Nee waarom zou dat strafbaar zijn, het is ook niet strafbaar als je dat offline meldt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het kunt staven met bewijs, niet. Het is alleen niet erg chic.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens, +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!
Het zou kunnen vallen onder laster. Dat is strafbaar.

Als je jouw bewering niet kunt bewijzen, is het sowieso laster.

Als je jouw bewering wel kunt bewijzen, is het nog steeds laster wanneer je degene die vreemdgaat onevenredig benadeelt. Het is in principe mogelijk dat jouw online melding zo'n grote groep lezers bereikt, dat de vreemdganger zijn baan kwijtraakt en gedwongen is te verhuizen.

Toegevoegd na 59 seconden:

In het laatste geval is het eventueel aan de rechter, te bepalen of jij je wel of niet schuldig maakt aan laster.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
art. 261 Sr. is niet van toepassing. Overspel is namelijk niet strafbaar.
Cryofiel
13 jaar geleden
Laster is toch ook kwaadsprekerij in de zin van iemand in een kwaad daglicht stellen, ook als het niet om strafbare feiten gaat? Dus aantasten van iemands goede naam in het algemeen. Voorbeeld: je woont in een straat met louter openbare parkeerplekken. Jouw buurman is slecht ter been en wil daarom graag dicht in de buurt van zijn huis parkeren. Als ik nou ga rondbazuinen dat jij jouw auto altijd expres precies op de laatste vrije plek neerzet, direct voor buurmans huis, zodat buurman heel ver moet lopen - dan doe jij niets strafbaars, maar toch maak ik mij schuldig aan laster. Toch?
Nee het is niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij dat met naam en toenaam op een openbare site zet, kan deze persoon jou aanklagen voor smaad en aantasting van de privacy. Je kunt daarvoor gestraft worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik zou wel oppassen dat je niet de privacywet overschrijdt. Het is niet voor niets dat men alleen bij uitzondering en foto of de achternaam van een gezocht persoon geheel laat zien. Ook moeten waneer men iemand anders kan schade de gezichten in bomige opnames onherkenbaar zijn. En wat betreft vreemdgaan kan je ook naar de betreffende persoon of personen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je gezegt hebt ben jij de enige waaraan het vertelt is, als je vriend het dan ontkent (wat heel logisch is) dan heb jij niks meer en is het laster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen smaad of laster, omdat overspel niet strafbaar is, zo bepaalt art. 261 Sr. Het zou belediging kunnen zijn in de zin van art. 266 Sr. Dat kan als het overspel als aantasting van iemands eer of goede naam wordt gezien. Dat hangt echter af van de geldende maatschappelijke normen daarover. Ik heb niet kunnen vinden dat iemand ooit voor de beschuldiging van overspel wegens belediging is veroordeeld. Ik denk daarom dat je niet veroordeeld zult worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zelfs ik heb een vriend ooit gewaarschuwd dat zijn vriendin vreemd gaat. Strafbaar? Je bewijst juist een goeie dienst als je zoiets doet. Moet natuurlijk wel waar zijn he:)