Zwemvest of reddingsvest?

Wij gaan varen met ons zoontje van 15 maanden. Gewoon roeien in een rubberen opblaasboot voor 3 personen op de wateren bij ons huis. Zijn brede sloten tussen de weilanden door. Moet ons kindje nou zo`n oranje reddingsvest aan of volstaat een zwemvest ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een reddingsvest is het beste. Een reddingsvest is een vest met een kraag om de nek, gemaakt om verdrinking te voorkomen. Het draait een drenkeling op de rug, zodat de mond en neus boven water blijven.

Verwar een reddingsvest niet met een zwemvest. Zwemvesten hebben niet het vermogen om mensen op de rug te draaien. Doe uw kinderen alleen een zwemvest om als ze al kunnen zwemmen en op beschut water zijn waar snel hulp aanwezig is.

Gebruik een reddingsvest echter niet in de volgende situaties:
-In ondiep water waar uw kind de grond kan raken. In dit geval draait uw kind niet vanzelf op zijn rug.
-Als uw kind een normale wegwerpluier draagt. Omdat deze luiers lucht vasthouden, komen de billen boven het water uit en gaat het hoofd kopje onder.
Doe uw kind dus geen luier aan of gebruik een speciale zwemluier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou voor een reddingsvest kiezen omdat hier een kraag aan zit. Als hij dan in het water terecht zou komen, blijft het hoofdje altijd boven water. Een zwemvest is meer een hulpmiddel bij het zwemmen, en aangezien een kind van 15 maanden zichzelf nog niet zo kunnen redden in het water is een reddingsvest veel veiliger.