is melatonine slecht voor kinderen?

Ik begrijp uit andere vragen en antwoorden dat het voor volwassenen niet slecht is omdat je lichaam naarmate je ouder wordt steeds minder aan gaat maken maar als je dit standaart aan een kind geeft.....gaat je lichaam dan niet al op jonge leeftijd deze stof steeds minder zelf aanmaken?

(en is dit ook bij volwassenen niet zo?)

Toegevoegd na 1 uur:
bedoel dus niet kwa bijwerkingen of verslavend, maar puur: blijft je lichaam het zelf nog voldoende aanmaken wanneer je elke dag je kind 1 a 2 tabletjes geeft, of houd het op omdat je die tabletjes dus neemt...

(ik geef het zelf niet maar ken dus iemand die dat doet bij haar zoontje)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
2.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nee, wij geven het ook al jarenlang aan onze oudste, op aanraden van de kinderarts. Hij kreeg zijn hoofd niet stil 's nachts. En sliep toen hij 5 was vaak pas rond 0.00 uur (lag dan uren in bed). Sinds hij melatonine gebruikt, slaapt hij vrij snel. Hij gebruikt normaal gesproken 3mg, op aanraden van de arts.

Het beste antwoord

goeie vraag !
ik gebruik al heel lang melatonine en was er ontzettend blij mee dat het überhaupt bestond...!
de bedoeling is dat je bij gebrek aan voldoende eigen aanmaak zo'n pilletje neemt en daardoor sneller in slaap valt. het heeft niets met dóórslapen te maken.
natuurlijk denk je bij kinderen : dat reguleert zich zelf, ja meestal wel. maar als het een keertje nodig is, kan je het gebruiken om in een goed slaapritme te komen: op tijd naar bed en niet wakker liggen (eindeloos), maar werkelijk in slaap vallen en als dat zo een tijdje lukt dan moet het daarna gemakkelijk zonder pilletjes kunnen.

nee, het is niet slecht voor kinderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
ter aanvulling : bij de drogist zijn potjes melatonine met 0,1mg en een iets hogere dosering te koop.
voor kinderen adviseer ik eerst naar de huisarts te gaan, die eventueel zelfs 0,5mg kan voorschrijven, want deze dosering is alleen op recept verkrijgbaar !

Toegevoegd na 49 minuten:
correctie: de huisarts kan zelfs ...5 mg...voorschrijven.

Toegevoegd na 2 uur:
blijft het lichaam voldoende melatonine aanmaken, of houdt het daarmee op omdat je ?

valt niet te beantwoorden omdat er te weinig onderzoek naar gedaan wordt omdat het patent na 30 jaar verlopen is en derhalve niet meer winstgevend lijkt te kunnen worden.

>>> Voor de farmaceutische industrie is het financieel niet interessant in onderzoek naar melatonine te investeren omdat er na 30 jaar geen patent meer op het medicament is. Momenteel loopt er wel onderzoek naar het effect van Melatonine o.a. in het AMC en in ziekenhuis de Gelderse Vallei in Ede. Melatonine is m.n. onderzocht bij groepen kinderen met 'leer- en gedragsproblemen', epilepsie, visuele handicaps. De kans dat de medicatie werkt is ca 80 %. Er is inmiddels literatuur over gunstige resultaten van melatonine-behandeling voor slaapstoornissen bij o.m. patiënten met ADHD, epilepsie, autisme, tubereuze sclerose, hersen-tumoren, Rett syndroom, Angelman syndroom, schizofrenie, blinde kinderen en kinderen die langdurig opgenomen zijn.

>>> Over mogelijke effecten op de lange termijn, m.n. bij toepassing bij kinderen, zijn onvoldoende onderzoeks-gegevens bekend. In verband hiermee wordt aan de ouders/ verzorgers en het kind zelf indien ouder dan 12 jaar een z.g. informed consent ter ondertekening voorgelegd alvorens met de medicatie te starten. Hiermee wordt vastgelegd dat aan de gebruiker en/of diens verzorger bekend is dat het om een nog niet in Nederland geregistreerd middel gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord, het is erg duidelijk. jammer dat dit het beste antwoord is want eigenlijk weet ik het nu nog niet, maar daar kan jij niets aan doen, het is nu eenmaal niet bekend (en zal het waarschijnlijk niet worden ook:() in elk geval heel erg bedankt voor je speurwerk:) groetjes ingrid

Andere antwoorden (2)

Voor zover ik weet uit diverse bronnen zijn er geen bijwerkingen bekend bij kinderen. Op dit moment zijn er geen bijwerkingen bekend voor de langere termijn bij kinderen met ADHD en/of geestelijk gehandicapte kinderen hetgeen dus positief te noemen is. Voor gebruik van Melatonine bij kinderen is dit uitsluitend op voorschrift van een dokter te adviseren.

Toegevoegd na 1 minuut:
voor verdere uitleg lees ook hier:
http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/slaap/melatonine.php
11 jaar geleden
Neen. De productie van melatonine door de pijnappelklier wordt niet beinvloed door de in het lichaam aanwezige hoeveelheid melatonine. Dit in tegenstelling met bijvoorbeeld testosteron.

Het is niet onveilig om kinderen melatonine te geven, het is echter absoluut onnodig omdat kinderen in verhouding al erg veel melatonine aanmaken.

Toegevoegd na 3 minuten:
melatonine is vrij verkrijgbaar in de dosis van 0,1 mg. grotere doses zijn uitsluitend onder advies van een huisarts verkrijgbaar.

In principe is het niet mogelijk om over te doseren, hierbij geldt dan uiteraard wel dat water ook niet dodelijk is, tenzij in erg grote hoeveelheden in te korte tijd.

Met andere woorden. Alles met mate!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn bepaalde stoornissen waarbij kinderen het heel erg moeilijk kunnen hebben met in slaap komen, en daarbij is melatonine wel degelijk nuttig. Mijn autistische zoon heeft het jarenlang geslikt. Ook voor blinde kinderen wordt het veel voorgeschreven.