mijn kind heeft een iq van 118 en heeft VMBO GL advies, ik begrijp niet hoe dat kan. Wie snapt dit en wat moet ik doen...?

Ze heeft na groep 8 vmbo GL advies gekregen en we hebben haar nu laten testen omdat ze zich verveelt. Nu blijkt dat ze een hoog IQ heeft, 118. Ik weet neit wat ik nu moet doen. Haar daar laten en zien of ze verder komt of haar van school halen en proberen haar op een havo te krijgen. Ze heeft moeite met lezen en is niet sterk gemotiveerd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.6K
Powergen
10 jaar geleden
Als ze moeite met lezen heeft en niet echt sterk gemotiveerd is gaat ze het nog moeilijk krijgen op de HAVO. En wat is er mis met VMBO GL? Als ze in de eerste klas toch blijkt dat ze HAVO aan kan, kan ze daar altijd naar door stromen, dat is leuker als je van de HAVO naar het VMBO moet gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
IQ zegt niets, de mijne was ook erg hoog op de basisschool maar ik kreeg ook een laag advies, later liet ik gewoon zien dat ik het ook beter kon en zo ben ik hogerop gekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Petatje: je hoeft toch niet hoogbegaafd te zijn om je te vervelen op school? Met een IQ van 118 zou je in theorie VWO kunnen doen. Dan is het toch niet meer dan logisch dat je je verveelt in een VMBO GL-klas? Als je een gemiddelde groep achter met een redelijk gemiddeld intelligentieniveau in groep zes plaatst, gaat die zich toch ook vervelen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben met een hoge score naar de havo gegaan, ondanks dat de leraar lager had geadviseerd. Dat is uiteindelijk ook niet goed gegaan en moest toen naar de mavo. En dat was echt niet leuk!

Het beste antwoord

Waar een IQ-test in theorie het leervermogen test, wordt bij het schooladvies o.m. ook gekeken naar werkhouding, motivatie en zelfstandigheid. Waar een kind het beste past, kan ook afhangen van de thuissituatie, psychische/lichamelijke gezondheid, sociale ontwikkeling, etc.

Je noemt zelf dat je dochter moeite heeft met lezen en niet gemotiveerd is. Dat zijn belangrijke factoren. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand niet optimaal presteert, er dus als het ware niet uitkomt wat erin zit. Daar is hier wel duidelijk sprake van: met een IQ van 118 zou je - als er geen belemmeringen zijn - VWO kunnen doen, of toch zeker HAVO.

De vraag is of ze er gelukkiger van gaat worden als ze ineens moet gaan werken op school. Het kan zijn dat ze ongemotiveerd is doordat het niveau voor haar te laag is, maar het kan ook zijn dat ze door die ongemotiveerdheid en problemen met lezen op dit moment niet hoger kán.

Ik raad je aan om je niet blind te staren op theoretische leermogelijkheden maar vooral goed naar je dochter te kijken. Is ze gelukkig op school? Ze verveelt zich, maar hoe doet ze het sociaal? Als het verder goed gaat, zou ik vooral niet teveel doen. Massa's mensen beginnen op een lager niveau en klimmen later op. Sommigen zijn gewoon laatbloeiers, anderen kwamen door omstandigheden eerst op een lager schoolniveau. VMBO geeft een goede basis: als ze meer in haar mars heeft, kan ze daarna zoveel doorleren als ze wil. Je kunt - wetende dat ze bovengemiddeld intelligent is - haar proberen op een andere manier uit te dagen, bijvoorbeeld door een vreemde taal met haar te leren of een interessante hobby te zoeken.

Is ze ongelukkig op school? Dan moet daar iets gebeuren. Door meer uitdaging te geven op haar huidige school of daarnaast, of door te zoeken naar een andere school. Laat je vooral goed adviseren: bespreek het met haar leerkrachten, zoek eventueel een orthopedagoog of psycholoog die meedenkt. Maar bedenk ook dat je haar niet zomaar op een HAVO krijgt. Je beste kans is waarschijnlijk een school met (deels) gecombineerde VMBO/HAVO-klassen. Maar ze zal dan ten minste HAVO-stof moeten gaan inhalen en d.m.v. toetsen laten zien dat ze het niveau aankan. Vraag vooral ook je dochter wat ZIJ wil: is ze gemotiveerd om buiten schooltijd hard te werken zodat ze misschien naar de HAVO kan? Ik heb trouwens niet begrepen in welk jaar ze zit, dat maakt ook nogal uit.

En nogmaals: laat je vooral leiden door je dochter als persoon, niet door haar IQ-score.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een IQ hoeft niet altijd iets te zeggen.
Wanneer een leraar je vmbo gl advies geeft heeft hij denk ik ook wel een reden voor. Ik zou het overleggen met de leraar van haar, hij/zij weet het beste meestal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nu ben ik zelf leerkracht en "we worden in het onderwijs wel eens een beetje moe" van ouders die het beter weten (advies praktijk en ouders verwachten de universiteit) maar we weten dat we ook maar mensen zijn....leerkrachten weten het niet altijd het beste en niet elke leerkracht herkent een onderpresteerder (en daar lijkt het in dit geval op) ik zou gaan praten maar.......is het nu niet een beetje laat....heeft groep 8 al geen vakantie en is je kind nu niet al ingeschreven op de volgende school.... ze zal misschien gemotiveerder raken wanneer haar het juiste niveau aangeboden wordt, moeite met lezen.....als in dyslexie????? kan beprekend werken wanneer je leren moet....toch meestal (begrijpend) lezen..... ik zou zeker gaan praten...maar dan nu misschien op haar volgende school, .....of allebei...... hoe waren de overige rapporten, incl voorgaande jaren......
Ik begrijp niet zo goed wat je niet begrijpt.

Iemand met moeite met lezen en ook nog eens niet gemotiveerd,
heeft niet alleen niets te zoeken op de Havo, maar zal daar ook niet ver komen.

Probeer uit te vinden wat jouw kind leuk vindt, of ze een idee heeft wat ze wil gaan doen. Als je toch je kind laat onderzoeken, laat dan onderzoeken waar haar talenten liggen, dat is belangrijker dan dat cijfer voor IC.
En dat is overigens ook vaan "een van de " testen en een momentopname.

De gemengde leerweg is bedoeld voor leerlingen die op zich weinig moeite hebben met studeren, maar zich ook al gericht willen voorbereiden of oriënteren op bepaalde beroepen. De benaming ‘gemengde leerweg’ betekent dus een combinatie van theoretisch (algemeen) en praktisch (beroepsgericht) onderwijs. Leerlingen doen examen in vijf algemene vakken, en een beroepsgericht vak.

Dat is toch een prima basis om verder mee te gaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan zijn dat je kind gewoon niet gemotiveerd is en dan kan zij beter naar het VMBO gaan. Maar het kan ook zijn dat zij zich al jaren verveeld op school en daardoor is gaan onderpresteren. Het moeite hebben met lezen hoeft ook niet persé aan het kind te liggen. Ook het zicht kan goed zijn en toch kan ze dan problemen hebben met haar ogen. Is haar handschrift bijvoorbeeld ook heel slecht? Het kan dan ook zijn dat ze last heeft van Fixatie Disparatie. Je zou contact op kunnen nemen met een school die haar in een VMBO/Ha vo klas willen plaatsen op basis van haar IQ. Even contact opnemen met een school en test haar ogen door een opticien die ervaring heeft met fixatie disparatie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zou ook eens kijken bij mindedit. Zij kan misschien ook helpen.