Wat is de betekenis van de familienaam : DEPOORTER ? weet iemand raad, ik heb al meerdere mogelijkheden gehoord, van rijke familie tot poortwachters .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woon jij in Terneuzen of Kerkrade?

Antwoorden (2)

Poorter(e) (de), Depoortere, De Porter(e), Depoortére, Derpoortere, Poorters, Poerters, Porter(s)

Naam van een stedeling, burger met stads- of poortersrechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een poorter was in de MiddelEeuwen iemand die binnen de stadsmuren (de poorten) woonde.
Als je op het platteland woonde was je vaak overgeleverd aan de grillen van de lokale edelman, als die je ergens voor nodig had had je maar te gehoorzamen.
Uit die tijd stamt dan ook het gezegde 'stadslucht maakt vrij'. Het was een voorrecht om een poorter te zijn en mensen waren terecht trots op hun stad.