Ik kan niet goed tegen schreeuwen van mijn partner tijdens ruzie, hoe kan ik hiermee omgaan?

Ik wil dan eigenlijk zo snel mogelijk weg en daarna vind ik het moeilijk om weer nader tot elkaar te komen. Het schreeuwen zo'n impact op mij, dat ik dan in mezelf keer, terwijl hij snel weer rustig wordt en wil praten.

12 jaar geleden
23.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het zelfde probleem. Van harde geluiden wordt ik erg onrustig! De ouders van mijn vriend en mijn vriend zelf gaan altijd schreeuwen als ze boos zijn. Ik zit daar gewoon niet op te wachten. Ten eerste zie ik het nut er niet van in en ik word er helemaal kriebelig van. Heb al vaak genoeg aangegeven dat normaal praten veel beter werkt. Maar ja dat krijg je er niet zomaar uit. Heb je het er met hem al over gehad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen ruzie maken.
Dan komt het wel goed :)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt wat er staat ,maar als de partner op een rustige manier conflicten uit lokt ,door bemoeizucht, en daar ook niks aan doet wat dan?

Het beste antwoord

Als er ruzie is, heb je een kans om nader tot elkaar te komen. Dat weet je op dat moment natuurlijk niet, maar het is toch echt zo.
Dus: houd je aan de spelregels van het ruzie maken.
En die zijn: 1. goed luisteren, 2 eerlijk zijn over wat je zelf voelt, 3 elkaar respectvol bejegenen dus niet uitschelden.

Zodra hij merkt, dat jij goed luistert, heeft hij geen reden meer om te schreeuwen. Schreeuwen is namelijk een (verkeerde en wanhopige) poging om tot je door te dringen.

Ruzie is een vorm van intieme communicatie. Probeer dat zo te zien, en doe er wat mee. Doordat je dan eerlijk was over wat jullie dwarszat, ben je nader tot elkaar gekomen.
Na een goede ruzie is de lucht geklaard, en hebben veel stellen heerlijke seks.

Wat verder handig is, is om eens in beeld te krijgen waar je zoal ruzie over maakt. Stel daar eens een vraag over!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als er geschreeuwd wordt bij een ruzie komt dat gewoonlijk door opgestapelde ergernissen. Het is beter om meningsverschillen uit te praten voor het zover komt.
Praat daar over met je partner en ook over de impact dat zijn geschreeuw op jou heeft. Dan begrijpt hij ook waarom je je terugtrekt na een ruzie.
Hopelijk komen jullie er uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord.
Ik kan zelf ook totaal niet tegen schreeuwen en gelukkig heb ik een vriendin die dat nooit doet (ze heeft wel eens haar stem verheft)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)
Is het misschien een idee dat je, op het moment dat je partner tegen je begint te schreeuwen, meteen je grenzen aan te geven. Zo van: "Luister, ik ga niet met je in gesprek als je begint te schreeuwen" of zoiets en dan weglopen. "En als je weer rustig bent dan roep me maar, dan kunnen we praten". Dan heb jij de regie en je partner weet nu dat schreeuwen niet "loont". Bovendien, door weg te lopen, geef je je partner ook even de tijd om bij zinnen te komen of voor mijn part om zijn woede even op een andere manier te koelen, b.v door even te schreeuwen/vloeken of even met iets te gooien (geen servies, ha ha!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schreeuwen is onmacht! Het is dus zaak om de relatie zo snel mogelijk te verbeteren. Anders wordt het geschreeuw steeds harder en drijft dat jullie steeds verder uit elkaar.

Maak je partner duidelijk dat je het geschil met liefde op wilt lossen maar dat je het verdomd, om voor pispaal uitscholden te worden.

In een relatie zou je overal met elkaar open moeten kunnen praten en van mening kunnen verschillen zonder noodzakelijke ruzie.
Indien hij dat niet kan heeft hij een probleem, en niet jij.

Zoals ik het lees, wil hij je dus eerst imponeren met zijn geschreeuw, en pas daarna wil hij met je praten. Dat is dus op een moment dat jij al in de put zit, en hij zich sterk voelt.

Hoog tijd om voor jezelf op te komen!!

Wacht op een moment dat jullie het fijn hebben samen, en breng het dan ter sprake. Maak hem duidelijk dat jij dit niet langer pikt!

Stel hem bijvoorbeeld voor om samen naar relatietherapie te gaan of zo. Dan is het voor hem zeker dat jij graag met hem verder wilt, maar zonder de ruzie`s.

Als hij er voor kiest om liever te blijven schreeuwen, dan doet hij dat maar tegen iemand anders. Laat je niet gek maken! En laat je niet vernederen!
Hij is niets meer dan jij en jij bent niets meer dan hem

Communicatie is wat er tegenwoordig veel ontbreekt bij relaties. Praat met elkaar en niet alleen over het weer maar ook over hoe je over dingen denkt. Veel mensen leven tegenwoordig al jaren met elkaar, terwijl ze hun partner nog niet eens goed kennen...

De hele week werken, wisselende diensten etcetera
Sommigen spreken hun partner alleen echt in het weekend. Triest!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees nergens dat hij er uitscheld, ik weet niet of je vrouw of man bent en hoeveel ervaring je in een relatie heb maar ik ben bijns 20 jaar getrouwd maar een ruizie begint meestal kalm en loopt steeds verder uit de hand. En een stop woord van een vrouw is meestal ja maar jij. Wat ik wil zeggen een vrouw mens wil graag gelijk hebben en dan is het gouw als ze dit niet krijgen het zwijgen of pikstaf. Een vrouw is een raar iets en dat zijn ze.
geef dit bij hem aan .
Het is ook niet leuk als je partner tegen je schreeuwt en vraag of hij daar rekening mee wilt houden , kijk ruzie komt overal voor ,maar je kan wel proberen rekening te houden met elkaar en dit geval hij met jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dat wel wat je doet. Ik bedoel misschien loop je wel weg als het eigenlijk nodig is om te praten. Als dit te lang gaat duren voelt je partner zich misschien wel helemaal niet gehoord door jou en het zou zo maar eens kunnen dat hij uit pure onmacht tegen je gaat schreeuwen!