. Ik vermoed dat degenen die jou een tijdje gepast hebben iets in je innerlijk beschadigd hebben. Je gevoel van eigenwaarde aangetast, je onzekerheid hebben toe laten nemen en jouw zelfbeeld naar omlaag gehaald. Aldus heb jij een een soort angstcomplex ontwikkelt en zie je elke onvriendelijkheid als een aanval op je innerlijk. Tot hiertoe de oorzaak, c.q. de oorzaken. Wat je eraan doen kunt is: Geloof krijgen in jezelf, zelfverzekerder worden èn je minder kwetsbaar opstellen tegenover anderen. Laat anderen maar respect voor je krijgen en..als ze niet van je zouden houden (wat ik overigens niet geloof)dan ..komt dat vanzelf dan wel. Groet, Ton

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100