Dochter van 11 met aparte kledingstijl, stimuleren of afremmen? Wie geeft mij een goed advies?

Mijn dochter van 11 vindt het leuk om allerlei bijzondere combi's uit haar kledingkast te trekken. Ze houdt niet van spijkerbroeken maar van lekker kleurrijke dingen. Ze ziet er altijd leuk en net wat anders uit dan alle andere meiden van 11. Een aantal meiden in haar klas pesten haar daar mee. Dat vindt ze niet leuk, soms wordt ze er verdrietig van.

Als ze het echt te bont maakt, stuur ik een klein beetje bij, maar verder vind ik het eigenlijk heel leuk dat ze zo'n eigen mening over kleren heeft, en lef genoeg om tegen de populaire mode-meisjes in te gaan. Is dat verstandig, of kan ik beter proberen haar richting 'gemiddeld' te stimuleren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Geen van beiden, maar het kind haar eigen keuzes laten maken en daar achter staan, en dat indien nodig verdedigen.

Stimuleren wil nog wel eens teveel aanmoedigen/meeslepen worden omdat mamma het zo leuk vindt, en geen ruimte meer laten voor het kind zelf. Afremmen echter laat haar helemaal geen ruimte om haar eigen smaak te ontwikkelen - en het barst al zo van de kuddedieren.

Bereid haar er eventueel wel op voor dat er altijd van die kuddiedieren zijn (mijn dochter noemt ze ' doeshi's' ofzo) die daar niet tegen kunnen, het zelf niet mogen, jaloers zijn, niet tegen opvallende dingen kunnen of geen respect kunnen opbrengen voor alles wat afwijkt van de middenmoot, en dat pesten er tot op zekere hoogste dus wel een beetje bijhoort. Maar dat zolang zij staat voor wie ze is en wat ze wil, ze daar uiteindelijk veel beter uit zal komen.

Mijn dochter was op haar tiende, elfde het ' schattig zijn' meer dan zat en werd langzaam maar zeker ' gothic' . Ik heb haar daar altijd de ruimte in gegeven, en ook al vrij snel (12 jaar) kleedgeld gegeven om haar eigen weg er in te vinden. Via harashuku en lolita werd ze uiteindelijk (ze is nu 15,5) 'vintage' - en wie weet hoe ze zich verder gaat ontwikkelen. Daar hoort een heleboel weerstand van de omgeving bij, en dat is beslist niet altijd even leuk. Maar ze heeft haar keuze overduidelijk gemaakt, en dar vind ik dan wel weer heel dapper van haar.

Afgelopen maand (april/mei-nummer, ligt misschien nog net in de winkel) stond ze in de rubriek 'Dit ben ik' in de 'Hoe overleef ik' in haar favoriete oma-jurk. Stronteigenwijs, maar petje af, hoor ! Ik vind het eigenlijk nu al een beetje jammer dat mijn jongste dochter veel liever met alle winden meewaait en zich veel te veel aantrekt van wat 'cool' of 'leuk' is. Maarja, dat is gewoon een heel ander kind. En ook dat is prima.

De kern is dat het kind zelf leert smaak en persoonlijkheid te ontwikkelen, ook als dat wat weerstand van de omgeving oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg mooi, het liefste 2 plusjes gegeven ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dushi? Papiaments voor schatje? http://www.memento-vivi.com/nieuwtjes/oorsprong-woord-dushi/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier wordt het ECHT in een ander verband gebruikt, vrees ik. Meer als loser/meeloper/oppervlakkig leeghoofdje eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten word "dushi" toch echt gebruikt in de zin van schatje, lekker ding.
Iemand die ik ken zegt dat vaak als hij een meisje ziet: "He dushi!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
......het is ook wel een beetje het zelfde type meisjes vaak.........;-)
Wellicht zijn er dus toch wel raakvlakken. Mijn dochter is met jongens nog to-taal niet bezig trouwens (ondanks voorzichtige aanmoedigingen van mijn kant ;-)
Kimath
12 jaar geleden
Wat leuk van je dochter, echt iets om trots op te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig dat dushi daarvoor gebruikt wordt. Mijn dochter is een dushi kadushi (lief cactusje), niet zonder handschoenen aanpakken!
Ben maar trots op die meid van je!

Andere antwoorden (26)

Als ze er zelf geen last van heeft kun je haar lekker laten doen waar ze zin in heeft, wordt ze gepest of buitengesloten is het wel handiger om haar wat bij te sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij juist een uitgelezen moment om haar wat weerbaarder en volwassener te maken. Waarom zou je je kind in de middelmatige kudde moeten dwingen als het persoonlijkheid toont ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Marleen
rose
12 jaar geleden
x voor Marleen
Ik zou het lekker laten gaan. Ze is duidelijk op zoek naar een eigen stijl, dat heeft wat tijd nodig.
Maar als je graag zou willen dat ze wat "normaler"gekleed gaat, zou ik vooral niet te veel dwingen. Daarmee bereik je alleen maar het tegenovergestelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stimuleren zou ik zeggen.
Ze moet aan doen wat ze leuk vind, al is dat een juten zak!
Dat ze er mee gepest wordt ligt absoluut niet aan haar maar aan die kinderen. Als je er anders uit ziet is dat voor de meeste kinderen een rede om te pesten, wat onterecht is. Als je haar probeert af te remmen zeg je haar min of meer dat je snapt dat ze gepest wordt.

En het is toch leuk, misschien zijn de pesters stiekem jaloers op haar, dat zij het initiatief neemt en het lef heeft om zich zo te kleden en dat ze zoiets kan bedenken!

Succes ermee! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:lol: en ik wou jou nu alweer voor de derde keer een plusje geven ; volgens mij denken we er ongeveer het zelfde over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, leuk toch :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het is niets slecht om zich een eigen mening te ontwikkelen. Wel zou ik kijken of het niet te ver gaat, ook met gedrag en zo. Bv als ze zich bij een groep mengt die net wat te ver gaat ( kwa gedrag) Maar nu is ze nog maar elf, dus ik denk niet dat dat snel gaat gebeuren, je kan toch trots op haar zijn, dat ze zo zichzelf blijft. Dat is echt zeldzaam tegenwoordig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Man..., fantastisch! Wees blij met zo een persoonlijkheid in huis! Vooral niet frustreren, wel goed met haar door communiceren over het waarom van die nare reacties in haar omgeving. Mocht haar dit (die nare reacties) te veel worden, kan zij zelf altijd besluiten om zich al of niet iets aan te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heerlijk he een persoonlijkheid. Daar zijn er niet veel van. Plus
Lekker laten gaan. Deed Marlies Dekkers vroeger ook.
Grijze muizen hebben we al genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou geen van beide al te sterk doen, noch stimuleren, noch afremmen.
Wel: steunen!
Want dat er meiden zijn die haar er mee pesten,
dat vereist wel een behoorlijke dosis weerbaarheid.
Ik ben het met je eens dat het heel leuk is dat ze haar eigen dingen kiest en niet voor de trends en modes gaat.
Het is stoer dat ze voor haar eigen keuzes durft te gaan.

Maar het is ook belangrijk dat ze vriendinnen heeft of zich in ieder geval niet eenzaam gaat voelen.
Dat kan je als ouder wel in de gaten houden en inderdaad wat bijsturen.

Is het niet een idee dat ze eens een spreekbeurt over kleding houdt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een spreekbeurd legt ze misschien teveel aandacht op t feit dat ze 'anders' is.. Dit kan aanleiding geven tot meer pestgedrag, dus persoonlijk vind ik het geen goed idee
mijn dochter heeft dat ook heel erg gehad,en nu nog wel beetje,is nu 16,ze kon soms helemaal over de top gaan,en nu zijn de rokjes soms niet kort genoeg,en dat gaat te ver,en wijs ik haar de andere kant van "sexie "zijn.
Vroeger was ze meer met heel veel kleuren bij elkaar,echt zo'n Paris hilton of kunst en kitsch.
Ik vind het zelf heel leuk een eigen smaak,maar stuur wel daar in,en nu ze ouder wordt kan ik naruurlijk niet voor haar beslissen (in zekere mate wel),maar te houdt ik tegen en komt ze niet de deur uit,zolang ze hier woont ,heeft ze ook rekening te houden ermee ,dat ik mij niet ongerust wil maken als ze de deur in uitgaat te uitdagende kleding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had dat zelf ook, nog wel eens (vrees ik zelf). Ik had een sterke behoefte me in ieder geval anders te kleden dan de rest.

Dat een beetje bijsturen kan denk ik op zich geen kwaad. MAAR ....... Ik zou echter VOORAL tijd nemen om met haar te bespreken WAAROM ze het zo leuk vindt om er anders uit te zien EN dat het gevolg kan zijn dat anderen haar dan proberen te plagen.

Ik zou zelf duidelijk proberen te maken dat ze hierdoor JUIST goed kan oefenen zich niks aan te trekken van de soms bekrompen mening van anderen.

Maw woorden, ze moet goed begrijpen dat haar keuze een reactie uitlokt bij de rest. ze heeft dan zelf de keuze of ze dat wil of niet. Op een dag dat ze eens niet op wil vallen of geen zin heeft in "gedoe" kan ze dan bewuster kiezen voor wat "gematigde"kleding. Op een dag dat ze zich goed en sterk voelt GAAT ze er gewoon voor en als er dan commentaar komt kan ze voor zichzelf een spel van maken dus ze denkt bij zichzelf: he he, nu pas ik had al eerder een opmerking verwacht. Of: he wat gek dat Marie dat zegt, ik had gegokt dat Sofie het zou doen.

Dan speelt ze er zelf op in.
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He-le-maal mee eens, uiteraard.
En die momenten hebben ze ook, hoor. En dat is goed. En dan willen ze toch weer hun eigen stijl, en dat is ook goed. Hun eigen keus is het belangrijkste, maar wel inclusief de consequenties.
Dat is juist hartstikke leuk!
Stimuleer het zou ik zeggen.
Het is juist zo leuk dat jouw dochter gewoon zichzelf is, hou dat dan ook niet tegen!
Wel snap ik natuurlijk dat u er moeite mee heeft dat uw dochter af en toe geplaagd word.
Als ik u was zou ik het gewoon zo laten, tenzij het plagen echt te ver gaat.

Maar 1 ding, laat uw dochter gewoon zichzelf zijn.
want alleen dan is ze het gelukkigst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat haar zo veel mogelijk haar gang gaan. Experimenteren van bepaalde kledingstijlen kan nuttig zijn voor je kind om haar eigen stijl/identiteit te kunnen ontwikkelen.

Identiteit erf je niet, maar moet je verwerven. Tieners moeten een koppeling realiseren tussen enerzijds het zelfbeeld en anderzijds de gepaste sociale presentatie daarvoor. Soms ontdekken ze een kloof tussen ‘wie zou ik willen zijn’ en ‘wie ben ik volgens mezelf?’ en ‘wie ben ik volgens anderen?’
Wees niet bang wanneer je dochter meerdere identiteiten uitprobeert. Verkennen is niet hetzelfde als overnemen.

Wat betreft het pesten door leeftijdsgenootjes: ik denk dat die meisjes stiekem een beetje jaloers op jouw dochter zijn. Omdat ze een eigen stijl ontwikkelt en het lef heeft om die stijl ook te dragen. Maar ook omdat ze ouders heeft die haar steunen. Zo’n ouders heeft iedere puber niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je vooral eerlijk moet zijn tegenover je kind. Als jij haar kleding leuk vind dan zeg je dat, en als jij het niet leuk vind dan zeg je dat ook.
Dit kan ook voor je kind een acceptatie betekenen dat ze van haar klasgenoten wellicht niet krijgt. Hierin kan ze zich dan zelfverzekerder gaan voelen. Het kan ook zijn dat ze het juist te bont maakt om zichzelf af te zetten tegen de mensen om haar heen, juist omdat ze er mee gepest wordt.
Als je dat niet leuk vind staan bij haar en als ze het daadwerkelijk te bont maakt voor jou, dan zou ik er wel wat van zeggen.
Dus als ze bijvoorbeeld vraagt: "Mam, zie ik er wel leuk uit?"Gewoon eerlijk antwoorden. Als jij het leuk vind kun je dat gewoon zeggen, overigens vraagt ze dit vaak als anderen hebben gezegd dat het niet leuk is. Zeggen dat het leuk is betekent dan een steun voor haar. Maar je moet wel eerlijk zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap dat je dit moeilijk vind. Mijn ouders hebben ons (4 dochters) altijd heel vrij opgevoed, met het motto, of je nou rode of groene sokken aan hebt, het is toch nooit goed, dus doe lekker wat je zelf wilt.

Maarr... 1 van mijn zusjes, is heel extreem gegaan...
Ze is gepest, zowel door mede leerlingen maar ook leraren, ze heeft hierdoor echt een tik opgelopen.
Je moet erg sterk in je schoenen staan wil je hier boven kunnen staan. Mijn zusje is nu 23, en zit nog steeds goed met haarzelf in de knoop.

Het is eigenlijk van der zotte dat jij / je dochter, of wie dan ook, zich moet aanpassen, mee moet doen met de meute, om dit te voorkomen. Het is de verrotte mensheid.

Ik zou haar zeker laten dragen wat zij zelf wil, maar ik zou haar ook voorbereiden, dat ze niet zulke leuke reacties kan krijgen. En idd aansturen kan geen kwaad, want sommige reacties zijn hard... en dat kan een meid van 11 nog niet aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon lekker laten doen!!
Inderdaad zoals al gezegd is wel steunen

toen ik die leeftijd had deed ik dat ook en ik werd alleen maar boos als mijn moeder bijvoorbeeld een sjaal afpakte omdat dat er volgens haar echt niet bij stond want daarna deed ik de sjaal gewoon weer om

ik vind het super dat ze haar eigen stijl aan het ontwikkelen is!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het mijn dochter zou zijn zou ik er super trots opzijn als moeder zijnde !
zij durft , zij heeft lef en dat voor een 11jarige .

Hier mee gepest worden is idd niet leuk voor je kind zelf
zij is ook nog bezig met het ondervinden en het onzeker zijn speelt zeker een rol op deze leeftijd .

Wat ik zoal om me heen zie is copie gedrag is ook niks mis mee theeft een doel er bij horen vinden ze ook leuk oid .

Ik zou haar bijstaan wat U ook al doet haar zelfvertrouwen en eigen ikje worden er door versterkt .
dus niet afremmen richting gemiddeld .

Heb dezelfde ervaring met n dochterlief en het gestimuleerd in het jezelf zijn .
Haal eruit wat erin jezit enzv resulteerde dat ze op het kunstacademie is afgestudeerd .

Elk kind is anders wbt kwaliteiten /talenten ik vindt het machtig mooi en boeiend om dit te volgen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had vroeger op de basisschool ook mijn eigen stijl, lkkr wije pijpen knal roze broek..xD Maar mn moeder had toen ik naar de middelbare school al die dingen (met mijn toestemming) weggegooid en nieuwe kleding gekocht die 'normaal' waren.

Wel vervelend dat ze ermee gepest wordt, dat hun nou die Björn borg meelopers zijn, kan je dochter ook niks aandoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar weerbaar maken, zelfvertrouwen vergroten en complimentjes geven over haar kleding.

Als ze sterk en goed basiszefvertrouwen heeft zal ze met kritiek om kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga een keer winkelen en probeer wat andere dingen een spijkerbroek met iets kleurrijks boven, dat zie je vaker en kan ze toch je haar eigen ding doen.. Ze gaat denk ik toch bijna naar de middelbare school dan heb je weer een nieuwe klas
Ps. een vrolijk sjaaltje door je broek ofzo is ook leuk
gr. Anne
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel cool dat ze dat doet, moet je wel sterk voor zijn! haar helpen helpt het meest, proberen dat het niet te erg wordt en op school een keer werkstuk of spreekbeurt helpt misschien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al vaak gezegd, zou ik het gewoon laten gaan. Als ze dat gepest moeilijk vindt, zou ik haar eerder leren om wat weerbaarder te worden dan om zich dan maar aan te gaan passen.

Ik heb ook een tijd gehad dat ik me nogal apart kleedde, sommige dingen zagen er niet uit als ik ze terugzie op foto's. (En dat is nog maar 1 a 2 jaar geleden, haha).
Ik zou er alleen wat van zeggen tegen je dochter als ze zich te uitdagend zou gaan kleden. Dat heb ik namelijk een tijdje gedaan, ik had het gewoon echt niet door! In die tijd had ik nog niet eens ooit een jongen gezoend, maar als je me zou zien lopen zou je heel anders denken! Achteraf gezien zou ik willen dat mijn ouders dat tegen me hadden gezegd. Maar goed, zo te horen is dat bij jou dochter niet aan de orde.

Leuk, iemand met een eigen stijl!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de meisjes die haar vanwege haar kleding keuze pesten moet ze zich niets aantrekken.

Meisjes zijn dikwijls een beetje..of zelfs..heel erg jaloers als een ander meisje er opvallend en vooral, heel leuk uitziet.

Laat haar dit maar goed beseffen en uit het pesten de conclusie trekken dat ze er heel leuk uitziet.

Haar gevoel van eigenwaarde wordt hierdoor wat sterker.

Daardoor zal ook haar zelfvertrouwen versterkt worden en dus zal ze ook minder onzeker worden.

Laat dat meisje zich dus maar lekker kleden zoals ze dat zelf wil en gewoon maling aan andere meisjes hebben.

Ik vind het eigenlijk heel leuk als een meisje al op elfjarige leeftijd goed weet wat ze wil..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de school hierover informeren
kleding stijl kan je moeilijk veranderen
dat duurt wel een paar jaar met veel moeite
Of ga ook opmerkingen over kleren terug maken dat helpt maar is wel kinderachtig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat haar lekker dragen wat ze wil, doch laat haar wel uit kijken niet TE sexy dingen te dragen want das tegenwoordig vragen om problemen.
Maar Dit is HAAR stijl, en wees blij dat ze haar eigen idee daarin heeft en niet wil meelopen met de rest. Lekker haar eigen ik laten ontplooien. Trouwens er zijn zoveel vrouwen en mannen in die leeftijd geweest die er hun heel eigen kledingstijl op na gingen houden, In de tachtiger jaren zag je dat nog veel meer terug. T Is mooi dat er zulke kleurrijke mensen zijn. Mensen die zichzelf durven zijn, verdienen respect, petje af :) Ik moedig dat alleen maar toe... Liever dat dan perse merkkleding willen dragen dat bakken met geld kost "omdat dat zo hóórt"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tegenwoordig is het allemaal zo kleding bewust.
Ik vind het knap dat je dochter dit zo wilt en ik zou dr lekker laten , het feit dat ze gepest wordt is niet leuk maar ze blijft toch haar eigen kleding dragen.

Ik heb het ook een keer gehad met een flower power spijkerbroek was een heel leuk ding maar werdt gepest , drie weken later zag ik dat bepaalde meiden hem ook hadden gekocht , dus lekker laten

en nee ben geen 50 met de flower power broek maar 26 lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de stijl niet uit de hand loopt gewoon laten gaan maar als ze met een rotgevoel in de vakantie zit te denken aan school toch duidelijk maken (voorzichtig) dat ze een beetje andere kleding stijl moet aannemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ouders hebben mij altijd heel erg vrij gelaten.
Toen ik rond de 11 was was ik opzoek naar ene style die ik echt leuk vond. Ik had roze haar, groen leggings doodskop shirtje, dat soort dingen. Maar ben er uit eindelijk toch normaal uit gekomen.. Ik zou dr gewoon dr gang laten gaan, want als je dr gaat tegen houden dan doet ze het waarschijnlijk toch wel, en dan gaat ze zich afzetten. Als mijn ouders me hadden afgremt met dat, dan had ik het waarschijnlijk als nog gedaan, want het is jou kleding en jou lijf.