Mag je huisarrest hebben totaan je twintigste?

Hoi,
Mijn moeder heeft sinds een paar maanden een nieuwe regel voor mij bedacht.
Tot mijn 20e mag ik niet uit, naar de bioscoop, winkelen of andere buitenschoolse activiteiten.
Zo ben ik door die regel ook nog nooit in de bioscoop geweest of heb nog nooit alleen gewinkeld
Ik ben 16, bijna 17, en nou is mijn vraag:
Mag mijn moeder dit me allemaal ontzeggen?
Mag zij mij tot aan mijn 20e dwingen om niets leuks te doen?
Zo ja, wat kan ik er aan doen?
Zo nee, kan ze mij alsnoch alles ontzeggen?

Toegevoegd na 22 uur:
En o ja, velen denken dat ik het verzin voor mijn boek.
Nee, dat doe ik niet, dit speelt echt thuis.
En ik ben ook geen moslim.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K
Amadea
12 jaar geleden
Leg eens uit hoe het kan dat je moeder dit pas een paar maanden geleden bedacht zou hebben, maar dat jij toch nog nooit naar een bioscoop bent geweest of alleen gewinkeld zou hebben? Maak dat de kat wijs, zou ik zo zeggen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar maanden geleden zij ze het echt.
Daarvoor wist ik het ook al dat ik het niet mocht.
En nee ik ben nog nooit in een bioscoop geweest en ik winkel nooit alleen.
IK mag zelfs niet eens met mijn vriendin te winkelen.
Mijn moeder koopt mijn kleren en ik zoek zelf niets uit.
Dat heb ik voor het laatst gedaan toen ik 11 was.
Maar ik mag ook niet, geen vriendje, het is net een klooster waar ik in leef.
Wat kan ik doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik wil ook heel graag naar de bios, maar hoe krijg ik dan toch mijn zin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of je wat geflikt hebt waardoor je moeder dit heeft bedacht, maar ik zou het niet pikken. Ik vraag me af waarom je moeder tot deze drastische maatregelen is gekomen. Misschien heeft ze moeite om jou volwassen te zien worden en jou een beetje los te laten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dat een goede website voor je:

http://www.mindyourownlife.nl/ Een website speciaal voor jongeren. Je kan daar o.a. vragen stellen en chatten met deskundigen van verschillende zorginstellingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets zegt mij dat ik je niet geloof want jij bent toch dezelfde vragensteller over teken waarin je steeds meer rare vragen stelt?
Amadea
12 jaar geleden
Deze Jikster heeft veel fantasie. Ze schrijft dan ook een boek, over een meisje van 16. Misschien is ze in de war, en denkt Jikster dat zij nu zelf dat bedachte meisje is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea, Jij had haar ook al door. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha,
Het is niet verzonnen, ik heb echt dat probleem thuis.
Er is meer met mij aan de hand.
Dat meisje van mijn boek is niet zelf bedacht!!!!!!!!
Dat ben ik zelf geweest!
Duh.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DFTT.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je daarmee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig zit ik in een straf thuis waarin ik 5 weekenden niet weg mag. Ik ben ook 17. Ik moet 1 uur thuis zijn. De avonden werden te gezellig zogezegd en liep het op tijd thuis komen danig uit de hand. Ja, en wat heb ik meer te vertellen thuis dan bijvoorbeeld mijn zusje, toevallig omdat ik 17 ben? Nee, zo zien mijn ouders dit niet. Ik moet erbij zeggen dat ik aanvankelijk 1 zaterdagavond niet wegmocht, maar dat negeerde ik. Ik heb dus geweldig op mijn falie gehad, zulk gedrag wordt niet getolereerd. Dus je begrijpt dat ik me wel tussen de muren houdt. Ik bedoel ermee, al was ik 20 geweest. Straf had ik nog altijd gehad. Nooit te oud, als kind van je ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat valt nog mee, ik mag helemaal niet :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Jikster, hier moet je eens goed met je moeder over spreken. Ik bedoel: objectief en belangstellend naar haar toe. Zorg dat je erachter komt wat haar motieven zijn hiervoor. Ze kan allerlei redenen hebben om jou niet alleen 'naar buiten' te laten gaan. Als je daar eerst achter bent gekomen, dan kun je er misschien wat aan doen om het te veranderen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jikster, ik vind je vraag erg vreemd: ik kan dit niet plaatsen. Voor hetzelfde geld ligt het allemaal heel anders dan jij vertelt. Wij horen het immers alleen van jouw kant, en kunnen niets controleren.
Als ik dit verhaal hoor, dan zou ook zoiets als paranoia een mogelijkheid zijn. Puur rationeel bekeken, dus.
Misschien heeft je moeder het wel heel erg goed met je voor, en steekt ze heel veel energie in jou, om je de gelegenheid te geven op te groeien tot een krachtige en zelfstandige man.
Dus: ga gewoon praten met haar. Doe dat zonder een uitgangspunt dat het slecht is wat zij doet, maar praat om dingen te weten te komen en dingen te begrijpen.
Want pas NADAT je dingen weet en begrijpt, ben je in staat om de situatie goed te beoordelen.

Het beste antwoord

Tot je 20e ? Mijn kinderen hebben onderhand al huisarrest tot hun 80e ofzo !! Die soep wordt nooit zo heet gegeten als-ie wordt opgediend. Geen enkele ouder wil drie, vier jaar lang non-stop een puber over de vloer. Althans, normaal gesproken niet.

Overigens is huisarrest geen 'regel' maar een STRAF. Die je niet zomaar oplegt, maar voor vrij ernstige vergrijpen, en zoals ik het lees wordt jij gewoon veel en veel te kort gehouden, en heb je niet de kans jezelf te ontwikkelen of een eigen leven op te bouwen.

Of dat mag ? Ja, helaas mag dat ; ouders mogen bepalen hoe ze hun kinderen opvoeden, en zolang het geen ernstige mishandeling betreft, en helemaal onder één of andere religieuze vlag, mogen ze daarbij ongestraft vrij ver gaan. De door jou geschetste situatie is bijvoorbeeld voor heel wat moslim- en streng gereformeerde meisjes vrij gebruikelijk - hoe afschuwelijk ook.

De enige opties die je hebt als kind in deze hebben ook meteen nogal wat consequenties ; OF je legt je er bij neer, en wacht met je eigen leven tot je op eigen benen staat (liefst zo snel mogelijk), OF je onttrekt je aan het ouderlijk gezag en gaat nu al zo snel mogelijk de deur uit, bijvoorbeeld op kamertraining. Het JIP in elke grote woonplaats of het maatschappelijk werk kan je daar mee verder helpen. De derde optie is natuurlijk je niks van haar regels aantrekken, je eigen gang gaan en haar maar laten uitzoeken hoe ze je wil straffen, maar dat is niet altijd aan te raden en komt de sfeer in huis ook niet ten goede.

Je zou een goed gesprek met je moeder kunnen proberen over waarom ze het niet wil hebben, waar ze bang voor is en hoe belangrijk het is dat jij leert op eigen benen te staan zonder gekke dingen te hoeven doen. Maar als ze ook maar enigzins niet voor rede vatbaar is, zul je bij jezelf te rade moeten gaan hoe je verder wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

niet officieel, maar zolang je onder het dak van je ouders woont heb je te gehoorzamen anders ben je op je zelf aangewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na je 18e ben je vrij om te doen wat je wilt, het kan wel dat je ouders je dan geen onderdak meer willen verschaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wel, maar als je het gewoon redt als achttien jarige hoeven je ouders je niet meer in huis te houden, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel, er is zorgplicht tot de 21e verjaardag. Misschien gaat die omhoog naar 27e.
Punt is, moet dat perse thuis?
Nee dat mag je moeder niet, daar je bij achtien jaar volwassen bent en kan doen en laten wat je wilt. Daarnaast vindt ik deze actie ook onder de achtien getuigen van op zijn zachts gezegd gestoord gedrag ik zou dit probleem dan ook zeker bespreken als ik jou was met een voor jouw betrouwbare vertrouwenspersoon zoals bijvoorbeeld je leerkracht en in het uiterste geval kun je natuurlijk (als je leeftijd dat toelaat) op je zelf gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook al eens besproken met mijn mentor, maar die wou er niet naar luisteren.
Ik heb het soms zo zwaar dat ik neigings heb om van huis weg te lopen.
Omdat ik gewoon niets mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook elders hulp zoeken, Wat je kan doen is langs een politiebureau gaan deze kunnen je doorverwijzen naar de juiste instanties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je voor zoiets naar het politiebureau?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker die verwijzen je direct door naar de juiste instantie of ondernemen zelf actie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt mijn familie dan niet heel erg boos?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij hun probleem, leuk zal het zeker niet worden maar je moet denken en handelen in je eigen belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik ook wel, maar ze laten mij dagelijks niet gaan.
Hoe kan ik dan ergens naartoe gaan zonder dat ze me zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelijk vanuit school doorgaan naar de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het probleem juist.
Mijn moeder kent mijn lesrooster.
Misschien kan ik het er gewoon met mijn mentor over hebben?
Het klinkt alsof er meer aan de hand is bij jullie thuis. Je zou eens bij buro jeugdzorg langs kunnen gaan en je verhaal doen.. Misschien kunnen hun bemiddelen..
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puur op je vraag af of je huisarrest MAG hebben totaan je 20e. Alles mag natuurlijk. Je woont onder het dak van je ouder(s) en dan gelden toch hun regels. Ik heb er ervaring mee. Zelf ging ik pas het huis uit op mijn 25e en heb op mijn 20e nog weleens een week huisarrest gehad. Ik mocht dan (wel met toestemming) uit, maar niet later dan een bepaalde tijd thuis zijn. Toen ik dat een aantal keren negeerde kreeg ik die huisarrest, daar achteraan zaten toen nog een aantal weekenden waarin ik niet weg mocht. Ik vond het heel normaal dat ik aangaf dat ik uitging en de tijd dat ik thuis zou zijn, dat was nooit zo heel laat hoor. Dan bedoel ik de laatste jaren thuis.
Maar je alles ontzeggen is wel een beetje te. Je komt hierdoor gemakkelijk op een sociale achterstand wat later slecht is in te lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kan ik dan als beste doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is best moeilijk te zeggen. Zelf heb ik me volgens velen op leeftijd nog behoorlijk laten ringeloren.
Je moet denk ik voorstellen, het liefst met een vriendin van je, een keer weg te gaan, zeggen waar je naar toe gaat, waar het is, en vooral, hoe laat je uiterlijk thuis zult zijn. Dan moet je natuurlijk een redelijk vroege tijd verzinnen. En die tijd ook volstrekt niet overschrijden. Dan heb je een 1e aanzet gemaakt en wat vertrouwen gewonnen. Dan ook niet alleen thuiskomen maar weer met die vriendin erbij.
Daarom hield ik me ook altijd aan de afspraken van thuiskomen, je mobiel bij je die je alleen mag gebruiken als het door overmacht later wordt. Geen smoezen verzinnen als je onverhoopt later bent, want dat heeft ze snel door. Jij zult net als ik niet kunnen liegen. Laat de adviezen van ga uit huis even voor wat ze zijn, dat is de gemakkelijkste manier waarschijnlijk maar niet meteen voor iedereen weggelegd.
Dit klinkt niet gezond. Kom je uit een streng moslimgezin? Want in die gezinnen zijn ze nog wel eens zo streng voor hun opgroeiende dochters. Als zij in de puberteit komen en wat vrouwelijke vormen ontwikkelen mogen ze in eens niet meer weg uit angst dat er "iets" zal gebeuren wat hun dochter, en dus de familie schaadt.
Niet leuk, maar het komt voor.

Of heb je in het verleden iets uitgehaald wat niet door de beugel kon?
Ik vind het sowieso bijzonder raar en zeer onverstandig van jouw moeder dat ze je alle leuke en nuttige dingen ontzegt.
Het zijn niet alleen zomaar pretjes, maar het is ook een hele leerschool.

Als jij nooit boodschappen doet of je kleding koopt, hoe moet jij dan de waarde van geld leren kennen? Hoe moet jij dan leren met geld om te gaan? Dat hoort ze jou te leren!
Jij hoort een plaats in deze maatschappij, in deze wereld te veroveren. Je hoort te sporten, sociale contacten op te bouwen, naar de bioscoop te gaan, cultuur en natuur op te snuiven in plaats van binnen te zitten!
Jij loopt een gigantische achterstand op op deze manier!
Hoe kun je dan later op eigen benen staan?
Vertel dit je moeder, want misschien heeft ze dat niet eens in de gaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van dat spionerende broertje wist ik nog niet maar dat heb ik daarnet bij een reactie gelezen. Dan toch moslim? Daar komt dat vaker voor.
Maar ze heeft ook een baantje, las ik ergens. Dat dus weer wel. Misschien BBL. Een gokje. Anders heeft ze iets meer vrijheid dan ik denk.
Bedankt voor je +je Pipl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook bij Nederlandse gezinnen komt het vaak voor hoor. En lang niet altijd bij gelovige gezinnen. Die kinderen gaan dan zo snel mogelijk op zichzelf wonen om aan het verstikkende klimaat thuis te ontsnappen maar hebben nooit zelfbeheersing geleerd (het werd immers voor ze gedaan) en gaan dan helemaal los. Maar ik heb net als een aantal andere mensen hier het idee Jikster materiaal voor haar boek aan het verzamelen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roepi: dat las ik bij de reacties, ja.
Dat is goed mogelijk. Vooralsnog neem ik haar serieus, juist omdat het wel voorkomt (schrijf je zelf).
In eenzame opsluiting kun je heel goed een boek schrijven.
Een prachtige autobiografie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg he, ik verzin het helemaal niet.
En mijn boek, dat is op waarheid gebaseerd.
En ik ben geen moslim.
Mijn moeder is zo, waarom zou ik zoiets verzinnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat wel.
Maar ik kijk filmpjes op Youtube.
Maar kleren bestellen gaat niet echt, dat moet dan via mijn moeders rekening.
Oei dat is een wel erg heftige maatregel,normaal gesproken is het het beste om kinderen geleidelijk aan los te laten en niet ineens op hun twintigste.Misschien dat jouw moeder zich ongerust maakt over je omdat jullie bep dingen hebben mee gemaakt,of is zij het vertrouwen in jouw kwijt.Dat is dan best lastig om weer te herstellen.Misschien is het goed om toch daar over met haar in gesprek te gaan,evt met een maatschappelijkwerken of Psycholoog erbij.
Verder is het natuurlijk wel zo dat jouw moeder in haar huis de regels bepaald al lijkt het me wel zo dat die dan ook redelijk moeten zijn.Maar juridisch gezien heb je denk ik geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisarrest is wellicht een wat 'manke', verregaande, omschrijving voor het niet toestaan van allerlei 'leuke dingen'

Je ma heeft echter het recht je bepaalde dingen niet toe te staan.

Pas vanaf je achttiende verjaardag kun je alles zelf, zelfstandig en volkomen onafhankelijk van je ouders gaan beslissen.

Het antwoord is dus: Ja, je ma mag mag dat wèl ..Echter als je achttien wordt is haar macht over jou voorbij..

Dus helaas nog een jaartje geduld oefenen, meid..Er zit niets voor je anders op..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heeft jou moeder die nw regel bedacht .?
de reden /oorzaak ...

hoe kunnen wij op gv een juiste beeld krijgen van jou situatie en jou mogelijk helpen

dit doet mij erg denken aan een streng christelijke levensovertuiging en manier van opvoeding..

misschien zit ik er helemaal naast.

en wat zou je kunnen gebeuren als je die regel overtreed

.