kan ik de achternaam van mijn kindje laten veranderen zodat hij hetzelfde heet als mij

Mijn ex en ik waren al ver voor de geboorte van mijn kindje uit elkaar.
hij heeft het kind wel erkent en op slinkse wijze ouderlijk gezag gekregen ook heeft hij op een slinkse wijze er voor gezorgd dat mijn zoontje zijn achternaam draagt en niet de mijne terwijl hij wist dat ik dat graag wou omdat het kindje geheel door mij opgevoed word.
nu is het zelfs zo dat mijn zoontje heel boos word als je hem noemt met voor en achternaam(papa) en roept dan ook heel boos zo heet ik niet ik heet .....(net als mama)want daar woon ik.
hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder me ex te veel voor het hoofd te stoten??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

wat ik er toen van mijn advocaat van heb begrepen kan dat vrij makkelijk.alleen,let wel,maar eenmalig,het valt schijnbaar niet meer terug te draaien.het blijkt ook onder de 18 jaar gratis te zijn,daarna moet je er voor betalen,kosten voor advocaat,rechtbank enz enz.maar zo,n folder is bij ieder advocatenkantoor gratis op te halen met heel duidelijke uitleg ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

... niet ...

[http://www.scheiding-omgang.nl/kinderen/naamswijziging.html]

Procedure achternaamswijziging kinderen

Een nieuwe achternaam aanvragen kan op twee manieren. Via het ministerie van justitie of de rechter.

In principe wordt naamswijziging van jonge kinderen (<12 jaar) afgewezen.
Boven de 12 jaar is de stem van het kind belangrijk hoewel velen aangeven dat het kind dan nog eigenlijk te jong is om daarover goed te kunnen oordelen, vooral in een situatie echtscheiding.
Als het kind eenmaal volwassen is (18 jaar) dan kan het eenmalig besluiten om de naamswijziging weer ongedaan te maken.

Vroeger kreeg de vader nog wel bericht van de naamswijziging, nu is dat echter niet meer zo zeker. Heb je daar ervaring mee? Laat het dan even weten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb van mijn vriendin begrepen, die dus ook een naamswijziging wil voor haar kindje, dat als zij kan aantonen dat de vader geen of nauwelijkse zorg voor het kind verleent, je dan een naamsverandering kan aanvragen.
aangeven bij je advocaat en hij/zij zal dit dan bij de rechter leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft het voor je ex niet te laten. Hij heeft zich zo te merken ook nooit zorgen gemaakt of hij jou voor het hoofd zou stoten. Het is eerder het probleem hoe je het voor je zoontje kan aanpakken, want die heeft er duidelijk last van.

Mogelijk, maar ik weet natuurlijk niet hoe de communicatie met je ex op dit moment verloopt, zou je er met je ex over kunnen spreken. Misschien dat zijn rancune nu ondertussen wel eens voorbij is. Je kan met hem bespreken hoe je zoontje er last van heeft.

Als je ex niet meewerkt, kan je bij rechtsbijstand of een advocaat navragen of een zaak mogelijk is om de naam te wijzigen. Mogelijk kan een kinderrechter hier wel iets over bepalen. Maar daar kan een advocaat meer over vertellen. Dit zijn niet de gebruikelijke gezagszaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-kan-ik-mijn-achternaam-wijzigen.html#anker-wijziging-achternaam-minderjarigen