Waarom is geen er geen keurmerk voor ouders?

12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verklaar je nader?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol Marcel. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zit vol met brandende vragen zeg
Ritsuka
12 jaar geleden
Wie zou dit dan moeten beoordelen, aan welke voorwaarden zou je moeten voldoen? Wat zijn de consequenties als je word afgekeurd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opvoedpolitie met een keurmerksticker voor je deur?

Antwoorden (6)

je ouders kun je niet uitkiezen. dus het heeft ook geen nut, om een vergelijkingssysteem voor ouders op te zetten.
12 jaar geleden
Ouders zijn geen product of dienst waar men een algemeen keurmerk aan kan hangen, zoals men dat doet met bepaalde producten of diensten in het dagelijks leven (fair trade, duurzaamheid, biologisch/ ecologisch, veiligheid etc.).

Je moeder en je vader zijn wel degelijk het product van hun opvoeding, en jij bent dat ook. Los daarvan zijn je ouders gewoon mensen zoals jij en ik, met al hun nukken en tekortkomingen. Daarbij hebben ze vast ook heel leuke kanten, al zijn ze soms moeilijk te ontdekken of plaatsen.

Je doelt met je vraag op iets als: waarom krijgen mensen maar kinderen, terwijl ze daar helemaal niet aan toe zijn of helemaal niet geschikt voor zijn?

Het zou toch vreselijk zijn als er een regering of andere enge mogendheid was die bepaalde wie wel of niet geschikt zou zijn voor het ouderschap? Dat er dan van hogerhand een label aan gehangen zou worden. Dat riekt een beetje naar de Tweede Wereldoorlog, toen Hitler 'zijn' volk probeerde wijs te maken dat een bepaalde bevolkingsgroep toch echt niet bestemd was om te leven. Zijn keurmerk (je weet wel, die Jodenster) heeft miljoenen levens gekost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Precies +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OMG een Godwin's law op GoedeVraag! :D #WIN
Het keurmerk voor ouders wordt als het aan mij ligt, door de kinderen gegeven. Zij bepalen uiteindelijk of hun opvoeding goed was wat blijkt uit hoe de kinderen in de wereld staan en geluk ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een grondrecht om een gezin te stichten en kinderen te krijgen. Als ouders geen toestemming zouden krijgen om kinderen te krijgen, zou het onthouden van de toestemming door de Nederlandse overheid in strijd komen met dit grondrecht dat in mensenrechtenverdragen is vastgelegd, onder meer het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, artikel 12.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat als dat er zou zijn je waarschijnlijk een keurmerk voor mensen wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe wil je dat vooraf beoordelen dan? Of wil je dat achteraf geven?
De geschiedenis herhaalt zich vaak.
Hoe je zelf bent opgevoed zo zul je zelf ook gaan opvoeden.
Dus als je ouders het niet goed hebben gedaan zal de kans heel groot zijn dat je het zelf ook zo ongeveer doet.
Vaak ligt het gevaar in het feit dat je gaat overdrijven.
Als je verwaarloost bent zul je je kind extreem veel aandacht gaan geven. Want dat heb je zelf niet gehad, dús moet je kind dat zeker krijgen en veel ook.
Daar ligt het gevaar. Je weet niet de balans te vinden. Maar je bent ervan overtuigd dat je het anders doet en dat is ook zo, maar je bent extreem bezig en dat heeft geen goede invloed op je kind.
Maar een keurmerk is geen goede oplossing maar wellicht wel het feit dat je een groter risico loopt.
Maar daar worden de ogen vaak voor gesloten.