Is kinetische energie hetzelfde als warmte energie?

Warmte is toch het bewegen van de moleculen/ atomen, kun je dit dan zien als kinetische energie.

een jaar geleden
in: Natuur

Het beste antwoord

Nee, kinetische energie is bijvoorbeeld de energie die een afgevuurde kogel, een rijdende auto, of een meteoriet die door de ruimte vliegt, bezitten.

Als men warmte toevoer aan een stof, dan gaan zijn moleculen sneller bewegen.
Dat kun je zien als kinetische energie maar dat is het niet.
Wij beschouwen kinetische energie als de energie van voorwerpen.
Bij warmte heb je het over energie op moleculair niveau.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
"Als men warmte toevoer aan een stof, dan gaan zijn moleculen sneller bewegen.
Dat kun je zien als kinetische energie maar dat is het niet." Van je eigen link/bron
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kinetische_energie#Moleculen Moleculen
De totale KINETISCHE translatie-energie van plaatselijke MOLECULEN is de som van enerzijds de kinetische energie die overeenkomt met het bewegen van de totale massa van deze moleculen met de snelheid van hun massamiddelpunt (dus de macroscopische beweging), en anderzijds de kinetische translatie-energie t.o.v. het massamiddelpunt. Deze laatste is gerelateerd aan de temperatuur op de betreffende plaats.
LeonardN
een jaar geleden
En je andere bron/link https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmte "De absolute temperatuur T is een maat voor de gemiddelde KINETISCHE energie per molecuul en dus voor Uth."

"De thermische energie, die een maat is voor de gemiddelde kinetische energie van de moleculen," "Bij temperatuurverhogingen wordt de energietoevoer (meestal in de vorm van warmte) opgenomen door (een deel van) een voorwerp waarvan de atomaire of moleculaire deeltjes sneller bewegen in willekeurige richtingen: de kinetische energie van de deeltjes neemt toe." "De toegevoerde energie Q wordt gebruikt om de verdampingswarmte te leveren die nodig is om de kinetische energie van de moleculen van de stof te vergroten"
Thecis
een jaar geleden
Jammer dat dit als beste a twoord gekozen us want het is fout.
Warmte kan je wel degelijk zien als kinetische energie. Althans een stuk daarvan (aangezien warmte óók in de trillingsenergie zit.