hoe beloon of straf je het juiste kind bij ruzie als je er zelf niet bij was?

De laatste tijd vliegen onze kinderen van 6, 8 en 10 elkaar veel in de haren. Door de leeftijd ben ik er niet altijd bij. Vaak hoor ik wel net voordat het uit de hand loopt geruzie vaak gevolgd door 1 die huilt. Als je dan vraagt, allemaal wijzende vingers naar elkaar. Veel onrust hierdoor en ik weet niet wie de aanstichter is en pak het daardoor verkeerd aan denk ik. Tips???

Weet jij het antwoord?

/2500

Vraag aan ieder kind wat er volgens hem/haar is gebeurt. En vergelijk dat vervolgens. Of zeg dat ze allemaal straf krijg en kijk dan naar hun reacties je kan meestal al zien wat hoe hun reactie is als ze horen dat ze straf krijgen terwijl ze het wel/niet gedaan hebben.

Ga op een rustig moment met je kids om de tafel zitten en praat er met ze over. En niet bestraffend of zo, maar heel open: wat doet dat gedonder met jou en met hun? Wat voor effect heeft hun gedrag op de sfeer in huis en wat vinden ze daarvan? Vertel ze ook, dat jullie allemaal verschillende mensen zijn en dat iedereen zijn/haar eigen eigen-aardigheden hebben en dat iedereen daar èn met elkaar rekening mee moet houden. Leg ze uit hoe gedrag in elkaar zit en dat escalatie voorkomen kan worden door tolerantie en elkaar in de waarde laten. Plus, dat ieder kind verantwoordelijkheid heeft voor het welbevinden van zichzelf en de anderen: jullie leven in 1 huis en dat moet voor iedereen een prettige, veilige haven zijn. Accepteer geen verwijten naar elkaar. Laat ze wel vertellen hoe ze dingen zien, maar open en vanuit zichzelf. Uiteraard alles op hun niveau. Probeer samen oplossingen te bedenken (bijvoorbeeld dat ze bij problemen jouw hulp inroepen) en schrijf die op, zodat niks vergeten wordt en ze weten wat is afgesproken. M.a.w.: ga een gesprek met ze aan en herhaal dat zeer geregeld. Hierdoor creëer je meer begrip. Daarna spreek je af wat je doet als er weer ruzie is. Uiteraard heb je dat tevoren al zelf bedacht. Bijvoorbeeld in het geval dat ze alle drie met de vingers naar elkaar wijzen: het geschreeuw stoppen, zelf heel rustig blijven en alle 3 geen tv die dag of alle drie naar hun kamer voor x-tijd, net zolang totdat de schuldige zich meldt. Voer dat allemaal consequent en rustig uit. Het is natuurlijk aan jou welke straf/beloning je geeft. Op deze manier creëer je meer saamhorigheid, begrip en duidelijkheid in je gezin. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100