Hoeveel talen kan je kleine kinderen leren, als ze klein zijn?

hoeveel talen pakken ze op?
wij hebben onze kinderen met 3 talen opgevoed, mar kunnen ze meer talen aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel handig, 2 van mijn neefjes hebben ook 3 talen al geleerd en ze spreken het echt vloeiend. De een zat zelfs op een duitse school en de ander op een franse :-).

Het beste antwoord

Een kind kan in principe meerdere talen leren, mits aan een aantal voorwaarden word voldaan.
Zolang een kind niet de rust en tijd en structuur heeft, kán het natuurlijk niet meer dan die twee talen leren. Maar zolang er rust en aandacht besteed wordt aan het HOE van het aanbieden van die talen, kan een kind in principe vele talen leren. Er zijn mensen die 40 talen beheersen, dus het kán.

http://kindentaal.logopedie.nl/meertaligheid/tweetalig

Dit artikel gaat voornamelijk over tweetaligheid, maar is toepasbaar op meertaligheid, en het gaat dan vooral om HOE je je kind de talen aanbiedt. Zolang je aan al die voorwaarden blijft voldoen moet het echt kunnen :-))

Toegevoegd na 6 uur:
Hier nog een leuke nieuws link van vandaag:

http://www.nu.nl/wetenschap/2356886/meertaligheid-verbetert-hersenfunctie--.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

aks je een kind 2talig opvoed, gaan ze deze 2 talen combineren wat betekend dat ze 1 van de talen minder snel beheerzen, maar op latere leeftijd deze 2 talen wel vloeiend kunnen spreken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ben ik niet eens ..
wij hebben ze 3 talig opgevoed en spreken de talen vloeiend, als toen ze klein waren ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee SteveBravo, kinderen kunnen meerdere talen door elkaar leren en ook goed beheersen. Het hangt van de 'woordenrijkdom' die ze aangeboden krijgen af, hoe goed ze een taal gaan spreken. Dus als je een NL vader hebt en een EN moeder en een Botswaanse oppas, die hun eigen taal allemaal vloeiend en consequent spreken tegen het kind, leert het 3 talen prima beheersen. Als jij als Nederlander met je halve steenkolenboeren-Engels probeert om je kind tweetalig op te voeden, zal dat niet goed gaan.
Geen idee waar de grens zit trouwens, Marion!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik deed t zo..mijn man sprak met de kinderen italiaans, ik sprak met hun engels en onderling spraken hun in het nederlands..omdat ze ook op school zaten ..met mijn moesten ze engels spreken,later hebben ze spaanse en duitse les gehad..ik vraag dit omdat straks mijn eerste kleinkind engels-italiaans-nederlands-spaans word opgevoed..maar mijn zoon zou haar ook graag ineens duits erbij willen leren, ..ik vraag me af of dat gaat..
Hoi Marion,
Ik heb even op internet wat ervaringen gelezen en daarin geven ouders aan dat kinderen ook om kunnen gaan met 4talige opvoeding. Dit is dus waarschijnlijk geen probleem (je hebt wel een kleine kans dat het kind eventjes in de war raakt en wat talen door elkaar haalt). Wat denk ik wel belangrijk is is dat het consequent is; dus niet dat de moeder taal 1 en soms taal 2 praat en dan weer 3, maar dat diegene van wie een kind een andere taal leert ook die taal tegen het kind blijft praten.

Een ander probleem probleem is (ik weet niet of dat bij jullie geldt) echter dat ze dan waarschijnlijk een taal leren van een ouders die de taal niet volledig beheerst...
Het beste is het volgende; een kind heeft een nederlandse ouder en een engelse ouder. (had ook Turks,Duits,Spaans,Frans,enz. kunnen zijn). Dit kind zal dus 100% goed Nederlands en Engels beheersen; grammatica en uitspraak is dus helemaal zoals de echte taal ook is.
Het probleem bij >2 talen opvoeden in veel gezinnen is het volgende; een ouder kan bv nederlands en de ander engels, maar ze kunnen alle 2 ook duits (geleerd op school/vakantie etc). Hun duits zal echter nooit zo goed zijn als hun engels/nederlands en dus zal het kind eigenlijk niet optimaal duits leren en dan is het moeilijk om later op school deze (verkeerde) uitspraak weer goed te krijgen.

Op dit moment is een redelijk groot probleem bij engelse les, doordat kinderen vanaf steeds jonger naar 'engelse' series kijken (wat eigenlijk amerikaans is), hebben ze een amerikaans accent en veel amerikaanse woorden. Bij engels op de middelbare school is dat er bijna niet meer uit te krijgen. (Vind ik persoonlijk geen probleem, maarja het is wel engels en niet amerikaans)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker kunnen kinderen meer talen leren ; het punt is alleen dat er dan per taal te weinig tijd overblijft om ze ook echt vloeiend te leren spreken.
Veel belangrijker overigens dan zo veel mogelijk talen op jonge leeftijd is het feit dat ze één taal echt goed leren spreken als moedertaal. Zijn er een 'moedertaal' en een 'vadertaal' in huis, dan kunnen ze zelfs twee talen vrijwel vloeiend leren spreken - al scheelt het enorm als beide talen ook in de omgeving veel gebruikt worden.

Kinderen talen leren om het leren - hoe makkelijk en het ook oppikken - heeft geen enkel nut, en dient enken en alleen de ijdelheid van de ouders. Het risico dat ze op die manier ook hun moedertaal onvoldoende leren beheersen is te groot voor een dergelijk onzinnig doel. Wie als kind twee talen vloeiend spreekt, krijgt genoeg taalgevoel om ook in het latere leven nog eenvoudig een derde, vierde en vijfde taal op te pikken. De taal veel horen is daarin een belangrijke voorwaarde.

Kinderen een taal leren die je zelf best prima spreekt maar niet je 'native' taal is, is eigenlijk een overbodige investering ; ze missen dan toch de finesses, en je loopt een enorm risico ze ook nog heel veel dingen fout te leren. Gewoon niet doen dus. Tellen en een paar woordjes is dan genoeg, als je dan toch perse moet.

Een vriendin van mij is Fins, haar man Nederlands, en onderling communiceren ze bij voorkeur nog steeds Engels, omdat dat ooit zo gegroeid is. Hun kinderen spreken alle drie de talen vloeiend, maar het Engels is technisch toch het minst, omdat dat voor beide ouders niet de moedertaal is, al spreken ze het vloeiend.

Een tweede (of meerdere) taal verwerven is een mooie zaak als het vanzelf gaat ; maak er echter geen doel op zich van.

Overigens hoeven kinderen niet eens zo heel jong te zijn hoor ; wij wonen nu een half jaar in Duitsland zonder de kinderen tevoren meer dan tot tien tellen en tien woorden te hebben geleerd, en ze denken nu allebei al in het Duits, inclusief de bijna 15(!)-jarige. De jongste (10) zal haar best moeten doen het Nederlands niet te verleren. Die moet nu al zoeken naar woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar sluit ik me helemaal bij aan. En verder: taal die ze verwerven als ze heel klein zijn en waar ze daarna niet meer mee te maken hebben, 'verleren' ze ook heel snel weer. Mijn kinderen spraken vroeger vloeiend Papiamento en een aardig mondje Spaans, sinds we terug in NL wonen is dat heel snel weggezakt. En als er te weinig tijd per taal is, krijg je wel een mengtaaltje. Zo zijn de 'slaventalen' ook ontstaan. Jouw verhaal toont ook duidelijk aan waarom het b.v. voor Turkstalige ouders helemaal geen zin heeft om NL te praten tegen hun kinderen. Dat moeten ze alleen doen om zelf de taal goed te leren, niet omdat hun kinderen daardoor beter Nederlands leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt stippel..wij hebben altijd in de taal wie ze geleerd hebben blijven spreken, anders raken ze t kwijt..
Dat hangt natuurlijk van 't kind af, de genen, en of die geïnteresserd is/blijft. Een stuk of 10 is mogelijk, als ze er genoeg tijd aan besteden. (Of 't wenselijk is, is een tweede...)