Is Bobcat-Lynx in Nederland toegestaan als naam voor een baby?

Mijn schoonzus is zwanger van hun eerste kindje en zij en mijn broer zijn lyrisch van dieren namen, en willen hun kindje Bobcat-Lynx gaan noemen, daar heb ik zo mijn bedenkingen bij, heb gegoogled en dieren namen komen wel vaker voor zoals bijvoorbeeld Fox, Vlinder, Wolf etc en als ik goed door zoek zie ik vroeger voorla bijde indianen en inuits veel meer dieren namen voor mensen voorkomen, zoals bear, hawk, grizzly, bobcat lynx maar kan dat van daag de dag nog voor mensen om deze namen te gebruiken voor kinderen?

2 jaar geleden
in: Kinderen
2.5K
bamibal
2 jaar geleden
Het lijkt erop dat veel mensen bij het bedenken van een naam voor hun kind alleen een baby voor ogen hebben. Maar je moet ook bedenken dat iemand een leven voor zich heeft en zich later bijvoorbeeld op school of in het werkzame leven moet voorstellen.
Antoni
2 jaar geleden
@bamibal, iemand met de voornaam Bobcat-Lynx kan eenvoudig de roepnaam Bob of Bobbie (gaan) gebruiken. Maar een opvallende naam is Bobcat-Lynx wel, daar heb je gelijk in.
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Dierennamen zijn altijd geoorloofd mits het niet bespottelijk gebruikt kan worden bijv aap. ik ben ben wel eens iemand tegengekomen die eigenlijk die eigenlijk Flamingo heet en iemand die Giraffe heet. Maar deze mensen hadden inderdaad een meer gangbare roepnaam daarnaast

Antwoorden (2)

Ja, waarschijnlijk wel.
Je mag je kind in Nederland bijna elke naam geven die je maar wilt. Bíjna elke naam, want als je het al te bont maakt heeft de ambtenaar van de burgerlijke stand bij de geboorteaangifte het recht een naam te weigeren.
Voorbeelden van ongepaste voornamen
• bespottelijke namen;
• scheldwoorden;
• naam die bestaat uit heel veel namen;
• bestaande achternaam, tenzij dat ook een bestaande voornaam is, bijvoorbeeld ‘Roos’.

In het Engels wordt de voornaam Bobcat wel eens gegeven. Heel vreemd is dat dus niet. Ik denk dat de naam in Nederland ook toegestaan wordt.
Evenals Lynx, of Bobcat-Lynx.
Je zou kunnen vragen aan kinderen of zij het een mooie naam vinden. Als dat niet zo is, zou je dit aan je schoonzus kunnen voorleggen. Zij zal toch niet willen dat haar kind hier later mee gepest wordt.
2 jaar geleden
Waarom zou deze naam niet zijn toegestaan in Nederland? Er zijn wel meer namen die exotisch en/of excentriek zijn. Zoals: Blanchefleur, Synmphorosa, Eben-Haëzer, Oonagh, Torquatus, Ommelandicus, Syrinx.
Iets anders is of een kind met deze naam door het leven zou willen gaan. Vermoedelijk niet: de naam kan worden geassocieerd met aanstelleritis of leiden tot pestgedrag.
Mede daarom geven ouders aan een kind vaak een echte naam (Bobcat-Lynx) en een roepnaam. In dit geval bijvoorbeeld Robbie.
Als het kind door het leven moet gaan als Robbie zal het daar geen problemen mee hebben. En later kan het Robbie blijven of Rob of Robert worden.
En als-ie rapper wordt is Bobcat-Lynx een mooie naam.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Correctie: Symphorosa.
Ritsuka
2 jaar geleden
Ik had een meisje in de klas die heette Mercedes
SentWierda
2 jaar geleden
@Ritsuka. Sterker nog: het automerk Mercedes is genoemd naar de voornaam van de dochter van fabrikant Benz.
Mercedes is Spaans voor: genade. Een variant op Maria. Nog beter: als je de naam Maria niet wilde gebruiken, noemde je het kind: Mercedes.
Maria de las mercedes = Maria van de verlossing.
SentWierda
2 jaar geleden
@Ritsuka. De verklaring m.b.t. het automerk Mercedes staat in het Voornamenboek van Prisma.
De Nederlandse Voornamenbank (Meertens Instittuut) geeft een iets andere verklaring:
'De autofabrikant Benz nam als fabrieksmerk de naam van de dochter van de Oostenrijks-Hongaarse consul Emil Jellinek (later Emil Jellinek-Mercedes), een van de eerste grote klanten van DMG.'
https://www.meertens.knaw.nl/nvb/verklaring/naam/Mercedes
De voornaam Mercedes komt in Nederland honderden keren voor als meisjesnaam en enkele keren als jongensnaam.
https://www.meertens.knaw.nl/nvb/verspreiding/naam/Mercedes