Mijn moeder heeft een hele hoop problemen, schulden, ruzies met mij. ik ben net18. kan ze mij het huis uit zeten? En maak ik kans op urgentie?

Ik heb een groot probleem. mijn moeder maakt constant ruzie met mij. Ze bedreigd me, om te slaan. en zegt dat ik het huis uit moet,ik ben pas18 geworden.
Kan dit zomaar? En kan ik dan een versneld eigen huis krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (11)

Ik ken die situatie en zeg...doe jezelf een plezier en ga het huis uit, als dat mogelijk is. Het zal misschien niet makkelijk zijn, maar uiteindelijk beter dan thuis blijven. Neem contact op met een instelling voor maatschappelijk werk in je woonplaats.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je studeert is het ook zinvol om te kijken of de onderwijsinstelling iets kan betekenen, bv via de studentendecaan (of hoe dat tegenwoordig ook mag heten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt contact opnemen met het comité van bijzondere jeugdzorg en de situatie uitleggen of het C.LB in je school contacteren. of naar het O.C.M.W langs gaan om begeleid
wonen. Voor mensen die om welke reden dan ook dakloos zijn geworden. Streven we naar een passende woning.
Je kunt normaal gezien nog een uitkering krijgen bij het O.C.M.W.
Veel sterkte!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jeugdzorg wijst vaak mensen af die al bijna 18 jaar zijn, het is hard dat ze dat doen maar wel de realiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,je hebt gelijk,het O.C.M.W. lijkt mij het beste.
De vraag is natuurlijk hoe die schulden zijn ontstaan.

Je moet ook beseffen dat je het leven te danken hebt aan je moeder , jarenlang heeft ze het beste gegeven van zichzelf om je te verzorgen en je leven instant te houden .

Ga jij nu je moeder verlaten ,nu jij volwassen bent en zij in een behoeftige omstandigheid zit?

Ik denk ,ondanks alles,en de ruzies ,jij het kostbaarste bezit van je moeder,ga je haar nog in grotere schulden werken door haar te verlaten?

Ga naar een centrum voor schuldbemiddeling ,en hersteld doe alles voor je vriendschapsband met je moeder te herstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat haar nou geen schuldgevoel aan! - voor jou. Hier schiet die meid niks mee op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een moeder die in diepe ellende zit verlaten,geeft jou blijkbaar geen schuldgevoel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je weet niet wat de situatie is. Mijn vriend zat in een soort gelijke situatie, ouders hebben schulden, zijn agressief naar alles en iedereen. Moet een kind dit pikken? Ze moet aan der eigen denken. Het is moeilijk omdat haar moeder is, maar de problemen die haar moeder heeft zijn niet haar schuld. Haar moeder moet hulp inschakelen en haarzelf helpen. Je praat haar een schuld gevoel aan en dat is niet terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Right, KImberley +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vrouw jaagt haar kind zelf de deur uit, dus er is geen sprake van dat ze zichzelf schuldig hoeft te vinden. Nog maar eens even goed lezen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien de oorzaak van de schulden van de moeder (ik zeg maar wat) een onverbeterbare verslaving aan drugs is.Moet er direct professionele hulp worden gezocht.Het kind moet dan natuurlijk niet het huis verlaten,maar de moeder.Dit tot wanneer zij hersteld is en terug in alle evenwicht haar eigen zaken kan besturen. In België is hulp te vinden bij het Openbaar Centrum Voor Maatschappelijk Welzijn.
Ik weet de benamingen niet voor de Nederlandse instanties die mensen helpen. Ik wens de dochter in kwestie alle morele kracht toe om de juiste stappen de ondernemen en haar moeder te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beetje domme reactie, geen moeder heeft het recht zijn kind te mishandelen. hoewel de situatie nu nog wel te overzien is en ze niet wordt mishandeld kan ik me ergens nog iets voorstellen bij jouw reactie. maar ik zal nooit van mijn moeder houden die mij jarenlang geestelijk en lichamelijk msihandeld heeft en de meest zieke dingen met haar kinderen uitspookte. Je hoeft dus zeker niet altijd je moeder te waarderen en van haar te houden, soms moet ze gewoon oprotten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeggen dat dit een domme reactie is ,wanneer de vraagsteller geen verdere details geeft en jezelf de moeder haar verhaal niet eens gehoord hebt getuigd van een grote kortzichtigheid. "Ze dreigt me te slaan " staat er.
De vraagsteller geeft uiterst bitter weinig commentaar. Daarom verkies ik voor geen' kort door de bocht reactie'. Daarom een zo'n voorzichtig mogelijke reactie die de weg openhoud om de stukken te lijmen. Toch ben ik er nog van overtuigd dat die moeder haar kind het grootste aantal jaren van die 18 jaren zo goed mogelijk verzorgd heeft en het beste van haar gegeven geeft.
Ik ken je situatie niet, maar zoals je het beschrijft klinkt er paniek in. Ga naar een vriendin, een familielid o.i.d. maar ga weg. Vervolgens kan je rustig kijken wat voor jou de beste oplossing is. Je hebt eerst rust nodig voor dat je belangrijke stappen neemt.

Jij moet niet de problemen van je moeder op je schouders nemen maar bescherm je zelf (en haar) voor nare gevolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
praten met anderen over een oplossing. Er zijn zat mensen en instansies die je kunnen helpen. Het is echt niet egoistisch als je weggaat en aan jezelf denkt. Je moeder heeft waarschijnlijk een hoop verkeerde keuzes gemaakt in haar leven en reageert zich af op jou. Dat is ongezond. Eerst voor jezelf zorgen en als het met jou goed gaat kun je de band met je moeder weer oppakken.
Ik ken je situatie niet precies maar dit is een advies van wat ik zelf heb meegemaakt.
Laat je niet manupileren en geef geen geld want dan zit jezelf straks ook in de schulden.
Mijn vriend heeft dit zelf meegemaakt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bel met de kindertelefoon 0800-0432 en vraag daar om advies.

Toegevoegd na 1 week:
Een goed alternatief is ook deze site van Share in Trust, die is bedoeld voor jongeren van 15 t/m 18 jaar.

http://www.shit.nl/

Je kunt daar advies vragen wat je kunt doen met je huidige problemen.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm wat heb jij gedaan om haar zo kwaad te maken? Dat zou ik me afvragen. Als je niet meer naar school gaat dan is het aardig normaal om werk te hebben. En als je werk hebt is het ook aardig normaal dat je mee gaat betalen met het huishouden. Als je over je rechten denkt denk dan ook eens over je plichten. Je kan proberen om een woning te krijgen. Ik kan je ook adviseren om b.v. de vaart op te gaan. Zodoende ben je vanzelf al veel het huis uit. Als je gaat varen ben je vaak weg en je verdient ook nog. Het beste denk ik is toch gewoon vaak te slikken en dankbaar zijn dat je een moeder hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze moeder is gewoon overspannen door al die schulden die ze heeft, en ze reageert gewoon haar frustraties op andere mensen af, is dat zo vreemd?
Ga op een rustig en goed moment eens met je moeder om te tafel zitten.
Praat je gevoelens uit en vraag de vragen die je dwars zitten. probeer dan ook aandachtig te luisteren wat jou moeder jou wil vertellen. probeer de knelpunten tusen jullie op te zoeken.

Moeders kunnen uit wanhoop wel eens uitspraken doen die ze diep in hun hart helemaal niet menen, net als hun kinderen dat wel eens doen.

Vraag je moeder of ze het meent wat ze zegt en doet.
Vind je het moeilijk om te praten met je moeder, dan kan je het ook proberen op papier te zetten.
probeer zo eerlijk mogelijk naar jezelf te kijken.
Wat voel jij, wat vind jij, wat denk jij etc..

probeer er samen uit te komen.
Ik denk dat dat eerst het allerbelangrijkste is.

respect moet van 2 kanten komen.
Je moeder kan hulp zoeken voor haar schulden en problemen, het toegeven aan haarzelf dat ze hulp nodig heeft is meestal een hele stap.

loopt het echt uit de hand, dan zou je hulp kunnen inschakelen bv JIP Is een hulpverlenende instelling die jongeren (tot 25 jaar) hulp kan bieden bij problemen

Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kelly, wat een beroerde thuissituatie! Dit is niet goed voor je. Moedig van je om hier om raad te vragen.
Is het trouwens geen probleem om dat met je eigen naam te doen? Voor je privacy kun je misschien een volgende keer beter een nickname nemen.

Ga snel praten met een vertrouwenspersoon: op school, of de huisarts , of de moeder van een vriendin.
Dan denkt er iemand met je mee en kan er gezocht worden naar een oplossing. Dan hoef je het niet allemaal alleen te doen.
Gauw doen hoor!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moeder is gespannen (misschien wel overspannen) door de gehele situatie, dat ze jou dreigt te slaan is onmacht.
Je moeder zou hulp moeten gaan zoeken, ze moet naar het GKB om aan haar schulden te werken.
Eigenlijk zou hier systeemgerichte benadering nodig zijn, dus dat het hele gezin geholpen wordt.

Jij kan ook naar het maatschappelijk werk stappen, leg daar je problemen voor en ga van daaruit kijken naar een oplossing samen met de maatschappelijk werkster. Misschien heeft je moeder ook therapie nodig.

In jouw situatie zou ik zelf de eerste stap zetten en naar het maatschappelijk werk stappen.
De gespannen onveilige thuissituatie is ook niet goed voor jouw verdere ontwikkeling, de schulden en alle verwante problemen moeten gewoon opgelost worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je krijgt tegenwoordig geen urgentie meer.

maar misschien zou je tijdelijk bij familie ofzo kunnen gaan wonen en kijken of het dan weer beter tussen jou en je moeder gaat.