mijn zoontje van 10 maanden heeft opeens moeite met inslapen. Is dit normaal? en heeft iemand tips?

ik zag al wel soortgelijke vragen maar niet over zo'n jonge leeftijd vandaar dat ik hem toch stel.
Mijn zoon is dus 10 maanden en sinds hij zich op kan trekken tot staan heeft hij veel moeite met het naar bed gaan. (weet niet of dit een link kan zijn!?) hij gaat huilen. trekt zich op tot staan en valt na 6x terug leggen en op hele andere tijden dan normaal in slaap.
normaal sliep hij heel makkelijk: Rond 9.30 rond 14.30 en en rond 19.30. hij huilde nooit met het slapen gaan. (als hij wel huilde wisten we dan hij niet moe was of de rust niet kon vinden.) Nu dachten we dat dus ook maar als we dezelfde handelingen uitvoeren werkt het niet meer.
Ik ben van mening dat een baby niet huilt zonder reden (veilig voelen, pijn oid) maar weet dus echt niet wat ik hier mee aan moet.(Ben echt GEEN voorstander van: laten huilen!) nu slaapt hij uiteindelijk pas rond 11.00 15.30 en 20.15
Kan het zijn dat hij opeens verlatingsangst krijgt? of kan het zijn dat hij al naar 1 slaapje overdag toe gaat? (lijkt me wat vroeg?) maar dat hij toch nog niet moe genoeg is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.8K

Het beste antwoord

Door dat optrekken wordt opeens zijn wereld veel groter, dat is nogal wat voor zo'n kindje. Dar kan hij van in de war zijn. Verleg eerst eens het slaapschema. Ochtendslaapje eruit, wat vroeger het middagdutje en dan weer wat vroeger voor de nacht instoppen. Probeer maar eens uit. Zinvol is een uitgebreid avondritueel in dezelfde volgorde, en als je hem naar bed brengt duidelijk zeggen dat hij nu gaat slapen. Mama gaat nu naar de kamer maar als je slaapt kom ik nog even bij jou kijken. Een speciaal slaapknuffeltje dat alleen bij hem ligt als hij naar bed gaat en in bed ligt is ook heel duidelijk. Mocht het gekrijs niet aan te horen zijn, ren niet meteen naar zijn kamer en maak het niet te gezellig . Na de eerste keer niks meer zeggen alleen liefdevol maar duidelijk instoppen en weer weggaan. Als hij niet slaapt maar ook niet huilt is het goed. Ook als hij alleen maar lekker ligt rust hij ook wel uit. Als laatste tip zou je nog kunnen uitproberen hoe hij reageert op klassieke muziek. Bij mijn oudste zoon had ik jouw probleem ook. Helemaal wanhopig zette ik toen eens heel hard een cd met barokmuziek aan en na 10 minuten was het stil!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mijn kinderen sliepen met 10 maanden nog maar 1 slaap per dag, dus begin gerust met het ochtendslaapje eraf halen. Lekker naar buiten dan doet hij misschien een klein tukje in de wagen, en zoniet is hij goed moe voor het middagslaapje.

Daarnaast begrepen die van mij met 10 maanden al wel wat van de wereld om zich heen, al gauw hadden ze door dat als ze bleven huilen mama weer terugkwam. Zeker als ze zich af en toe wat dramatisch in hun bed lieten vallen na een mislukte poging tot opstaan. Ik was wel zo'n harde moeder die het kindje, nadat ik me had verzekerd dat er niets anders aan de hand was natuurlijk, rustig een tijd liet huilen.

Maar wellicht is dat al niet meer nodig als het ochtendslaapje eraf gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij snapt al veel meer van de wereld om hem heen, hij begint te begrijpen dat hij een eigen persoontje is. Zijn geheugen is al veel beter geworden zodat hij ook beseft dat zijn ouders of verzorgers er niet zijn. Dit kan leiden tot eenkennig worden, angst voor vreemden of angst om alleen gelaten te worden. Hij is nu ook gevoeliger voor stemmingen van anderen, als een ander kind huilt zal hij misschien mee gaan huilen. Daarnaast kan het zijn dat zijn tandjes doorkomen waar hij last van heeft. Je zou kunnen proberen een slaapje overdag over te slaan om te kijken of hij dan wel weer lekker slaapt 's avonds.
Slaap problemen bij kinderen zijn sowieso heel anders dan bij volwassen, probeer het niet een groot probleem te maken. Ook zindelijkheidstraining kan bv bijdragen aan het slechter in slaap komen van een kind. Allemaal nieuwe invloeden die bij ieder kind een andere verwerking geeft.
Het komt helemaal goed, geen zorgen :-)
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij 6 tot 12 maanden slapen de meeste kinderen 's nachts zo'n 11 uur en overdag 2 keer 1 tot 1,5 uur. Maar sommige baby's hebben al op 10 maanden genoeg met één middagdutje!

Laten huilen bij het slapen gaan is niet nodig als je zoontje moe genoeg is. Hij zal dan snel in slaap vallen. Als hij maar pas om 11 uur in slaap valt zou ik dat nog een uurtje proberen te rekken, zodat hij ineens door kan slapen tot in de namiddag, één middagdutje dus.

Het kan dan zijn dat hij in de vooravond nog eens in slaap valt, maar wek hem dan voorzichtig na een half uurtje. Hij kan beter overdag wat zeurderig zijn dan dat hij s' avonds niet in slaap kan komen. De overgang naar een ander slaapritme is altijd even moeilijk, maar dat is maar een korte periode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een baby van 10 maanden is al aardig op weg om baby-af te worden.
Ze zijn zich bewust van hun omgeving en doen heel veel indrukken op. En al die indrukken moeten in dat hoofdje verwerkt worden. En dat niet alleen; ze leren steeds meer kunstjes.
Nu heeft jouw zoon pas ontdekt dat hij zich kan optrekken aan de rand van de box, de tafel, het bed. Dat is prachtig en dat wil hij zo vaak mogelijk doen, Dus ook in bed!
Weet hij veel dat hij van jou moet slapen.
Daarbij zit hij in de overgangsperiode van 3x slapen naar 2 x slapen. dat is ook lastig. Waarschijnlijk is jouw zoon nog niet moe genoeg als hij naar bed gaat. probeer het eens met een slaap(je) op de dag.

Mijn zoon was op die leeftijd ook druk met optrekken en zich laten vallen in bed. Ik liet hem zijn gang gaan en hij viel vanzelf wel in slaap.

Overigens: je schrijft dat een baby niet huilt zonder reden. Dat is ook zo, maar dat hoeft niet altijd een fysieke reden te zijn. Een baby vanaf een maand of 9 kan ook heel goed huilen om om aandacht te vragen. Niets mis mee, maar als hij in bed ligt en wil aandacht, is het vaak verstandiger om niet meteen naar hem toe te hollen om hem te "troosten". Want hij leert heel snel: Oh, als ik huil komt mamma wel! Dat is leuk!
Even laten huilen is niets mis mee, vaak valt hij dan toch in slaap.

Probeer het probleem niet groter te maken dan het is. Het komt allemaal goed.

http://www.babyinfo.nl/advies/verzorging/slapen/art_slaapritme.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben op een gegeven moment begonnen met de kinderen in de avond voor het slapen gaan in bad te doen. Ik gebruikte dan van Natusan Goedenacht douchegel en lotion. Dat ruikt heerlijk en ze worden er rustig van. Van mijn 4 jarige zoon gebruik ik het nu zelfs nog, ook voor mijn 2 jarige dochter.
Als ik ze in bed leg dan wilt de oudste nog steeds een cd aan met op de achtergrond heel zachtjes relax/wellness muziek aan. Die zet ik dan op de timer voor een half uur en daarmee slaapt hij makkelijk in. De jongste heeft dat niet nodig. Mijn zoon inmiddels eigenlijk ook niet meer maar het is nu meer gewoonte geworden voor hem.