Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg je een kind minder verlegen op school?

Kind van 7,5 is extreem verlegen op school (ook in andere sociale situaties). In zijn laatste rapport staat te lezen dat hij korte antwoorden geeft en dat zijn woordenschat ondermaats is. Echter is er met zijn woordenschat helemaal niets mis, zowel in het Nederlands niet als in het Engels niet (dat hij zichzelf aanleert). Echter gebruikt hij zijn woordenschat dus alleen maar in situaties waarin hij zich "veilig" voelt, thuis dus en bij naaste familie. Op school is veel aandacht besteed aan rots en water training maar ook dit heeft niets geholpen wbt zijn verlegenheid. Inmiddels weet ik niet goed meer wat ik nog zou kunnen doen om dit te veranderen. Hij presteert door zijn verlegenheid onder zijn niveau en dat is natuurlijk enorm zonde. Thuis praat hij honderduit, maakt de meest wijze opmerkingen, gebruikt woorden die wij niet eens gebruiken en heeft ook echt zat brutale momenten. Op school is hij dus heel verlegen en kort van stof. Hij heeft het op school wel naar zijn zin, ligt goed in de groep en speelt met al zijn klasgenootjes.

10 maanden geleden
in: Kinderen
tinus1969
10 maanden geleden
Mijn eerste ingeving: hij is niet verlegen, hij is hartstikke hoogbegaafd.
erotisi
10 maanden geleden
Of heeft faalangst
Jannaatje
10 maanden geleden
Hij houd er niet van om te falen, hij wil altijd winnen. Zelfs van wie het eerst bij de wc is maakt hij tot een wedstrijd. Hij is dan ook boos als hij verliest. Ook is hij enorm perfectionistisch. Wanneer hij een tekening maakt en 1 dingetje is net niet zoals hij het wil, dan verscheurt hij de tekening, is boos op zichzelf en gaat huilen. Uiteindelijk herpakt hij zichzelf wel en begint opnieuw. Op school merken ze dit perfectionisme ook, zijn werktempo is daardoor langzamer maar zijn eindresultaat beter. Echter lijkt tempo zwaarder te wegen. Of hij hoogbegaafd is weet ik niet. Ik denk toch dat de school daarvan tekenen zou moeten hebben gezien? In de familie komt ADD voor, daarvan verdenk ik hem weleens. Toen hij net 6 was had hij een boekje over vlinders, hij heeft zichzelf alle vlindernamen uit zijn hoofd geleerd en kon ze ook allemaal benoemen toen we in de vlindertuin waren. Hetzelfde met insecten, welk kind van 6 zegt bloedserieus "oh kijk, dat is een waterjuffertje" bij het zien van een beestje waarvan ik niet eens wist wat het was. Maar hij had wel gelijk. Daar ligt zijn interesse en dan leert hij zichzelf dingen aan als een malle. Maar rekenen bijvoorbeeld? Dat vind hij niks, doet er niks mee, wil er niks mee en heeft 0,0 motivatie. Hij vind het niks.
Jannaatje
10 maanden geleden
Nog een kleine aanvulling, al dit gedrag, wat hij zichzelf aanleert, zien ze dus niet op school. op school zien ze een kind dat korte antwoorden geeft, niet meer zegt dan strict noodzakelijk is. Dat frustreert mij zo enorm.
tinus1969
10 maanden geleden
Als je op 6 jarige leeftijd alle vlindernamen uit je hoofd leert uit een boekje, terwijl de meeste kinderen nog geen tweelettergrepige woorden lezen, is dat een duidelijk teken van hoogbegaafdheid.
Een issue in het autisme/Asperger spectrum kan daar ook bij konen. Zoek hulp, en buiten school om, want de school ziet het duidelijk niet.
Thecis
10 maanden geleden
Dit klinkt zeker als mogelijk hoogbegaaf / autistisch. Daarvan heb ik genoeg om mij heen gezien om die uitspraak met zekerheid te kunnen doen (dat het zo klinkt).
autisme, hoogbegaafheid en AD(H)D liggen in kenmerken erg dicht bij elkaar en er kan dan ook snel een misdiagnose tussen deze 3 liggen. Een mogelijkheid is om eens een gesprek op te nemen en aan school te laten zien om hen te laten zien dat hij wel degelijk zich anders gedraagt in een thuissituatie. Maar gezien de houding van school zullen ze wrs antwoorden dat zij dat niet terug zien en het dus niet mee kunnen nemen (hier helaas ook ervaring in). Maar dat hangt af van de welwillendheid van de docent. Maar ga inderdaad eens naar een therapie en leg de situatie daar eens voor.
tinus1969
10 maanden geleden
En waarschijnlijk verveelt je kind zich kapot op school, waardoor hij ook niet alert is. Hij heeft waarschijnlijk veel meer uitdaging nodig, en in ieder geval uitdaging die past bij zijn interesses.
Inekez1
10 maanden geleden
Helemaal eens met Thecis / tinus. Dat het gedrag op school anders is dan thuis, kan verschillende oorzaken hebben.
- Hij verveelt zich kapot en is daardoor niet gemotiveerd.
- De leerkracht snapt hem niet, hij voelt zich niet serieus genomen en neemt daarom de schoolopdrachten of de leerkracht ook niet serieus.
- Hij voelt zich anders dan andere kinderen, maar wil graag 'gewoon' zijn en gaat daarom (bewust of onbewust) onderpresteren.
- hij heeft misschien negatieve ervaringen gehad waarbij hij te uitgebreid of te ingewikkeld heeft geantwoord op vragen, waardoor anderen hem 'raar' vonden of niet begrepen. Uit zelfbescherming geeft hij daarom nu hele korte of simpele antwoorden. In zijn beleving kan dat ook juist het idee zijn dat dat de bedoeling is, omdat alle goede antwoorden die klasgenoten geven voor zijn niveau ook heel simpele (te voor de hand liggende) antwoorden zijn. Zoek informatie en hulp m.b.t. hoogbegaafde kinderen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing