Als je een huis samen met je partner koopt, moet je dan je huurhuis opzeggen? Mag je het bv aan een familielid verhuren?

Het is namelijk zo dat mijn partner een huis wilt kopen en ik ontzettend blij ben met het huis waar we nu wonen. Niet alleen is het mijn thuis maar mijn moeder heeft er ook nog haar halve leven gewoond waardoor de emotionele waarde heel hoog is. Alles is perfekt, tis alleen een huurhuis en bouwen dus niets op.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je partner wil een huis kopen. Je hebt nu huurbescherming. Die verspeel je dan. Welke rechten heb jij dan?

Zorg eerst dat het koophuis ook op jouw naam komt te staan en regel je rechtspositie. Denk aan wat de bekende Engelse schrijver Wodehouse schreef in een van zijn boeken:
"Het huwelijk is een te ernstige zaak om het louter als ene kwestie van liefde te beschouwen." Dat geldt evenzeer ook voor een relatie zonder boterbriefje.Het is net zoals met een samen starten van een onderneming. Je moet van elkaar op aan kunnen, vooral voor het geval dat het fout gaat. Dat is geen wantrouwen maar een realistische kijk op het menselijk functioneren. De zwakste moet beschermd worden en moet zijn positie regelen. Vraag (kosteloos) aan een notaris of bij het juridisch loket.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Probeer te kijken of je via je huurvereniging dat huis ook kan kopen . Dan hebben jullie beide je wens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het huurhuis aanhouden, maar je mag het niet verhuren aan iemand anders ook niet als het een familielid is, dit zou zgn. onderverhuren zijn. Het is fijn voor je dat je je daar zo prettig voelt, maar dat kan natuurlijk op meer plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In vrijwel alle huurcontracten staat de bepaling dat onderverhuur niet toegestaan wordt/is.

Dus het antwoord op je vraag luidt: Nee, dat mag je niet..

Als je de huur niet(tijdig) opzegt, blijven ook je huurdersverplichtingen bestaan en bouw je mogelijk zelfs nog een huurschuld op.

Groet,

Ton