Hoe krijg je een kind minder verlegen op school?
Kind van 7,5 is extreem verlegen op school (ook in andere sociale situaties). In zijn laatste rapport staat te lezen dat hij korte antwoorden geeft en dat zijn woordenschat ondermaats is. Echter is er met zijn woordenschat helemaal niets mis, zowel in het Nederlands niet als in het Engels niet (dat hij zichzelf aanleert). Echter gebruikt hij zijn woordenschat dus alleen maar in situaties waarin hij zich "veilig" voelt, thuis dus en bij naaste familie. Op school is veel aandacht besteed aan rots en water training maar ook dit heeft niets geholpen wbt zijn verlegenheid. Inmiddels weet ik niet goed meer wat ik nog zou kunnen doen om dit te veranderen. Hij presteert door zijn verlegenheid onder zijn niveau en dat is natuurlijk enorm zonde. Thuis praat hij honderduit, maakt de meest wijze opmerkingen, gebruikt woorden die wij niet eens gebruiken en heeft ook echt zat brutale momenten. Op school is hij dus heel verlegen en kort van stof. Hij heeft het op school wel naar zijn zin, ligt goed in de groep en speelt met al zijn klasgenootjes.
Een issue in het autisme/Asperger spectrum kan daar ook bij konen. Zoek hulp, en buiten school om, want de school ziet het duidelijk niet.
autisme, hoogbegaafheid en AD(H)D liggen in kenmerken erg dicht bij elkaar en er kan dan ook snel een misdiagnose tussen deze 3 liggen. Een mogelijkheid is om eens een gesprek op te nemen en aan school te laten zien om hen te laten zien dat hij wel degelijk zich anders gedraagt in een thuissituatie. Maar gezien de houding van school zullen ze wrs antwoorden dat zij dat niet terug zien en het dus niet mee kunnen nemen (hier helaas ook ervaring in). Maar dat hangt af van de welwillendheid van de docent. Maar ga inderdaad eens naar een therapie en leg de situatie daar eens voor.
- Hij verveelt zich kapot en is daardoor niet gemotiveerd.
- De leerkracht snapt hem niet, hij voelt zich niet serieus genomen en neemt daarom de schoolopdrachten of de leerkracht ook niet serieus.
- Hij voelt zich anders dan andere kinderen, maar wil graag 'gewoon' zijn en gaat daarom (bewust of onbewust) onderpresteren.
- hij heeft misschien negatieve ervaringen gehad waarbij hij te uitgebreid of te ingewikkeld heeft geantwoord op vragen, waardoor anderen hem 'raar' vonden of niet begrepen. Uit zelfbescherming geeft hij daarom nu hele korte of simpele antwoorden. In zijn beleving kan dat ook juist het idee zijn dat dat de bedoeling is, omdat alle goede antwoorden die klasgenoten geven voor zijn niveau ook heel simpele (te voor de hand liggende) antwoorden zijn. Zoek informatie en hulp m.b.t. hoogbegaafde kinderen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.