Nee hoor ook in die tijd was het not done om kinderen te slaan.

Vanaf de jaren zestig is men anders gaan kijken naar kinderopvoeding. Met name de hippie en flower power periode heeft een grote invloed gehad op 'vrije opvoeding'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De opvoedkundige tik is pas sinds 2006 verboden, de corrigerende pets was vijftien jaar geleden in Nederland nog minder omstreden, hoewel ook toen al wetenschappelijk aanvaard was dat geweld (en straffen in het algemeen) averechts werkt. Veertig jaar geleden was het heel normaal om je kinderen te slaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zweden was in de jaren zeventig (ik meen 1976) het eerste land dat het slaan van kinderen verbood.
13 jaar geleden
Jazeker. Vroeger was een min of meer spartaanse opvoeding normaal. Het zou gezond zijn om je kind af en toe even flink over de knie te nemen of met een mattenklopper te behandelen. Ik kan wel zeggen dat het mij niet goed is bekomen.

Nu mag het niet meer. Ook dat is niet normaal. Naar mijn mening kan het geen kwaad om je kind een tik voor de billen te geven als het hem op dat moment zou helpen. Maar dit mag nooit het motief hebben om je eigen frustraties de vrije loop te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Vroeger was een min of meer spartaanse opvoeding normaal. Het zou gezond zijn om je kind af en toe even flink over de knie te nemen of met een mattenklopper te behandelen." -> "Nu mag het niet meer. Ook dat is niet normaal. Naar mijn mening kan het geen kwaad om je kind een tik voor de billen te geven als het hem op dat moment zou helpen." Je plaatst een pak slaag en een tik dus in dezelfde categorie. Dat is precies waarom ze het hebben moeten afschaffen.
rose
13 jaar geleden
Studies laten een niet te negeren verband zien tussen het gebruik van de corrigerende tik en agressiviteit op latere leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1995 is geen vroeger, hoor.
rose
13 jaar geleden
@stippel: Voor sommige mensen wel...
Als je duidelijk bent naar het kindje. Uitlegt waarom dingen zijn zoals ze zijn of gaan zoals ze gaan....Luistert naar wat ze te vertellen hebben en hebben mee gemaakt op school of waar dan ook...Concequent bent...ja is ja en nee is nee. Op 1 lijn zitten met je partner dus. Uitlegt waarom sommige dingen niet mogen...gewoon een goede communicatie met je kind...dan is slaan vaak niet eens nodig.
Een kind moet jou kunnen vertrouwen. Op wat je zegt en doet...plus beloofd.
En zich veilig voelen bij de ouders. En gezien plus gehoord worden door de ouders. Nou....als je dat ongeveer in het pakket hebt zitten....kom je niet eens aan het hoofdstuk slaan.
En wat mij betreft is ,slaan, geen optie.
Respect krijg je als je zelf ook een goed en leuk, eerlijk persoon bent. Dan krijg je dat ook van een ander terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel een belangrijke verandering. Tegenwoordig namelijk is het strafbaar om kinderen te slaan.
Dit heeft bij velen de tongen in beweging gebracht en ik ben ervan overtuigd, dat veel meer mensen dan vroeger daarom tegen lichamelijke straffen zijn.
Vroeger was een oorvijg heel gebruikelijk (gezinnen groter, dus korte metten) maar zo rond de jaren 60, 70 werd het steeds minder aanvaard dat er tikken werden uitgedeeld. Op de scholen was het inmiddels haast ondenkbaar geworden dat de meester of juf met de lineaal mepte. Er was zelfs een periode dat het woordje ' stout' taboe was.
Dat ging wel erg ver, maar de gedachte dat slaan altijd fout en een zwaktebod is, heeft zeker postgevat en is algemeen aanvaarde norm geworden. Dit is versterkt door combinatie met de maatregel die de overheid heeft getroffen, door het strafbaar te stellen.
Hartstikke goed, vind ik, want slaan is onzinnig en vernederend voor beide partijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1995 is pas geleden. Er is sinds 1980 weinig meer veranderd in Nederland qua moraal.