Was het maar waar. Zolang we in dit land vrijheid van godsdienst hebben en je onder die vlag de meest idiote praktijken er op na kan en mag houden, tegen welke fundamentele mensenrechten ze ook in gaan, sta je als overheid met lege handen. Bovendien trek je het daarmee in het illegale circuit, met alle risico's van dien.

We mogen wel - en moeten ook veel meer - voorlichting geven over zulke barbaarse praktijken (waarbij aan besnijdenis van jongens overigens terecht minder stennis is dan over het veel ernstiger en verminkender besnijden van meisjes), maar dat is een hele, hele lange weg te gaan.

Heel langzaam zie je de laatste jaren een beweging ontstaan - met name in Amerika - om de standaard besnijdenis af te schaffen. Daar is het echter niet (direct) onder religieuze invloeden , maar op vrij recente historische gronden. De in de jaren rondom de vorige eeuwwisseling een zeer invloedrijke kwalzalver Dr. Kellog adviseerde besnijdenis van jongens ter preventie van masturbatie, dat hij zeer schadelijk achtte. Tegenwoordig is besnijdenis van jongens in Amerika ook buiten Joodse en Islamitische kringen eigenlijk ' common practice" - met name , dat dan weer wel, in religieuze kringen waarin nog steeds wordt gevonden dat masturbatie en genieten van seks niet correct is.

Inmiddels is daar een flinke beweging bekend als de National Organization of Restoring Men die pleit voor afschaffing van besnijdenis zonder medische noodzaak alsook herstel van de voorhuid. Als daar echt stappen kunnen worden gezet, komen misschien de besnijdenissen op zuiver religieuze gronden eindelijk ook eens echt onder vuur. Want dat er schade wordt aangebracht, ondanks de paar voordelen die het zeker ook heeft, staat inmiddels wel buiten kijf.

Maar mensenrechten / kinderrechten zijn vooralsnog een zaak tussen de overheid en de burger, en niet tussen burgers onderling, die onder het mom van religie, traditie en cultuur gewoon elkaar mogen beperken, verminken, onderdrukken, manipuleren en hersenspoelen zonder dat er over schending van mensenrechten mag worden gepiept. Het recht op krom denken staat helaas hoger op de agenda.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Toch stelt Bloempje75 de goede vraag. Immers, als ik met de bijbel in de hand allerlei mensenrechten opzij zou willen zetten (denk bv aan homosexualiteit of slavernij), dan wordt de bijbel ondergeschikt gemaakt aan de UVRM.
Het besnijden heeft zijn oorsprong gevonden in vroeger tijden. In de gebieden waar nu Israel enz liggen was veel woestijn en weinig water. Door het hygiëne probleem ontstonden bij de jongens verschrikkelijk zwerende wonden door vuil wat onder de voorhuid bleef zitten. Dit heeft men opgelost door te besnijden. Hoe dit ooit in het geloof terecht gekomen is heeft een te lang verhaal tot gevolg, maar komt er op neer dat de profeet het had en zo moest een gelovige vader het ook bij Ijn kind uit aten voeren. Dat sex zonder voorhuid niet prettig Zou zijn is onzin. Besnijden is hygienisch en veel doktoren zijn voor besnijdenis om deze reden. Ik deel je mening dat het een slechte zaak is daarom zou de als jongen van je 16e of 18e zelf moeten beslissen of je het wil maar het geloof beinvvloed nog teveel de wensen van de mens zelf. Het zou zelfs zo kunnen zijn, bewijzen ontbreken, dat de de overheersing van de man over de vrouw te maken heeft met dit ritueel omdat de moeder haar zoon niet beschermd heeft tegen deze, mogelijke, wreedheid.