hoe beloon of straf je het juiste kind bij ruzie als je er zelf niet bij was?

De laatste tijd vliegen onze kinderen van 6, 8 en 10 elkaar veel in de haren. Door de leeftijd ben ik er niet altijd bij. Vaak hoor ik wel net voordat het uit de hand loopt geruzie vaak gevolgd door 1 die huilt. Als je dan vraagt, allemaal wijzende vingers naar elkaar. Veel onrust hierdoor en ik weet niet wie de aanstichter is en pak het daardoor verkeerd aan denk ik. Tips???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Vraag aan ieder kind wat er volgens hem/haar is gebeurt. En vergelijk dat vervolgens. Of zeg dat ze allemaal straf krijg en kijk dan naar hun reacties je kan meestal al zien wat hoe hun reactie is als ze horen dat ze straf krijgen terwijl ze het wel/niet gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga op een rustig moment met je kids om de tafel zitten en praat er met ze over. En niet bestraffend of zo, maar heel open: wat doet dat gedonder met jou en met hun? Wat voor effect heeft hun gedrag op de sfeer in huis en wat vinden ze daarvan?
Vertel ze ook, dat jullie allemaal verschillende mensen zijn en dat iedereen zijn/haar eigen eigen-aardigheden hebben en dat iedereen daar èn met elkaar rekening mee moet houden. Leg ze uit hoe gedrag in elkaar zit en dat escalatie voorkomen kan worden door tolerantie en elkaar in de waarde laten. Plus, dat ieder kind verantwoordelijkheid heeft voor het welbevinden van zichzelf en de anderen: jullie leven in 1 huis en dat moet voor iedereen een prettige, veilige haven zijn.
Accepteer geen verwijten naar elkaar. Laat ze wel vertellen hoe ze dingen zien, maar open en vanuit zichzelf. Uiteraard alles op hun niveau.
Probeer samen oplossingen te bedenken (bijvoorbeeld dat ze bij problemen jouw hulp inroepen) en schrijf die op, zodat niks vergeten wordt en ze weten wat is afgesproken.
M.a.w.: ga een gesprek met ze aan en herhaal dat zeer geregeld. Hierdoor creëer je meer begrip.
Daarna spreek je af wat je doet als er weer ruzie is. Uiteraard heb je dat tevoren al zelf bedacht. Bijvoorbeeld in het geval dat ze alle drie met de vingers naar elkaar wijzen: het geschreeuw stoppen, zelf heel rustig blijven en alle 3 geen tv die dag of alle drie naar hun kamer voor x-tijd, net zolang totdat de schuldige zich meldt. Voer dat allemaal consequent en rustig uit.
Het is natuurlijk aan jou welke straf/beloning je geeft.
Op deze manier creëer je meer saamhorigheid, begrip en duidelijkheid in je gezin.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De schuldige zal zich echt niet vrijwillig melden.
De meesten zeggen het gewoon niet, want als je je dan meldt dan krijg je meer straf en dat probeert elk kind te ontlopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ben ik misschien niet duidelijk genoeg geweest voor je: ALLE 3 de kids krijgen straf, net zolang totdat de schuldige zich meldt. Dat hoeft niet vrijwillig te zijn, dat kan ook door de druk van diegenen die onschuldig zijn!!
En wat je als ouder kunt doen is diegene die zich dan meldt belonen: straf hebben ze namelijk alle 3 in bovengenoemd voorbeeld al gehad.
Met belonen bedoel ik: waardering uitspreken voor de uiteindelijke eerlijkheid van melden. Dan uitleggen dat het handiger is je meteen te melden, omdat ook volgende keren dus alle kids dezelfde straf krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou persoonlijk zelf vragen aan de kinderen waarom ze nou ruzie maken. Wat zijn de frustraties van ze. Mischien kan je zo achter de trigger komen, waarom ze dan altijd ruzie maken. En als je er niet bij bent geweest zou ik ze gewoon alle 3 apart ergens neer zetten,om af te laten koelen. en dat ze daarna bij elkaar komen en sorry kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie op mijn antwoord 12397.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door de manier van opvoeden die jij voorlegt Wendy behandel en betrek je kinderen als verantwoordelijke autonome wezens en als je niet op past gaan ze zich daar dan ook naar gedragen. Ik zou gewoon heel boos worden en bevelen dat ze normaal moeten doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je reactie.
Ik zie kinderen als mensen en derhalve als in beginsel verantwoordelijke en autonome wezens op hun persoonlijke niveau... die nog heel veel moeten leren over verantwoordelijkheid.
Daarvoor is opvoeding mede bedoeld.
Dat leren ze naar mijn idee zoals ik in mijn antwoord heb geschreven. Boos zijn als volwassene betekent, dat je machteloos bent of je machteloos voelt. Dat zie ik als een zwaktebod, dan ben je over je eigen grens gegaan.
Op zich is daar niks mis mee, want ook volwassenen zijn mensen met gevoelens en emoties en ook daar leren kinderen van.
Maar om dat als standaard opvoedingsmethode te gebruiken: daar leert een kind niks opbouwends van. Het leert wel om angst te hebben voor zijn ouder, die eigenlijk zijn helper/beschermer/begeleider zou moeten zijn.
Ik ben overigens geen voorstander van een opvoeding die alleen bestaat uit praten, praten en nog eens praten. De ouder is verantwoordelijk volwassene en een kind gedijt goed op een opvoeding, waarbij hij/zij van de ouder op aan kan: consequent, grenzen aangeven en duidelijkheid. Dus ja is ja en nee is nee. Wat ik me afvraag is wat je bedoelt met "normaal doen"?
Dat zie ik als een zeer subjectief begrip, want wat ik als "normaal" zou bestempelen kan jij als totaal abnormaal zien en andersom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry het was een grapje. Ik ben het in elk punt eens met de visie die je schetst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ECHT????? Was me dus geheel niet duidelijk dat je het als een grapje bedoelde!! LOL