Heb ik bij een scheiding genoeg aan een advocaat, of heb ik ook een mediator en/of scheidingsplanner nodig? (Voor de financiële kant?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Kristal
12 jaar geleden
Ik sluit me bij je aan Pipl!

Het beste antwoord

Persoonlijk heb ik een hele goede ervaring met een Scheidingsmakelaar. Zij zorgde ervoor dat echt álles aan bod kwam wat nodig was, en nam ook contact met de notaris op.
Bij het hebben van een eigen huis en regelingen treffen voor de kinderen, zoals in jouw geval, is zo iemand een zegen. Ze kent het klappen van de zweep en misschien is je man er ook wel voor want zij werkt voor alle partijen even intensief om de zaken op orde te brengen op een goede manier.
"Zij" kan net zo goed een hij zijn natuurlijk.
De Scheidingsmakelaar die wij hadden kwam eerst langs voor een (gratis) gesprek, om kennis te maken met ons beiden, vragen te beantwoorden en om in te schatten hoeveel het zou gaan kosten. Mocht je er dan in mee gaan dan weet je van te voren precies hoeveel je kwijt bent.
Het was niet goedkoop maar zij heeft zichzelf dik terugverdiend door goede adviezen (ook financieel).
Ik hoop dat het voor jou ook op die manier mag verlopen.
Sterkte en wijsheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.scheidingsmakelaar.nl/home.html
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had idd al info aangevraagd, zag er goed uit, maar het kost €165 ex btw per uur...hoeveel uur zou hij bezig zijn denk je?? Het gaat nu iets beter en we gaan het samen in goed overleg doen denk ik.
Kristal
12 jaar geleden
Ha Ram, hoeveel het kost voor je, dat is niet te zeggen door mij, maar ik zou je echt aanraden om een scheidingsmakelaar te laten komen voor het 1e gratis gesprek, die rekent het je dan precies voor en dan kan je altijd nog nee zeggen. Je kan echt gewoon nee zeggen.
Zij weten ook financiele wegen die wij niet kennen, en daardoor was het mogelijk dat mijn ex genoot in het koophuis kon blijven na de scheiding. Dat had ons zelf nooit gelukt, het was door een legaal handigheidje dat haar dat is gelukt.
En het fijne is dan dat er een neutraal iemand bemiddeld, ook tussen jou en je man, over emotionele zaken.
Maar alle keuze aan jou natuurlijk Ram.

Andere antwoorden (6)

Zou als ik jou was een mediator/scheidingsplanner nemen
die is gespecialiseerd in dit soort zaken en goedkoper dan een advocaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt sowieso een advocaat nodig om de scheiding bij de rechtbank te krijgen, als de scheiding niet te ingewikkeld is, is dit ook voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij gewoon in goede verstandhouding met je partner besluit te scheiden, dan moet een advocaat genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem GEEN advocaat ,maar juist een mediator of scheidingsplanner ,de rechten zijn zowiezo erg strikt vastgelegd ,waardoor een mediator hetzelfde bereikt als een advocaat ,maar dan voor veel minder geld.
de enige die beter word bij een scheiding via advocaten zijn de wederzijdse advocaten, het enige wat die doen is voor minimaal 200 euro per uur wat brieven doorsturen ,en uiteindelijk het convenant naar de rechtbank sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien je vorige vragen denk ik dat het een moeilijke scheiding zal worden. Toch raad ik je, of liever jullie, aan om een echtscheidingsmediator in te schakelen.
Je moet dat wel allebei willen.
Een mediator is een stuk goedkoper dan een advocaat. Hij/zij doet als het ware het voorwerk van een scheiding.

Een goede mediator houdt beide belangen in het oog, komt met alternatieven als jullie vastlopen, ondersteunt bij wensen en ziet er op toe dat afspraken ook juridisch mogelijk zijn.

De kracht van mediation is dat er geen verliezers zijn, omdat er wordt er geprobeerd geschillen samen op te lossen, zodat er een win-winsituatie ontstaat. Dit is wel zo prettig als jullie na de scheiding nog veel met elkaar te maken krijgen. Vooral als jullie samen kinderen hebben, is het belangrijk dat jullie ook na de scheiding nog samen door één deur kunnen.
Een mediation is goedkoper dan langdurige juridische procedures. Bovendien spaar je de kosten van een tweede advocaat uit en je wordt het snel en efficiënt eens.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt: sommige vergoeden een mediator tot soms wel €3000

Bij de rechtbank heb je wel een advocaat nodig. Die moet de juridische afhandeling doen.

http://www.echtscheiding-wijzer.nl/mediation.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Precies Bessy, een winwin situatie, zo hebben wij het ook ervaren met de hulp van een Scheidingmakelaar,
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat dacht ik ook. Maar ik las ergens dat een mediator niet specifiek financieel georiënteerd is. Er moet zoveel geregeld worden mbt koopwoning, pensioen, alimentatie etc etc. Kunnen zij dat ook, goed??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede mediator heeft ook daar verstand van (zie link).
Het is erg belangrijk dat ook dat goed geregeld wordt. http://www.echtscheiding-wijzer.nl/bezittingen.html
Als je een man bent dan raad ik je aan om een mediator te gebruiken en op de achtergrond iemand die met name je financiële belangen in gaten houdt. Het scheidingsproces is een emotioneel proces en daar dien je als man ook alle aandacht aan te besteden. Echter, ook is het de belangrijkste financiële beslissing voor de komende 15 jaar, als je kinderen hebt. Zorg ervoor dat je uitsluitend de wettelijk vastgelegde verplichtingen doet; laat je niet manipuleren om meer te betalen. Dit verloopt meestal met het grootste chantagemiddel dat je vrouwelijke aanstaande ex en haar mediators of advocaat, gaat gebruiken: het is in het belang van de kinderen.
Ben je een vrouw dan heb je geen probleem want doordat 'echtscheidingsland' overbevolkt is met vrouwelijke mediators, advocaten etc. krijg je vanzelf de beste regeling. En ook haal je ongetwijfeld zeer veel info uit je vriendinnen-netwerk over hoe je je mannelijke aanstaande ex een financiële poot uit kunt draaien. Bedenk echter dat je, juist vanwege de kinderen, je hele leven aan je mannelijke ex vastzit en dat kwaad bloed nu, je op langere termijn alleen maar meer schaadt, en je kinderen erbij.
Oproep aan reeds gescheiden vaders: stuur je convenant naar mij op, en geef aan wat je anders had willen hebben nu je het een paar jaar gebruikt. Ik ben een handboek aan het opstellen speciaal als vraagbaak voor mannen die in een echtscheidingszaak zijn beland. Handboek met tips. Gescheiden mannen: stuur je convenant met opmerkingen naar: j.j.huijgen1968@kpnmail.nl. Uiteraard blijft alles anoniem.